logo aryam

تسکین دندان درد در بارداری

تسکین دندان درد در بارداری

روش تسکین دندان درد در بارداری

به هم ریختن تعادل هورمون ها در هنگام بارداری، احتمال دارد موجب به وجود آمدن دندان درد در دوران بارداری گردد. همچنین بالا رفتن سطح استروژن و پروژسترون هم می تواند خانم های باردار را در مقابل عفونت و پوسیدگی دندان آلرژیک کند. دندان درد در بارداری همچنین احتمال دارد به علت بیماری های لثه، دندان عقل، التهاب لثه در بارداری، پوسیدگی دندان و کمبود کلسیم (به دلیل احتیاج جنین به کلسیم) در بدن به وجود آید. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های تسکین دندان درد در بارداری نیز بپردازیم.

درمان دندان درد در بارداری

بهترین روش جهت تسکین دندان درد در بارداری در هر زمان از حاملگی، مراجعه به دندانپزشک می باشد. اما جهت تسکین دندان درد در بارداری روش‌های مختلف سایری نیز وجود دارد، مانند انواع روش‌های خانگی تسکین دندان درد در بارداری.

انواع روش‌های خانگی تسکین دندان درد در بارداری نیز به صورت زیر می باشند:

استفاده از میخک جهت تسکین دندان درد در بارداری:

یکی از اثرگذارترین تسکین دهنده های دندان درد جهت زنان باردار نیز به کارگیری از میخک یا روغن میخک است. به این صورت که شما می توانید میخک را جویده و یا پنبه ای را آغشته به روغن میخک کنید و سپس و بر روی دندان قرار دهید. فواید ضد میکروبی میخک می تواند به سرعت درد را التیام بخشد.

استفاده از کمپرس گرم

در این روش یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و یا با استفاده از کیسه های کمپرس گرم، آن را خارج از دهان بر روی گونه و در قسمتی که احساس درد می کنید نیز قرار دهید. این روش موجب تسکین و کاهش موقتی  دندان درد می شود.

استفاده از کمپرس یخ جهت تسکین فوری دندان درد در بارداری

یکی از مطمعن ترین و اثرگذارترین درمان های دندان درد برای افراد باردار، بهره گرفتن از روش کمپرس سرد بر روی قسمت درد است. دراین روش هم همانند کمپرس گرم نیز این کار را انجام دهید. این روش با استفاده از روش بی حس کردن اعصاب آن ناحیه، باعث کاهش درد می شود.

استفاده از پیاز جهت تسکین دندان درد در بارداری

جویدن کمی پیاز خام به طول مدت تقریبا 3 دقیقه می تواند یکی از روش های تسکین دندان درد در بارداری باشد. در صورتی که دندان درد آنقدر زیاد است که نمی توانید پیاز را بجوید، می توانید کمی پیاز خام را بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

استفاده از سیر

سیر یک روش کهن جهت تسکین دندان درد به حساب می آید. در زمان بارداری می توانید سیر را جویده و یا له کرده را بر روی دندان خود قرار دهید. سیر حاوی مواد آنتی بیوتیک و آلیسین است که موجب نابود کردن باکتری ها می شود. هنگامی که باکتری ها در دهان کاهش پیدا کند، درد دندان هم کمتر می شود. سیر درمانی یکی از روش های تسکین درد فوری به حساب می رود.

استفاده از برگ های اسفناج

طرز کار گیری از این این روش به این صورت می باشد که: ابتدا برگ های اسفناج خام را شسته و سپس آن را به صورت خام جویده و یا بصورت له شده و پوره شده مانندیک مرهم به صورت مستقیم بر روی قسمت درد داشته نیز قرار دهید.

عدم مصرف مواد غذایی شیرین و اسیدی

در صورت داشتن دندان درد در بارداری، بایستی از مصرف شیرینی جات و غذاهای حاوی مواد اسیدی نیز جلوگیری کنید، به این علت که این مواد موجب به افزایش پلاک دندانی و بیشتر شدن دندان درد می شوند.

شست و شوی دندان با آب گرم جهت تسکین دندان درد در بارداری

راحت ترین روش درمان دندان درد در بارداری، شستن دندان ها به وسیله آب گرم می باشد. همچنین شما می توانید با اضافه کردن مقدار ر کمی نمک به آب ولرم نیز دندان ها را شست و شو دهید. این کار علاوه بر تسکین درد موجب از بین بردن ذرات مواد غذایی باقی مانده مابین دندان ها نیز می گردد.

اهمیت تسکین دندان درد در بارداری

تسکین دندان درد در بارداری امری بس الزامی است، زیرا اگر به درمان به هنگام آن دقت نشود، این درد احتمال دارد موجب به وجود آمدن بیماری های لثه و در مواقع شدیدتر تشکیل تاثیرات منفی بر روی جنین گردد.

از طرفی دیگر نیز درمان و تسکین دندان درد در بارداری، به دلیل اجازه نداشتن استفاده از اشعه ایکس برای عکس برداری و نیز مصرف برخی از داروها، دارای چالش هایی نیز می باشد.

عده زیادی از زنان در ارتباط با مصرف مسکن جهت تسکین دندان درد در بارداری و داروهای تجویزی در بارداری بسی محتاطانه عمل می کنند، زیرا این داروها احتمال دارد موجب ایجاد صدمه هایی در جنین گردند. هر چند درمان های پیشرفته پزشکی، امروزه برای جنین بسیار ایمن هستند.

برخی اوقات نیز افراد به راه حل تسکین فوری دندان درد در بارداری احتیاج پیدا می کنند که بیشترین تاثیر را در تسکین درد زیاد و ناگهانی دندان دارند.

گاهی نیز احتیاج می باشد که از مواد بی حسی دندان در افراد باردار استفاده گردد که احتیاج و لازم می باشد تا همه شرایط شما سنجیده گردد که عوارضی نیز به دنبال نداشته باشد.

دلایل دندان درد در بارداری

عوامل متعددی احتمال دارد جزو دلایل دندان درد در بارداری باشند. این عوامل عبارتند از:

  • حالت تهوع صبحگاهی که به علت ورود اسید معده به دهان، احتمال دارد یک دلیل دندان درد در بارداری و پوسیدگی دندان باشد.
  • برهم خوردن تعادل هورمون ها در افراد باردار نیز ممکن است یکی دیگر از علت های دندان درد در بارداری باشد، چراکه با به هم خوردن تعادل هورمون های زنانه در این دوران احتمال دچار شدن به التهاب لثه و بیماری های متعدد دندان و لثه نیز افزایش می‎یابد.
  • همچنین در دوران بارداری، منابع کلسیم بدن به علت تأمین کلسیم مورد احتیاج جنین کاهش پیدا می کند و در صورت عدم دریافت کلسیم کافی، مینای دندان تحلیل می رود و موجب به ووجود آمدن دندان درد می گردد.
  • تغییراتی که در زمان بارداری در رژیم غذایی فرد باردار به وجود می آید نیز احتمال دارد که علت دندان درد در بارداری باشد. توصیه می شود برای پرهیز از مشکلات دندانی در بارداری، از مصرف بیش از اندازه فراورده ‌های لبنی یا قندی و اسیدی نیز پرهیز شود.
  • در دوران بارداری به علت حساس شدن دندان ها و لثه، احتمال دارد مسواک زدن سخت تر شود که این موضوع نیز می تواند موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای دندان ها‌ شود.

کشیدن دندان در زمان بارداری

عمده دندانپزشکان از کشیدن دندان در زمان بارداری افراد نیز جلوگیری می کنند زیرا این امر در هنگام حاملگی احتیاج به توجه و مراقبت های ویژه به منظور پیشگیری از ایجاد هر نوع صدمه به جنین می باشد.

اما کشیدن دندان در بارداری در برخی اوقات مانند: ایجاد پوسیدگی شدید و غیر قابل درمان و یا بروز عفونت دندان در بارداری، الزامی می باشد. در ادامه به بعضی از مواردی که نشان از الزام کشیدن دندان در بارداری می باشند، نام می بریم:

  • به وجود آمدن تورم و التهاب لثه
  • خونریزی لثه در زمان بارداری
  • اختلال در زمان صحبت کردن
  • درد بسیار در لثه و دندان ها
  • اختلال به هنگام خوردن مواد غذایی
  • پوسیده شدن شدید دندان
سخن پایانی

ما همواره در این مقاله به بررسی روش های خانگی و بی خطر در جهت تسکین دندان درد در بارداری نیز پرداختیم. و امیدواریم که با خواندن این مطالب روش های تسکین درد در زمان بارداری را شناخته و از آن ها بهره بگیرید.

سوالات متدوال مقاله تسکین دندان درد در بارداری

  1. آیا برهم خوردن تعادل در هورمون های افراد باردار موجب دندان درد می شود؟
    برهم خوردن تعادل هورمون ها در افراد باردار نیز ممکن است یکی دیگر از علت های دندان درد در بارداری باشد، چراکه با به هم خوردن تعادل هورمون های زنانه در این دوران احتمال دچار شدن به التهاب لثه و بیماری های متعدد دندان و لثه نیز افزایش می‎یابد.
  1. آیا استفاده از میخک در تسکین درد دوران بارداری بلامانع است؟
    یکی از اثرگذارترین تسکین دهنده های دندان درد جهت زنان باردار نیز به کارگیری از میخک یا روغن میخک است. به این صورت که شما می توانید میخک را جویده و یا پنبه ای را آغشته به روغن میخک کنید و سپس و بر روی دندان قرار دهید. فواید ضد میکروبی میخک می تواند به سرعت درد را التیام بخشد.
  1. آیا کلسیم پایین در بدن افراد باردار موجب دندان درد می شود؟
    در دوران بارداری، منابع کلسیم بدن به علت تأمین کلسیم مورد احتیاج جنین کاهش پیدا می کند و در صورت عدم دریافت کلسیم کافی، مینای دندان تحلیل می رود و موجب به ووجود آمدن دندان درد می گردد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سه =