logo aryam

درمان ریشه دندان یعنی چه؟

درمان ریشه دندان یعنی چه

درمان ریشه دندان چگونه است؟

امروزه دیگر به خاطر درد دندان آن را نمی کشند و محل درد را که ریشه دندان است با تدابیر لازم درمان می کنند. این درمان شامل خشک کردن پالپ و برش عروق عصبی این ناحیه است. به این ترتیب فرآیند درمان ریشه کامل شده و درد دندان از بین می رود. در واقع می توان گفت که عصب کشی بخشی از فرآیند درمان ریشه و یکی از مراحل حساس آن است که باید به بهترین شکل ممکن و با دقت بالا انجام شود. درمان ریشه دندان یعنی چه؟ این موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

درمان ریشه چیست؟

اگر باکتری های داخل دهان به پالپ داخل دندان نفوذ کرده و باعث التهاب شده اند، ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه داشته باشید. اگر شما یک حفره عمیق دارید که باید بهبود یابد و یا دندان های ترک خورده یا آسیب دیده دارید، باکتری ها پلاک دندان های شما را آلوده می کنند. بنابراین پالپ دندان شما ممکن است در معرض حمله باکتریایی قرار گیرد.
درمان ریشه یک درمان دندانپزشکی برای عفونت در پالپ دندان است که داخلی ترین لایه دندان شما است. شما می توانید با مراقبت از دندان های خود از نیاز به درمان ریشه دندان جلوگیری کنید.

دلایل نیاز به درمان ریشه و علائم رسیدن دندان به عصب

اگر دندان عفونی دارید، ممکن است برای رفع عفونت نیاز به درمان ریشه داشته باشید. دلایلی که باعث می‌ شود به درمان ریشه دندان و عصب کشی نیاز داشته باشید موارد زیر است:

  • دندان دردی که از بین نمی رود
    درد عمیق در دندان یا امتداد آن به فک، صورت یا دندان های دیگر ممکن است به معنای عفونت باشد.
  • فشار دردناک
    اگر دندان شما هنگام خوردن یا لمس آن درد می کند، ممکن است به این معنی باشد که چیزی به اعصاب اطراف پالپ دندان شما آسیب رسانده است.
  • لثه های متورم
    اگر دندان عفونی دارید، ممکن است لثه های شما متورم یا دردناک شود.
  • تاول روی لثه
    دندان‌ های آلوده می‌ توانند باعث ایجاد تاول یا جوش‌ هایی روی لثه‌ ها شوند که چرک بد بو ترشح می‌ کنند.
  • فک متورم
    ممکن است فک شما به دلیل عدم تخلیه چرک از دندان های عفونی شما متورم شده باشد.
  • تغییر رنگ دندان ها
    عفونت پالپ دندان از رسیدن خون به دندان جلوگیری می کند. که دندان های شما را تیره می کند.
  • چرک دندان
    ناشی از پالپ دندان آلوده می تواند استخوان های نگهدارنده دندان های شما را نرم کرده و باعث شل شدن دندان های شما شود.
  • حساسیت به دما
    اگر دندان شما به شدت به دمای سرد یا گرم حساس شود، می تواند نشانه ای از قرار گرفتن در معرض عصب باشد. مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم ممکن است باعث این ناراحتی شدید یا حتی درد شدید شود.
رسیدن درد دندان به عصب

رسیدن دندان به عصب

دلایل رسیدن دندان به عصب

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند در رسیدن دندان شما به عصب نقش داشته باشد. درک این دلایل می تواند به شما کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و خطر ابتلای رسیدن به عصب دندان را به حداقل برسانید. دلایل رایج ایجاد کننده آن موارد زیر هستند:

  • پوسیدگی دندان: حفره های درمان نشده یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن در معرض عصب هستند. با پیشرفت پوسیدگی دندان، لایه های محافظ دندان از جمله مینای دندان و عاج فرسایش می یابد. همانطور که پوسیدگی به عمق دندان پیشرفت می کند، در نهایت می تواند اعصاب حساس داخل پالپ را در معرض دید قرار دهد.
  • بیماری لثه: بیماری پریودنتال یا بیماری لثه هم بر لثه و هم بر ساختارهای نگهدارنده اطراف دندان تأثیر می گذارد. با پیشرفت بیماری لثه، می تواند باعث التهاب لثه شود که در آن بافت لثه از سطح دندان جدا می شود و عصب را در برابر محرک های خارجی آسیب پذیر می کند.
  • تروما یا جراحت: حوادثی که شامل ضربه ناگهانی به دهان شما می شود، مانند افتادن آن، می تواند باعث آسیب فیزیکی به دندان شما شود. ترک یا بریدگی در دندان، اگر درمان نشود.
  • ریختن مواد دندان پرشده: پرکردگی دندان می تواند به دلیل سایش یا مراقبت نادرست از دندان خراب شود یا آسیب ببیند. هنگامی که یک پرکننده ترک می‌ خورد یا می‌ ریزد، اعصاب داخل دندان شما را آشکار می‌ کند که منجر به درد و حساسیت می‌ شود.

روش درمان ریشه دندان

درمان عصب کشی توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه انجام می شود، اندودنتیست دندانپزشکی است که در علل، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ دندان تخصص دارد.
اولین قدم در این روش، گرفتن عکس برای دیدن شکل کانال های ریشه و تعیین اینکه آیا علائم عفونت دندان در استخوان اطراف وجود دارد یا خیر.
سپس دندانپزشک شما از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده می کند. در واقع، چون عصب دندان مرده است، بیهوشی ممکن است حتی ضروری نباشد، اما بیشتر دندانپزشکان برای راحتی بیشتر بیمار از بیهوشی استفاده می‌کنند.
در مرحله بعد، برای خشک نگه داشتن ناحیه دندان، دندانپزشک یک محافظ پلاستیکی در اطراف دندان قرار می دهد و سپس سوراخی در دندان ایجاد می کند تا به لایه زیرین دسترسی پیدا کند و پالپ را به همراه باکتری ها و سایر بافت های زائد به داخل دندان می کشد.
هنگامی که دندان به طور کامل تمیز شد، باید آن را پر کرد. اگر درمان ریشه در یک روز کامل نشود، یک پانسمان موقت در قسمت بیرونی سوراخ قرار داده می شود تا دندان را تا نوبت بعدی محافظت کند.

مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان چیست؟

  • تا زمانی که مواد پرکننده سفت نشده، غذاها و میوه های سفت نخورید.
  • مصرف کامل داروها پس از درمان
  • استفاده از مسکن های تسکین درد ریشه دندان پس از درمان
  • مسواک زدن بعد از درمان امکان پذیر است، اما نباید از نخ دندان استفاده کنید. زیرا ممکن است برای پانسمان ریشه دندان مشکل ایجاد کند.
درمان ریشه دندان

شرایط درمان ریشه دندان

راه های جلوگیری از رسیدن دندان به عصب

پیشگیری همیشه بهترین درمان است. پیشگیری از نیاز به عصب کشی برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از درد بسیار مهم است. راه های جلوگیری از رسیدن دندان به عصب موارد زیر است:

  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید
    حداقل دو بار در روز دندان های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و یک مسواک نرم مسواک بزنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید
    برای تشخیص علائم اولیه پوسیدگی یا آسیب دندان، معاینات و تمیز کردن منظم دندان ها برنامه ریزی کنید. دندانپزشک شما می تواند مشکلات را قبل از رسیدن به نقطه ای که عصب در معرض آن قرار می گیرد، تشخیص دهد.
  • هنگام غذا خوردن یا گاز گرفتن از زور بیش از حد خودداری کنید
    مراقب نحوه گاز گرفتن اجسام سخت مانند یخ، دانه های ذرت بو داده یا آب نبات های سفت باشید. این غذاها می توانند باعث ایجاد ترک یا شکستگی در دندان شما شوند که ممکن است سبب پوسیدگی و رسیدن دندان به عصب شود.
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی را محدود کنید
    غذای اسیدی می تواند به مرور زمان مینای دندان را ضعیف کرده و آن را در معرض پوسیدگی و قرار گرفتن در معرض عصب قرار دهد.
  • ترک سیگار
    سیگار علاوه بر لکه دار کردن دندان، خطر ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان را نیز افزایش می دهد که می تواند به رسیدن به عصب کمک کند.
  • مشکلات دندان را به سرعت حل کنید
    در صورت مشاهده علائم پوسیدگی دندان، تحلیل لثه یا حساسیت، در اسرع وقت به دنبال درمان دندانپزشکی باشید. این پیگیری برای جلوگیری از آسیب بیشتر است و می تواند از رسیدن دندان به عصب جلوگیری کند.
سخن پایانی

تجربه رسیدن دندان به عصب می تواند ناراحت کننده باشد. با این حال، درک علائم و گزینه های درمانی درمان ریشه دندان و عصب کشی می تواند به شما کمک کند تا دردتان تسکین پیدا کند و به لذت بردن از زندگی بدون درد برگردید. به یاد داشته باشید، تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از عوارض بیشتر و نرسیدن دندان به عصب و مشکلات ریشه دندان می شود. با رعایت اصول بهداشتی می توانید خطر مشکلات بعدی را کاهش دهید و از وقوع آن جلوگیری کنید.

سوالات متداول درمان ریشه دندان یعنی چه؟

  1. چه زمانی باید به متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنیم؟
    اگر دندان‌ درد یا تورم مداوم در دهان یا لثه دارید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اغلب زمانی که درد یا تورم ناشی از عفونت در عمق دندان وجود دارد، درمان کانال های ریشه توصیه می شود. در صورت عدم درمان، این نوع عفونت می تواند باعث آبسه دندان، از بین رفتن پالپ و کل دندان شود.
  2. اگر درمان ریشه دندان را عقب بیاندازیم چه اتفاقی می‌ افتد ؟
    اگر مشکلات ریشه دندان با عصب کشی درمان نشود، می تواند منجر به آبسه شود. آبسه ایجاد چرک در بافت عفونی یا ناحیه پوسیده شده است. برخی از علائم آبسه حاد دندان شامل درد طاقت فرسا، تورم و تب است. اگر دیر اقدام کنید امکان دارد دندانپزشک چاره ای جز کشیدن دندان نداشته باشد.
  3. بهترین تسکین دهنده خانگی هنگامی که دندان به عصب می رسد چیست؟
    شستشو با آب نمک، روغن گل میخک، کمپرس سرد، سیر، دهانشویه پراکسید هیدروژن
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 19 =