logo aryam

درباره دندان فریودنس چه می دانید؟

دندان فریودنس

علایم دندان فریودنس

درباره دندان فریودنس چه می دانید؟ بر اساس تعریف ارتودنسی، دندان فریودنس یا دندان نهفته، یک نوع دندان خارج نشده‌ای می‌باشد که یک نوع سد فیزیکی در مسیر رویش آن قرار گرفته و مانع خروج این دندان می‌شود. در واقع دندان فریودنس از رویش بازمانده و درون لثه نهفته است و بسیاری از افراد ممکن است با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. اما نگران نباشید، برای این نوع دندان‌ها درمان نیز وجود دارد.
از جمله رایج ترین و شایع ترین دندان فریودنس یا دندان نهفته، دندان‌های مولر سوم فک بالا و پایین، کناین‌ های فک بالا و پره مولرهای فک پایین خواهند بود. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، در بیماران بالاتر از 10 سال، 17 درصد از افراد حداقل یک دندان عقل نهفته یا یک دندان فریودنس داشته‌اند که از این آمار 40 درصد آن‌ها مربوط به دندان مولر سوم بود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دندان فریودنس بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

با بهترین متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران آشنا شویم.

دندان فریودنس (نهفته) چیست؟

همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اذعان داشته‌ایم، دندان فریودنس یا دندان نهفته، یک نوع دندانی است که به صورت کامل از لثه بیرون نزده و نیمی از آن و یا در مواقعی کل آن درون لثه باقی مانده است. بیشتر دندان‌های عقل که در دهان افراد قرار دارد، جزء دندان فریودنس یا دندان نهفته هستند زیرا درون فک گیر کرده و قادر به بیرون آمدن نخواهند بود. این موضوع یک عارضه ای است که می‌تواند مشکلات بسیاری مانند پوسیدگی سایر دندان‌ها را برای افراد به وجود بیاورد، به همین دلیل باید به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز گردد و به نوعی دندان کشیده شود! در غیر این صورت فرد دچار درد و عفونت در لثه و از بین رفتن سایر دندان ها خواهد شد. بعلاوه وجود دندان فریودنس می‌تواند زیبایی فرد را تحت تاثیر نیز قرار دهد.
شایان ذکر است که دندان نهفته ممکن است بنا به دلایل ذکر شده در زیر در دهان افراد اتفاق بیافتد:

  • فضای کم
  • کیست داخل دهانی
  • ریشه دندان
  • شلوغی دندان‌ها در دهان
  • عادت‌هایی نظیر خوردن انگشت دست و …

تمامی موارد ذکر شده در فوق، می‌تواند سبب ایجاد دندان فریودنس گردد. حال اگر این موارد مانعی برای رشد دندان باشد و یا سبب متوقف شدن رشد گردد، اصطلاحا دندان‌ها به صورت نهفته باقی می‌مانند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که دندان‌های نهفته ممکن است باعث ایجاد هیچ گونه دردی در افراد نشود به صورتی که حتی افراد نیز متوجه در آمدن و رشد این دندان‌ها نیز نگردند. اما با این حال، پزشکان متخصص توصیه دارند که دندان فریودنس یا دندان عقل نهفته باید کشیده شود تا سلامت سایر دندان‌ها و زیبایی افراد حفظ گردد. بنابراین اگر شما نیز از این نوع دندان‌های نهفته دارید، بهتر است به دندان پزشک مراجعه کرده و هرچه سریع تر معالجه و درمان را شروع کنید.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چگونه است ؟

دندان فریودنس بیشتر برای چه دندان‌هایی به وجود می‌آید؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. به صورت کلی، دندان فریودنس ممکن است برای بیشتر دندان‌های عقل اتفاق بیافتد و سایر دندان‌ها کم و بیش به این عارضه مبتلا شوند. در واقع دندان‌های عقل بیشترین میزان نهفتگی را دارند که تنها با رادیوگرافی که پزشک متخصص شما از دندان‌های شما می‌گیرد، قابل مشاهده و تشخیص می‌باشند. بیشتر پزشکان و دندان پزشکان بر این باور هستند که کمبود فضای دهان باعث ایجاد دندان فریودنس خواهد شد، در واقع این کمبود فضا مانعی برای خارج شدن کامل دندان‌ها از لثه می‌گردد.

علائم دندان فریودنس یا نهفتگی دندان

همان گونه که در بخش‌ های قبل اشاره کرده‌ ایم، دندان فریودنس در بسیاری از موارد ممکن است به صورت عادی مشخص نباشد و به رادیوگرافی نیاز دارد. اما به جزء رادیو گرافی، علائمی وجود دارد که می‌ تواند وجود نهفتگی دندان را اثبات نماید. از جمله این علائم می‌ توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

  • وجود بوی نامطبوع در دهان
  • ایجاد مشکل به هنگام باز و بسته کردن دهان و یا بلعیدن و جویدن غذا
  • تورم، خون ریزی و قرمزی لثه ها (این مورد بسیار شایع است)
  • وجود درد در ناحیه فک و یا سایر دندان ها (حتی ممکن است دندان‌ های سالم دچار درد شوند)
  • وجود درد و حساسیت در لثه‌ ها
  • وجود سردردهای طولانی مدت و در برخی از موارد شدید و غیر قابل تحمل
  • وجود مزه بد در داخل دهان و روی زبان

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، برخی از نهفتگی‌های دندان ممکن است شامل علائم بالا نیز نباشد و فقط به تشخیص دندان پزشک و متخصصان در این زمینه نیاز است. در واقع علائم ذکر شده در فوق ممکن است برای برخی از افراد صدق کند، کسانی که علائم بالا را دارند، شاید به عارضه دندان فریودنس دچار هستند!

فوق تخصص ایمپلنت در تهران

علت نهفتگی دندان چه می‌باشد؟

در بخش های قبل در خصوص علت و یا دلایل دندان فریودنس اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. در این بخش نیز قصد داریم تا علت نهفتگی دندان‌ها را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح دهیم. به صورت کلی علت نهفتگی دندان‌ها بسیار پیچیده است اما در این میان اصلی‌ترین دلیل برای ایجاد دندان فریودنس، نبودن فضای کافی و مناسب برای رشد تمامی دندان‌های دائمی می‌باشد. در واقع این موضوع باعث می‌شود که دندان‌ها در کنار یک دیگر نتوانند به خوبی رشد کنند و به عبارتی فضای کافی برای رشد دندان وجود نداشته باشد. شایان ذکر است، بیشتر افرادی که از فک‌های کوچک و دندان‌های بزرگ برخوردار هستند، ممکن است به عارضه دندان فریودنس مبتلا باشند. کوچک بودن فک و نبودن فضای کافی برای رشد دندان سبب می‌گردد که تا چند دندان نتوانند به خوبی رشد کنند و در قسمت لثه‌ها باقی می‌مانند. در زیر به بررسی دلایل دیگر نهفتگی دندان اشاره کرده‌ایم:

  • قرار گرفتن دندان در پشت دندان های دیگر
  • گیر کردن دندان در استخوان فک
  • قرار گرفتن دندان در قسمت نرم لثه‌ها
  • وجود عوامل ژنتیکی در دندان فریودنس (این موضوع به نوع رشد در دندان‌های یک خانواده بستگی خواهد داشت که در صورت رشد افقی دندان‌ها، ممکن است پزشک جراحی را برای افراد توصیه کند)

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که ارتودنسی یکی از درمان‌های بسیار رایج برای بهبود وضعیت دندان‌های فریودنس و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هاست. در واقع اگر در سنین کم ارتودنسی انجام شود ممکن است بروز دندان نهفته در افراد به حداقل برسد. در این صورت باید دندان‌های نهفته نیز فورا توسط پزشکان متخصص جراحی شده و بدین ترتیب از دهان بیمار خارج گردد تا اختلالی در روند درمان بیماران ایجاد نکند.

چرا باید دندان را ایمپلنت کنیم؟

چه دندان‌ هایی به عارضه فریودنس دچار خواهند شد؟

برای پاسخ به این سوال بسیار مهم باید اشاره شود که دندان‌های عقل افراد از سنین 17 تا 21 سالگی شروع به نهفتگی خواهند کرد. دندان‌های عقل یکی از رایج ترین دندان‌هایی هستند که ممکن است به عارضه نهفتگی دچار شوند و این عارضه می‌تواند برای افراد بسیار نامناسب باشد و مشکلاتی را برایشان به وجود بیاورد. در واقع دندان‌های عقل به دلیل آن که آخرین دندان در دهان می‌باشند و همچنین جزء آخرین دندان‌هایی هستند که رشد می‌کنند، بنابراین فضای کافی برای رشد و سر زدن ندارند. همین وجود فضای ناکافی حاصل از رشد سایر دندان‌ها در دهان افراد در نهایت سبب کوچک شدن فک خواهد شد و بدین ترتیب دندان عقل که به نام مولز سرم نیز شناخته می‌شود، در اکثریت افراد دچار نهفتگی می‍‌گردد. پس از دندان‌های عقل، یکی دیگر از دندان‌هایی که ممکن است شروع به نهفتگی نماید، دندان‌های نیش است که به نام دندان دو پایه شهرت دارد. البته این عارضه بیشتر برای افراد با فک کوچک اتفاق می‌افتد. این دندان ها باید فورا توسط پزشک متخصص تشخیص و درمان شوند در غیر این صورت می‌تواند مشکلات بسیار جدی را برای افراد به وجود بیاورد.

*نکته بسیار مهم

دندان‌های عقل به دلیل آن که در انتهای فک قرار گرفته‌اند، نقش بسزایی را در خوردن غذا و جویدن و همچنین عمل بلعیدن نخواهند داشت. بنابراین متخصصان اغلب آن را را جراحی کرده و می‌کشند! اما در مواجه با دندان‌های نیش که نقش مهمی در عملکرد دهان دارد، پیشنهاد می‌شود که عمل ارتودنسی را انجام دهید تا این عارضه به صورت کامل برطرف گردد.

عوارض دندان فریودنس

باید اشاره شود که دندان فریودنس می‌تواند عوارض بسیار خاصی را برای افراد به همراه داشته باشد. عوارض دندان فریودنس در مواردی که نهفتگی دندان شدید باشد، می‌تواند زندگی افراد را به مخاطره بیاندازد. بنابراین بهتر است که در صورت وجود این عارضه، با پزشکان متخصص در این خصوص مشورت نمایید. از جمله عوارض بسیار مهم نهفتگی دندان یا دندان فریودنس می‌توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره داشت:

  • پوسیدگی سایر دندان‌ها
  • ایجاد عفونت در لثه و مشکلات در لثه
  • با ایجاد کیست موجب شکستگی و تخریب استخوان ها و دندان های مجاور خواهد شد
  • ایجاد بیماری‌های مختلف در لثه افراد
  • ایجاد درد در ناحیه فک، استخوان‌ها و همچنین سایر دندان‌ها
  • آسیب زدن به ریشه دندان‌های دیگر (بگونه ای که برای درمان ممکن است نیاز به عصب کشی نیز داشته باشید)
  • ایجاد بوی بد در دهان افراد
  • ایجاد عفونت در ناحیه گردن به خصوص استخوان گردن
  • نامنظم بودن و یا بد شکل شدن دندان‌ها که تاثیر نامناسبی در زیبایی افراد دارد
  • مشکلات مفصلی در فک

درمان دندان فریودنس

امروزه با پیشرفت علم و فناوری به خصوص علم پزشکی، راهکارهای بسیار مختلفی برای درمان و از بین بردن عوارض دندان فریودنس وجود دارد که پزشکان متخصص ممکن است با توجه به وضعیت دندان های شما، از راهکارهای مختلفی استفاده کنند. اما باید بدانید که بیشتر پزشکان متخصص برای درمان نهفتگی دندان به ویژه در دندان عقل، کشیدن دندان ها را انتخاب می‌کنند و برای درمان دندان‌های فریودنس به جزء دندان عقل، ممکن است عمل ارتودنسی را به شما پیشنهاد دهند. در کل کشیدن دندان فریودنس اغلب برای دندان هایی که در معرض دید نیستند و همینطور نقش خاصی در عملکرد دهان ندارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما دندان های نیش که علاوه بر تاثیر گذاری در چهره فرد موجب ایجاد مشکلاتی حین خوردن غذا می شوند و سبب ایجاد فشار بر روی فک ها نیز می گردند، با ارتودنسی درمان خواهند شد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی دندان فریودنس و عوارض و مشکلات آن بپردازیم. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این نوع از دندان‌ها به وب سایت دکتر آریام مراجعه کرده و با کارشناسان و پزشکان حاذق در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول درباره دندان فریودنس چه می دانید؟

  1. بهترین روش برای درمان نهفتگی دندان نیش چه می باشد؟
    بهترین روش برای درمان نهفتگی دندان نیش، ارتودنسی می باشد که با استفاده از برکات ها و بریس ها دندان ها را در مسیر درست قرار می دهد.
  2. چرا دندان نهفته بهتر است هرچه سریع تر درمان شود؟
    زیرا با افزایش سن، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها از قبیل بیماری های سیستم ایمنی، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و بیماری های ریوی مطرح می شود. همچنین با افزایش سن، انعطاف ها از جمله استخوان فک کاهش یافته و ترمیم بافت ها در صورت جراحی، به تعویق می افتد.
  3. علائم دندان نهفته چیست؟
    از علائم نهفتگی دندان می توان به درد لثه و استخوان فک، التهاب و خارش لثه در محل دندان نهفته، سردردهای مزمن که به درمان پاسخ نمی دهند، گوش درد، درد چشم و اختلال های موقتی در بینایی، گلو درد و بهم ریختگی دندان ها اشاره داشت.
5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه ها

  1. سحر زمانی گفت:

    راه های درمانش چیه؟

    • fateme mohamadi گفت:

      درمان فرودنس دندان (بروز حساسیت دندان به سردی و گرمی) بستگی به علت اصلی حساسیت دارد. درمان ممکن است شامل اقدامات خانگی و یا مراجعه به دندانپزشک باشد. برخی از راهکارهای درمانی عبارتند از:

      استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب:
      – انتخاب مسواک با سر نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند به بهبود وضعیت حساسیت دندان کمک کند.

      اجتناب از مواد تحریک‌کننده:
      – کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم و یا سرد، همچنین محصولات حاوی اسیدهای زیاد می‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند.

      استفاده از خمیر دندان حساسیت مخصوص:
      – خمیرهای دندان حاوی ترکیبات ضد حساسیت می‌توانند علائم حساسیت را کاهش دهند.

      استفاده از محافظ دندان (دندان‌پزشکی):
      – دندان‌پزشک ممکن است پوشش‌هایی را به دندان اعمال کند که از تماس مستقیم با مواد محرک جلوگیری کند.

      استفاده از ژل فلوراید:
      – استفاده از ژل‌ها یا محلول‌های حاوی فلوراید می‌تواند به تقویت اندام‌های دندان کمک کند و حساسیت را کاهش دهد.

      ترمیم دندان:
      – در صورت وجود ترک یا شکستگی در دندان، ترمیم دندان ممکن است بهبود حالت حساسیت دندان را فراهم کند.

      مصرف داروهای ضد حساسیت:
      – در برخی موارد، مصرف داروهای ضد حساسیت به دستور دندانپزشک ممکن است موثر باشد.

      به هر حال، قبل از هر گونه درمان، مشورت با دندانپزشک بسیار مهم است تا علت اصلی حساسیت تشخیص داده شود و درمان مناسب اعمال گردد.

  2. صبا اکبری گفت:

    من پسرم 9 سالشه و دندان نهفته داره چیکار میشه کرد؟

    • fateme mohamadi گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره سریع تر برای انجام کارای درمانی اقدام کنید تا قبل از رشد کامل دندان های دائمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهار =