logo aryam

تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

امروزه یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان افتاده یا کشیده شده ایمپلنت دندان است. اما ایمپلنت می تواند توسط بهترین متخصص ایمپلنت به دو روش دیجیتال و معمولی انجام گیرد. اما تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

بررسی تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در مسائل مختلفی می باشد که در ادامه آن ها را یک به یک بررسی خواهیم کرد. از این تفاوت ها در نحوه ایمپلنت کردن می توان اشاره کرد به:

"بررسی

تفاوت دقت ایمپلنت معمولی و دیجیتال

در ایمپلنت دیجیتال به دلیل اینکه عکس برداری به صورت سه بعدی صورت گرفته و طی چند مرحله انجام می شود از دقت فوق العاده بالاتری نسبت به ایمپلنت معمولی برخوردار است. درواقع دندان پزشک متخصص هنگامی که می خواهد ایمپلنت دیجیتال انجام دهد به طور دقیق می داند که کدام قسمت لثه باید دریل شود و به چه نحوی این عمل باید صورت گیرد.

از این رو دقت ایمپلنت بسیار بالا رفته و درد آن نیز کمتر می شود. در واقع عملا می توان گفت که در روش ایمپلنت دیجیتال خطای انسانی در حد ناچیز وجود داشته و یا اصلا وجود ندارد. در روش معمولی به دلیل اینکه حتی تکان خوردن سر بیمار نیز می تواند بر کیفیت ایمپلنت تاثیر بگذارد از احتمال خطای ایمپلنت نمی توان چشم پوشی کرد.

تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در هزینه

از دیگر تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی  این است که جراحی دیجیتال به دلیل دقت بالا و مراحلی که دارد دارای هزینه تمام شده بیشتری به نسبت ایمپلنت معمولی است. چرا که این نوع ایمپلنت دارای تجهیزات مخصوصی بوده و همینطور عکس برداری آن نیز با عکس برداری عادی متفاوت است. اما از طرفی دیگر به علت مزایایی که ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت معمولی دارد بسیاری از افراد این ایمپلنت را ترجیح می دهند.

ایمپلنت دیجیتال

نمونه ای از کاشت ایمپلنت دیجیتال

تفاوت در میزان درد ایمپلنت دیجیتال و معمولی

یکی دیگر از تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در میزان درد است. در ایمپلنت دیجیتال به دلیل اینکه با تصویر برداری دقیق تمام بافت ها و عصب های واقع در محل دندان مشخص می شوند دیگر نیازی نیست تا دندان پزشک لثه را تا استخوان فک بشکافد تا محل عصب ها را شناسایی کند و تنها لازم است تا با ایجاد برشی کوچک ایمپلنت را در محلی که باید بکارد.

به همین دلیل است که به ایمپلنت دیجیتال ایمپلنت فوری نیز می گویند. از دیگر دلایلی که سبب می شود تا ایمپلنت دیجیتال درد کمتری به نسبت ایمپلنت معمولی داشته باشد این است که در ایمپلنت دیجیتال احتمال موفقیت تقریبا قطعی است اما در ایمپلنت معمولی ممکن است تا چند بار جراحی انجام شود و در آخر استخوان فک ایمپلنت را پس بزند. این جراحی های چند باره فشار زیادی را به لثه و فک وارد کرده که همین مسئله می تواند سبب بروز درد آزار دهنده ای باشد.

عکس برداری مدرن برای ایمپلنت دیجیتال

عکس برداری مدرن برای کاشت ایمپلنت دیجیتال

مدت زمان کم تر برای ایمپلنت

در ادامه بررسی فرق جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی به مدت زمان مورد نیاز برای انجام هر یک از این ایمپلنت ها می رسیم. ایمپلنت های دیجیتالی به این صورت هستند که به دلیل اینکه متخصص ایمپلنت از ایده واضحی برای چگونگی قرار گیری دندان در لثه و جوش خوردن آن به دلیل عکس برداری های دیجیتالی برخوردار است؛ از این رو می تواند در عرض یک جلسه ایمپلنت دندان را به پایان برساند.

البته این مسئله بسیار به مهارت دندان پزشک بستگی داشته و قطعا تنها افرادی می توانند در این حد عمل کنند که در زمره بهترین متخصص ایمپلنت دندان باشند.

ایمپلنت معمولی

نمونه ای از کاشت ایمپلنت معمولی

سخن پایانی

یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان بی شک ایمپلنت دندان می باشد. اما با توجه به اینکه ایمپلنت را می توان با دو روش دیجیتال و معمولی انجام داد، دانستن تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. به طور کل ایمپلنت معمولی دارای در بیشتر و اتلاف وقت بیشتری به نسبت ایمپلنت دیجیتال می باشد.

از روی دیگر ایمپلنت های معمولی ممکن است شکست خورده و پس از چند ماه التیام یافتن لثه پس زده شوند از این رو باز کردن دوباره لثه می تواند آسیب زا بوده و با درد زیادی همراه باشد. بهتر است قبل از انجام ایمپلنت با یک دندان پزشک متخصص صحبت کرده تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. جهت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی می توانید با کلینیک دندان پزشکی دکتر آریام در ارتباط باشید.

Rate this post

سوالات متداول تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

1آیا برای ایمپلنت دیجیتال عکس برداری سنتی نیز نیاز است؟
در ابتدا باید عکس OPG گرفته شود و در صورت نیاز و تشخیص دندان پزشک عکس CBCT نیز گرفته می شود. لازم به ذکر است که علاوه بر لازم است تا از درون دهن اسکن رنگی سه بعدی گرفته شود.
2آیا عمر ایمپلنت دیجیتال و معمولی تفاوت دارد؟
خیر، میزان عمر از تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی نبوده و تفاوت این دو بیشتر در نحوه نصب و میزان درد و هزینه ایمپلنت می باشد.
3برای افراد سالمند بهتر است ایمپلنت به صورت دیجیتال باشد یا معمولی؟
همه چیز بستگی به معاینه و تشخیص دندان پزشک دارد اما عموما برای افراد مسن به دلیل تحلیل رفتن استخوان فک و آستانه درد کمتر ایمپلنت دیجیتال می تواند گزینه مناسب تری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 13 =