logo aryam

ترمیم دندان شکسته با دکتر آریام

ترمیم دندان شکسته با دکتر آریام

ترمیم دندان شکسته

به احتمال زیاد برایتان اتفاق افتاده که وقتی شکلاتی در دهانتان آب نمی شود یا حل نمی شود و یا در حال خرد کردن یخ یا یک تکه آب نبات و آجیل در دهانمان هستیم، ناگهان احساس میکنیم دندانمان دچار آسیب و شکستگی شده است. این مشکل بسیار ناراحت کننده است و روی نحوه بلعیدن غذا و زیبایی دندان شما تاثیر منفی می گذارد. اما این اتفاق مشکلی نیست که قابل حل نباشد و امروزه راه حل های فراوانی وجود دارد مثلا ترمیم دندان شکسته با دکتر آریام یکی از متخصصین حاذق در زمینه درمان های دندان پزشکی می توانید مشکل دندان های شکسته را جبران کنید.

دکتر آریام از بهترین ها در حوزه ترمیم دندان شکسته

شرایط مختلفی ممکن است وجود داشته باشد باعث شکستگی دندان شود، مثلا استفاده از خوراکی های سخت و شکستن آن ها با دندان، پوسیدگی دندان ها و.. عواملی ست که ممکن است باعث بروز شکستگی دندان شود.

دکتر آریام یکی از بهترین متخصصین ایمپلنت در تهران است که با سابقه بیش از 30 سال در زمینه فعالیت های دندان پزشکی آماده خدمت رسانی است از این رو اگر نیاز به ترمیم دندان های شکسته خود دارید بدون معطلی با دکتر آریام تماس بگیرید تا با بهترین امکانات و تحهیزات پزشکی درمان شما انجام شود.

راه های ارتباطی با دکترآریام

کلینیک های دکتر آریام در شمال تهران و غرب تهران است و شما می توانید در هر نقطه از تهران که هستید به دکترآریام برای درمان های دندان پزشکی مزجعه کنید در زیر راه های ارتباطی با مطب دکتر آریام در هر دو منطقه را آورده ایم.

مرکز ایمپلنت دندان در غرب تهران

  • تماس تلفنی: 02144974660
  • ملاقات حضوری: بلوار فردوس شرق – خ ابراهیمی جنوبی – بالای بانک مسکن – ساختمان عقیق ط 3 واحد 9

مرکز ایمپلنت در شمال تهران

  • تماس تلفنی: 02122747153
  • ملاقات حضوری: زعفرانیه،نبش فلاحی و مقدس اردبیلی ساختمان پزشکان زعفرانیه،طبقه ۵

عفونت ایمپلنت، علائم و راه های درمان آن

روش ترمیم دندان شکسته

راه های ترمیم دندان شکسته

روش های ترمیم دندان شکسته

درمان شکستگی دندان به میزان آسیب بستگی دارد. اگر تنها یک قطعه کوچک از مینای دندان کنده شود، ترمیم دندان شکسته معمولاً تنها در یک بار مراجعه به مطب انجام می شود. یک دندان به شدت آسیب دیده یا شکسته ممکن است به روش طولانی تر و گران تری نیاز داشته باشد.
در اینجا چند روش وجود دارد که دندانپزشکان ممتازی مانند دکتر آریام معمولا به وسیله آن دندان شکسته شما را ترمیم می کنند:

باندینگ یا پر کردن

اگر فقط یک تکه کوچک از مینای دندان را از دست دادید، دندانپزشک شما ممکن است آسیب را با پرکردن و چسباندن آن تکه با دندانتان ترمیم کند. اگر ترمیم در جلو باشد یا هنگام لبخند قابل مشاهده باشد، دندانپزشک شما احتمالاً از تکنیکی به نام باندینگ استفاده می کند که از رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می کند.
باندینگ یک روش ساده ترمیم دندان شکسته است که معمولاً نیازی به بیهوشی دندانی ندارد. دندانپزشک برای چسباندن دندان ابتدا سطح آن را با مایع یا ژل تراشیده تا زبر شود و مواد باندینگ به آن بچسبد. در مرحله بعد دندانپزشک یک ماده چسبنده روی دندان می کشد و سپس رزین همرنگ دندان را روی آن قرار می دهد. پس از قالب گیری مواد باندینگ به شکل یک دندان طبیعی، دندانپزشک از نور ماوراء بنفش برای سفت شدن مواد استفاده می کند.

بهترین روش ایمپلنت کامل فک بالا و پایین چیست؟

کلاه یا تاج دندان

اگر قطعه بزرگی از دندان شکسته شود یا دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد، دندانپزشک ممکن است جهت ترمیم دندان شکسته دندان باقیمانده را تراشیده یا سوهان بکشد و روی آن را با روکش یا کلاهک دندانی بپوشاند که برای محافظت از دندان و التیام آن ساخته شده است. ظاهر روکش های دائمی می توانند از فلز، چینی ذوب شده به فلز، تمام رزین یا تمام سرامیک ساخته شوند.

انواع مختلف فواید متفاوتی دارند. تاج های تمام فلزی قوی ترین هستند. روکش های پرسلن و رزین را می توان به گونه ای ساخت که شباهت زیادی به دندان اصلی داشته باشد. اگر تمام قسمت بالای دندان شکسته باشد اما ریشه هنوز سالم باشد، دندانپزشک یا متخصص ریشه (دندانپزشکی که در کانال ریشه تخصص دارد) ممکن است کانال ریشه را انجام دهد و یک سنجاق یا ستون را در کانال قرار دهد و سپس آن را بسازد. این سازه به اندازه‌ای بزرگ است که می‌توان روی آن تاجی ساخت. بعداً، دندانپزشک می تواند تاج را روی پین یا ترمیم پس از سیمان شدن در محل قرار دهد.

روکش های دندان

اگر دندان جلویی شکسته یا بریده شود، تاج می تواند دوباره سالم و کامل به نظر برسد. روکش دندان پوسته نازکی از مواد کامپوزیت پرسلن یا رزین همرنگ دندان است که تمام جلوی دندان را می پوشاند (مانند ناخن مصنوعی که ناخن انگشت را می پوشاند) با قسمتی ضخیم تر برای جایگزینی قسمت شکسته دندان.

روکش دندان

روکش های دندان روش ترمیم دندان شکسته

آماده سازی دندان جهت ترمیم روکش

برای آماده سازی دندان جهت ترمیم دندان شکسته ، دندانپزشک شما حدود 0.3 تا 1.2 میلی متر مینای دندان را از سطح آن جدا می کند. در مرحله بعد، دندانپزشک قالبی از دندان را که قرار است به لابراتوار دندانپزشکی ارسال کند، می گیرد و روکش را می سازد. هنگامی که روکش آماده شد، معمولاً یک یا دو هفته بعد، باید برای قرار دادن آن به دندانپزشک مراجعه کنید.
برای قرار دادن روکش، ابتدا دندانپزشک سطح دندان را با مایعی حکاکی می کند تا زبر شود. سپس دندانپزشک سیمان مخصوصی را روی تاج قرار داده و روکش را روی دندان آماده شده قرار می دهد. هنگامی که روکش در جای خود قرار گرفت، دندانپزشک شما از یک چراغ مخصوص برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در مواد استفاده می کند تا به سرعت سفت شود.

درمان کانال ریشه

اگر تراشه یا شکستگی به اندازه‌ ای بزرگ باشد که پالپ (مرکز دندان که حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است) در معرض دید قرار گیرد، باکتری‌های دهان می‌توانند وارد پالپ شوند و پالپ را آلوده کنند. اگر دندان شما درد می کند، تغییر رنگ داده یا به گرما حساس است، ممکن است پالپ آسیب دیده یا بیمار شود.
بافت پالپ ممکن است بمیرد و اگر برداشته نشود ممکن است دندان عفونی شود و نیاز به کشیدن داشته باشد. درمان ریشه شامل برداشتن پالپ مرده، تمیز کردن کانال ریشه و سپس آب بندی آن است.

ایمپلنت

این یک روش گسترده برای ترمیم دندان شکسته به ویژه دندان های نزدیک خط لثه است. این یک فرآیند ساده است که در آن دندانپزشک، دندان شکسته را برداشته و ایمپلنت را تعمیر می کنند.

پر کردن

پر کردن دندان یکی از ایمن ترین روش های ترمیم دندان شکسته در دندانپزشکی است که دندانپزشکان برای ترمیم دندان های شکسته از آن استفاده می کنند. دندانپزشک به طور موقت دندان های ترک خورده یا شکسته را با استفاده از مواد ترمیمی ترمیم می کند. اگر دندان شما پوسیده است، این یک روش دندانپزشکی مفید بدون درد و مقرون به صرفه است.

سیلانت دندان

سیلانت های دندانی برای پر کردن حفره ها، محافظت از دندان های عفونی و ترک خورده شما ایده آل هستند. سیلانت ها همچنین به عنوان یک مانع در برابر باکتری های ایجاد کننده حفره که به دندان های شما آسیب می رسانند، عمل می کنند. دندانپزشک جهت ترمیم دندان شکسته یک سیلانت دندانی را پشت مولرها و پرمولرهای شما قرار می دهد.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چگونه است ؟

عوامل ایجاد شکستگی دندان

اگرچه مینای دندان شما سخت ترین و معدنی ترین بافت بدن است، اما استحکام آن محدودیت هایی دارد. افتادن، ضربه به صورت، یا گاز گرفتن چیزی سخت – به خصوص اگر دندان قبلاً مقداری پوسیدگی داشته باشد – می تواند دندان را بشکند. اگر متوجه ترک یا شکستگی دندان شدید، نترسید. کارهای زیادی وجود دارد که دندانپزشکان با تجربه مانند دکتر آریام برای رفع و ترمیم دندان شکسته انجام دهد.
عوامل مختلفی ممکن است سبب شکستگی دندان شما شود عبارتند از:

عوامل ایجاد شکستگی دندان چیست؟

شکستگی دندان

  • گاز گرفتن چیزی سخت
    ممکن است به اندازه کافی بدشانس بوده باشید که در حین فشردن مواد غذایی جامد، تکه کوچکی از دندان خود را از دست بدهید. شایع ترین علل این نوع آسیب دندان، غذاهای سفت مانند شیرینی های آب پز، هسته های میوه، تکه های یخ یا استخوان است.
  • دندان قروچه (براکسیسم)
    افرادی که دندان قروچه می کنند معمولاً هنگام خواب یا زمانی که استرس یا اضطراب دارند این کار را انجام می دهند. ساییدن دندان ها روی هم می تواند فشار زیادی به آنها وارد کند و ممکن است منجر به سایش یا شکستگی دندان ها شود.
  • جراحت
    آسیب به دندان می تواند در اثر ضربه مستقیم به دهان، چانه یا فک ایجاد شود.
  • بیماری لثه
    اگر بیماری لثه تا حد از دست دادن استخوان پیشرفت کرده باشد، دندان های شما بیشتر مستعد شکستگی ریشه هستند.
سخن پایانی

ممکن است دندان شکسته همیشه نیاز به توجه فوری نداشته باشد، اما بهتر است در اسرع وقت آن را درمان کنید. اگر دندان آسیب دیده برای مدت طولانی درمان نشود، ترک می تواند عمیق تر شود و ممکن است دندان بیفتد و با ساختار ضعیف آن ، بقیه دندان شما ممکن است از هم بپاشد، به خصوص وقتی چیزی سفت می جوید.
اگر دندان شما کاملاً بشکند، باید آن را ترمیم کنید، که می‌تواند درمانی گسترده‌تر از تعمیر یک دندان خرد شده باشد. بنابراین بهتر است جهت ترمیم دندان شکسته در کوتاه ترین زمان به یک دندانپزشک با تجربه مانند دکتر آریام مراجعه نمایید.

سوالات متداول ترمیم دندان شکسته با دکتر آریام

  1. دندان شکسته بدون درمان چقدر می تواند باقی بماند؟
    دندانپزشکان به طور کلی توصیه می کنند که جهت ترمیم دندان شکسته در اسرع وقت اقدام کنید و اگر علائم بدتر شود یا منجر به عوارض دیگری شود، ممکن است به یک مورد اورژانسی تبدیل شود.
  2. چگونه دندان شکسته را ترمیم می کنند؟
    دندانپزشک ممکن است قطعه را دوباره به دندان بچسباند. اگر قطعه را گم کردید نگران نباشید، دندانپزشک شما می تواند از پرکردگی های همرنگ دندان برای بلند کردن دندان شما استفاده کند. اگر قسمتی از دندان عقب شکسته شود، ممکن است به پرکردن یا روکش نیاز داشته باشید.
  3. آیا دندان کاملا شکسته قابل ترمیم است؟
    روکش ها می توانند برای پوشاندن کل ناحیه آسیب دیده مفید باشند. آنها یک راه حل عالی برای دندان های کامل شکسته هستند. به طور معمول، تاج ها از فلز، چینی یا سرامیک ساخته می شوند.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه ها

  1. سیما گفت:

    من دندونمو پیش آقای آریام درست کردم همه چی خیلی خوب بود ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − نه =