logo aryam

تفاوت پر کردن با روکش دندان

تفاوت پر کردن با روکش دندان

تفاوت های پرکردن با روکش دندان

یکی از متداول ترین سوالاتی که در صورت وجود حفره در دندان در دندان پزشکی از پزشک پرسیده می شود این است که بهتر از روکش دندان استفاده شود یا دندان پر شود؟ و این مسئله حاکی از ندانستن تفاوت پر کردن با روکش دندان است که در این مقاله به آن می پردازیم. البته باید بدانید که استفاده از روکش و پر کردن بسیار به مهارت و تجربه دندان پزشک وابسته است تا با انتخابی درست بتوانید تا مدت ها دندانی سالم داشته باشید.

بررسی تفاوت پرکردن با روکش دندان

پر کردن و روکش دندان تقریبا مانند هم هستند و فقط از یک سری جهات با یکدیگر تفاوت دارند. از تفاوت پر کردن با روکش دندان کاربرد روکش دندان است، به این صورت که کاربرد روکش دندان برای هنگامی است که دندان پوسیده و شما می خواهید از آن مراقبت کنید به این منظور از روکش استفاده می کنید اما در بحث پر کردن برای هنگامی است که تنها پوسیدگی های بسیار کوچک و یا شکاف های ریزی بر روی دندان وجود دارد.

از دیگر جهات روکش دندان بسیار مستحکم تر از پر کردن می باشد و نقش حفاظتی بیشتری را برای ترک خوردگی ها و آُیب های دندانی ایفا می کند. برای انتخاب بین پرکردن و روکش حتما باید با دندانپزشک مشورت شود اما فاکتورهای دخیل در انتخاب عواملی نظیر بودجه بیمار، فشردن دندان ها روی هم و … می باشد که موقع درمان باید همه این عوامل در نظر گرفته شود.

فرق پر کردن با روکش دندان

فرق های پرکردن با روکش دندان

 نصب روکش دندان

روکش دندان نوعی محافظ است که برای دندان ها به کار گرفته می شود. برای جایگذاری روکش دندان ابتدا قسمتی از دندان را بریده و سپس از قسمت بریده شده قالب گیری می شود تا در آزمایشگاه از این قالب ها بخش بریده شده دندان به خوبی ساخته شود. سپس دندان پزشک روکش دندان را جایگذاری می کند.

روکش دندان در واقع به جای مینای دندان قرار می گیرد و عمر آن بسته به جنس و طرز نگهداری بین 5 تا 15 سال متغیر است. البته اگر روکش دندان به دلایل زیبایی استفاده شده باشد می توان هر موقع که احساس کنید دیگر جلوه ای ندارد آن را عوض کنید. دقت کنید که روکش دندان اصولی برای نگهداری داشته و توصیه می کنیم به طور منظم دندان های خود را چکاپ کنید.

چرا که در صورت شل شدن بخشی از روکش باکتری ها و آلودگی ها به دندان اصلی نفوذ کرده و سبب کرم خوردگی می شوند. البته این مورد از تفاوت پر کردن با روکش دندان محسوب نشده و بهتر است اگر با این مسائل دست و پنجه نرم نمی کنید هم چکاپ منظم داشته باشید.

بعد از کرم خوردگی دندان پزشک روکش را در آورده و در صورتی که عفونت به ریشه ها رسیده باشد دندان عصب کشی شده و در غیر اینصورت روکشی جدید در محل دندان قرار می گیرد. دقت کنید که ممکن است تا مدت ها متوجه پیشروی و شکل گیری آلودگی و عفونت نشوید و با درد به دندانپزشک مراجعه کنید و آن زمان متوجه شوید. از این رو معاینه منظم برای سلامت دندان ها الزامی است.

نصب روکش دندان

نحوه نصب روکش موقتی دندان

جنس روکش دندان

روکش دندان از جنس های مختلفی می تواند باشد. از جمله این جنس ها عبارت اند از طلا، تیتانیم، نیکل و…  که هرکدام از این جنس ها بسته به نوع و مواد به کار رفته در آن ها از نظر قیمتی متفاوت هستند. برای خرید روکش دندان ابتدا باید با دندان پزشک مشورت کنید تا مناسب ترین روکش دندان ها را بشناسید و بعدا اقدام به خرید کنید. به عنوان مثال از خیلی جهات بهترین روکش دندان طلا می باشد.

طلا به راحتی با مینای دندان مقابل خو می گیرد و از استحکام مناسبی برای حفاظت از دندان برخوردار است علاوه بر آن طلا به دلیل اینکه می تواند خیلی نازک شود حجم زیادی نیز اشغال نمی کند اما در عوض از معایب آن می توان به قیمت بالای این جنس روکش اشاره کرد.

جنس روکش دندان

انواع روکش دندان

چگونگی پر کردن دندان

پر کردن دندان از جمله روش های درمانی است که علاوه بر زیبایی می تواند از پیشرفت پوسیدگی نیز جلوگیری نماید و یکی از ارزشمند ترین تفاوت پر کردن با روکش دندان نیز همین مسئله است. به طور کل پر کردن دندان برای مواقعی است که پوسیدگی زیاد پیشرفت نکرده و گسترده نشده است. برای پر کردن دندان؛ دندان پزشک ابتدا دندان را از عفونت پاکسازی کرده و سپس نسبت به پر کردن دندان اقدام می کند.

جنس موادی که با آن دندان را پر می کنند می تواند از انواع مختلفی باشد که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که یک فرق پر کردن با روکش دندان همین تنوع زیاد در جنس مواد است.  این مواد می توانند آمالگام، طلا، کامپوزیت و … باشند که انتخاب هر یک از آن ها بسته به بودجه شرایط دندانی، ویژگی های ظاهری است و باید با مشورت دندان پزشک  انتخاب شوند.

پر کردن دندان

نحوه پر کردن دندان

سخن پایانی

به طور کل پر کردن دندان برای وقتی به کار می رود که پوسیدگی کم بوده و نیاز است که از پوسیدگی بیشتر جلوگیری شود. پر کردن دندان جنس های مختلفی داشته و مناسب ترین جنس برای دندان شما باید با مشورت دندان پزشک صورت بگیرد. اما به طور کل در تفاوت پر کردن با روکش دندان؛ روکش دندان برای هنگامی است که پوسیدگی دندان بیشتر بوده و یا حتی از ظاهر دندان خود راضی نیستید. در این هنگام می توانید با مشورت پزشک و متناسب با بودجه تان از روکش دندان استفاده نمایید. از مهم ترین فرق های روکش دندان و پرکردن همین است که میزان پوسیدگی ها متفاوت است.

 

Rate this post

سوالات متداول تفاوت پر کردن و روکش دندان

1آمالگام چیست؟
آمالگام ترکیبی از جیوه و نقره و روی است که برای ترمیم و پر کردن دندان به کار می رود.
2آیا پر کردن بی حسی دارد؟
بله ممکن است طبق نظر دندان پزشک هنگام پاکسازی عفونت بی حسی تزریق شود.
3تفاوت پر کردن با روکش دندان در مقدار عمر به چه اندازه است؟
تفاوت پر کردن با روکش دندان از حیث اختلاف عمر وابسته به جنس مواد به کار رفته و از همه مهم تر مهارت دندان پزشک است از این رو توصیه می کنیم از دندان پزشک های حاذق برای این امور کمک بگیرید تا با کوچکترین مشکلی مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + چهارده =