logo aryam

تفاوت ایمپلنت و روکش دندان

تفاوت ایمپلنت و روکش دندان

تفاوت های مشهود ایمپلنت و روکش دندان

دندان ها نقش اساسی در زیبایی ما ایفا می کنند از این رو در هنگام به وجود آمدن مشکل برای آن ها سریعا به فکر درمان و رفع مشکل می افتیم. بسته به مشکل دندان درمان های بسیاری برای آن وجود دارد اما دو راه حل برای مشکلات دندان که عموما مطرح هستند روکش دندان و ایمپلنت هستند. اما تفاوت ایمپلنت و روکش دندان چیست؟

فرق ایمپلنت و روکش دندان

تا اینجا با چند نمونه تفاوت ایمپلنت و روکش دندان نظیر ظاهری بودن روکش و … آشنا شدیم. از دیگر تفاوت ایمپلنت و روکش دندان که می توان به آن اشاره کرد این است که ایمپلنت بسیار پر هزینه تر از روکش دندان است و ممکن است نیاز به عمل جراحی فک برای کاشت داشته باشد اما روکش دندان تنها نیاز به عفونت زدایی و گاها تغییر شکل دندان های مجاور برای فرم بهتر دارد.

کاشت ایمپلنت در صورت بی تجربه بودن دندان پزشک می تواند بسیار دردناک باشد اما در روکش دندان صرفا برای محافظت از دندان ها و اصلاح شکل آن ها استفاده می شود بنابراین دردی نخواهد داشت؛ همین امر باعث شده تا مراجعه به متخصص ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

لازم به ذکر است پس گذاشتن روکش بر روی دندان ممکن است به خاطر عوامل مختلفی از جمله عفونت، نصب نامناسب و … دندان شما درد بگیرد که در این صورت باید با یک دندان پزشک حاذق مشورت نمایید. برای اطلاعات بیش تر از وضعیت دندان های خود می توانید با مطب دکتر آریام تماس گرفته تا به صورت کامل راهنمایی شوید.

فرق ایمپلنت با روکش دندان

تفاوت بارز ایمپلنت و روکش دندان

بررسی جنس ایمپلنت دندان

یک نمونه تفاوت ایمپلنت و روکش دندان این است که ایمپلنت دندان یک جایگزین بسیار مناسب برای جای خالی دندان است. هنگامی که دندان به هر دلیلی می افتد می توان جای خالی آن را با ایمپلنت پر نمود. ایمپلنت از دو جزء پایه و تاج تشکیل شده که پایه آن از جنس تیتانیم بوده تا هیچ حساسیتی با دهان نشان ندهد.

ایمپلنت دارای انواع مختلفی نظیر چینی، سوئیسی و آلمانی است که نوع چینی آن ارزان ترین نوع ایمپلنت بوده و توصیه می کنیم که از آن استفاده نکنید و از نوع مرغوب آن مانند آلمانی یا سوئیسی استفاده نمایید تا خطری سلامت لثه شما را تهدید نکند. جنس چینی از این رو توصیه نمی شود که جنس های موجود در بازار ایران عمدتا دارای کیفیت پایینی هستند و ممکن است مشکل آفرین باشند.

ایمپلنت دندان

شکل کامل ایمپلنت

کاشت ایمپلنت بسته نوع و فرآیند بهبود لثه و … ممکن است از همان لحظه کشیدن دندان تا 1 سال بنا بر نظر دندان پزشک متغیر باشد البته لازم به ذکر است که ایمپلنت محدودیت زمانی از نظر کاشت نداشته و از سنی که رشد فک کامل شده تا پایان عمر کاشت ایمپلنت بلامانع و امکان پذیر است.

تنها مشکلی که وقفه طولانی در کاشت ایمپلنت ممکن است به وجود بیاید تحلیل رفتن فک است که جای نگرانی نیست زیرا دندان پزشک ابتدا با جراحی فک این مشکل را حل کرده و سپس ایمپلنت را می کارد. از دیگر تفاوت ایمپلنت و روکش دندان می توان به همین رفع مشکل تحلیل رفتن فک اشاره کرد. در واقع روکش دندان صرفا با ظاهر دندان کار داشته و محدودیتی از نظر استخوانی ندارد.

بررسی روکش دندان

دیگر تفاوت ایمپلنت و روکش دندان این است که روکش دندان به طور گسترده برای پوشاندن شکستگی ها، خوردگی ها و … به کار می رود. روکش دندان بر عکس ایمپلنت برای مواقعی استفاده می شود که ریشه دندان سالم باشد و فقط ظاهر دندان مشکل پیدا کرده باشد. برای روکش دندان این نکته حائز اهمیت است که قبل از گذاشتن روکش دندان پزشک باید دندان و محیط دهان را به طور کامل پاکسازی نماید تا احتمال عفونت به صفر برسد.

یک فرق ایمپلنت و روکش دندان تفاوت در عمر مفید آن ها در دهان است. عمر روکش دندان بسته به نوع آن حدودا 10 سال است و می تواند از این مقدار کمتر یا بیش تر نیز بشود اما نکته آن قیمت ارزان تر نسبت به ایمپلنت است البته باید توجه کرد که مصارف آن ها متفاوت است و ایمپلنت برای مشکلات ریشه ای و روکش برای مشکلات ظاهری به کار می رود.

روکش دندان

نوعی از روکش دندان

سخن پایانی

ایمپلنت و روکش دو روش برای درمان مشکلات دندانی هستند.برای استفاده از این روش ها زیر نظر دندان پزشک لازم است که بدانیم اگر دندان نیاز به ترمیم دارد و با مشکلاتی از قبیل شکستگی، پوسیدگی ظاهری و … دست و پنجه نرم می کند روکش می تواند راه حل بسیار مناسبی برای مشکل دندان باشد اما اگر دندان شما از ریشه مشکل دارد و یا مجبور به کشیدن آن شده اید و جای آن خالی است باید از ایمپلنت برای جایگزینی دندانتان استفاده کنید تا هم دچار مشکلات فک نشده و هم زیبایی دندان هایتان دوباره باز گردد.

سوالات متداول تفاوت ایمپلنت و روکش دندان

  1. آیا روکش دندان باعث پوسیدگی دندان می شود؟
    خیر؛ روکش به خودی خود موجب پوسیدگی دندان نمی شود اما برخی به اشتباه فکر می کنند که در صورت گذاشتن روکش دیگر نیاز به مراقبت از دندان ها نبوده و روکش نقش محافظتی ایفا می کند اما باید توجه داشت که همچنان باید به دندان ها رسیدگی شود تا دچار پوسیدگی نشوند.
  2. آیا همه ایمپلنت های چینی بی کیفیت هستند؟
    صرف چینی بودن ایمپلنت نمی توان گفت که این ایمپلنت ها ی کیفیت و از دوام پایینی برخوردار هستند، با توجه به اینکه عمدتا ایمپلنت های چینی داخل بازار ایران از کیفیت پایین تری نسبت به نمونه آلمانی و یا سوئیسی برخوردارهستند باید برای تهیه ایمپلنت های چینی از معتبر بودن مرکز اطمینان حاصل کنید.
  3. آیا استفاده از روکش دندان محدودیت سنی دارد؟
    خیر؛ یک نمونه تفاوت ایمپلنت و روکش دندان این است که برای ایمپلنت حتما باید فک به طور کامل رشد کرده باشد اما روکش دندان برای همه سنین امکان پذیر است و محدودیت سنی ندارد.
Rate this post

3 دیدگاه ها

  1. سامان گفت:

    روکش دندان موقتی کارامده؟

    • pouya amiri گفت:

      بله این روش نیز می تواند کارامد باشد اما باید ایتدا با دنداپزشک مشورت شود.

  2. Saba گفت:

    چرا من فکر میردم ایمپلنت هم یک نوع روکشه🤦🏻‍♀️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =