logo aryam

جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی در کودکان

راه های جلوگیری از کج شدن دندان در کودکان

عوامل گوناگونی مانند سابقه خانوادگی، مشکلات رفتاری، مشکل در افتادن دندان، مشکلات استخوان بندی فک و … در کج شدن دندان ها تاثیر گذار هستند. در ادامه به معرفی و شرح راه های جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان خواهیم پرداخت.

در صورت عدم رعایت و جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان، آنها در بزرگسانی تنها با ارتودنسی گران قیمت و طولانی مدت دندان هایی مرتب و منظم خواهد داشت.

معرفی راه های جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

در صورتی که خود در کودکی سابقه رویش کج دندان ها به دلیل مشکلات ساختار فک داشته اید این احتمال وجود دارد که کودک شما نیز دچار این مشکل شود. اما در صورتی که بی جهت نگران این موضوع هستید راه های گوناگونی برای جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان شما وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

معرفی راه های جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

روش پیشگیری از کج شدن دندان اصلی کودکان

دندان های شیری لق را زود هنگام نکشید

این عادت در میان بسیاری از خانواده ها وجود دارد که سعی می کنند دندان های شیری لق را زودتر از موعد جدا می کنند. در صورتی که قسمتی از لثه را خالی کنید دندان کناری به صورت کج رشد می کند. به این معنا که دندان های شیری خود موجب رویش صاف و منظم دندان های اصلی کودکان می شوند.

در صورتی که دندان شیری زود هنگام افتاد به دندانپزشک مراجعه نمایید تا دندان های دیگر شما را معاینه کند.

در صورت عدم افتادن دندان شیری چه کنیم؟

این مسئله نادر بوده و در افراد معدودی اتفاق می افتد. به هر صورت در صورت عدم افتاد دندان شیری کودک شما ممکن است دندان اصلی به رویش خود ادامه داده به صورت کج و نامرتب قرار گیرد.

در صورت مشاهده یک همچین موردی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. گاهی اوقات علت رشد زودهنگام دندان های اصلی روی دندان های شیری می تواند از مشکلات غدد درون ریز،مانند تیروئید، باشد.

رعایت بهداشت برای جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

در کودکان نیز رعایت بهداشت دهان و دندان الزامی می باشد. چرا که در صورت ابتلا کودکان به عفونت لثه، دندان های اصلی نهفته نیز آسیب می بینند. حتی بهتر است دندان های تازه درآمده را هم به آرامی و مرتب مسواک بزنید. همچنین بهترین کار تحت نظر دندانپزشک بود است.

 جلوگیری از کج شدن دندان با رعایت بهداشت

رعایت بهداشت از راه های جلوگیری از کج شدن دندان

کشیدن دندان های شیری

همان طور که پیش از این ذکر کردیم وجود یک دندان در یک سمت و عدم وجود دندان در سمت دیگر موجب رویش نامرتب دندان وسط می شود. برای جلوگیری از این فرایند بهتر است دندان های شیری کودک خود را توالی وار بکشید تا همگی به یک سبک رشد کنند.

در صورت بروز همچین مشکلاتی بهتر است به دندان پزشک مراجعه نمایید تا با عکس رادیولوژی موقعیت دندان ها را پیدا کرده و راه معالجه را بیابد.

عدم ایجاد فشار به لثه

ایجاد فشار یا ضربه به لثه در رویش دندان اصلی شما تاثیر می گذارد. در نتیجه توصیه می شود کودکان خود را مجاب کنید از مکیدن انگشت، پستونک، زبان زدن مدام به لثه و … خودداری کنند. در صورت عدم اعمال این فشارها دندان شما به صورت طبیعی رشد خواهد کرد. در نتیجه از دیگر راه های جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان عدم فشار لثه ای می باشد که دندان شیری خود را از دسته داده است.

جراحی فک جهت جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

در بعضی موارد راه پیشگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان تغییر شکل فک است. گاهی اوقات شکل فک افراد باعث می شود دندان ها نتوانند به خوبی رشد کنند برای مثال کوچک بودن فک موجب می شوند دندان ها فضای کافی برای رشد نداشته باشند و روی یکدیگر رشد کنند. گاهی این مشکل با جراحی فک در کودکی حل می شود. اما در برخی موارد چاره ای جز ارتودنسی در جوانی وجود ندارد.

جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان با جراحی فک

سخن پایانی

زمان افتادن دندان شیری، نحوه رفتار با لثه بدون دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان از نوزادی، فرم فک، سابقه خانوادگی و … در نحوه رویش دندان های اصلی نقش دارند.

دندان های شیری نباید کشیده شوند چرا که مسیر رشد دندان اصلی نهفته را تغییر خواهند داد. همچنین پس از افتادن دندان شیری کودک نباید به لثه و دندان تازه درآمده فشار و ضربه وارد کند.

سوالات متداول جلوگیری از کج شدن دندان های اصلی کودکان

Rate this post
1از چه زمانی نظافت کودک را شروع کنیم؟
از زمانی که اولین دندان شیری پدیدار می شود. بهداشت دندان نوزادها به این صورت است که بعد از هر بار شیر خورد با یک پارچه سفید، تمیز و مرطوب دندان آنها را به آرامی تمیز کنید.
2در صورتی که دندان های شیری وجود دارند و دندان های اصلی رشد کرده اند چه باید کرد؟
در صورتیکه لق نشده باشند باید از لثه جدا شود. به دندانپزشک مراجعه نمایید.
3اگر دندان های شیری را بکشی چه مشکلی پیش می آید؟
دندان اصلی روبه فضای خالی رشد کرده و چینش دندان های اصلی نامنظم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سیزده =