logo aryam

آیا ترمیم دندان نیاز به بی حسی دارد؟

آیا ترمیم دندان نیاز به بی حسی دارد؟

بی حسی ترمیم دندان

اگر حفره های درون دندان ها و بسیاری دیگر از مشکلات دندان را درون دهان خود جدی بگیرید، سریع تر می توانید جهت رفع و درمان به موقع آن عمل کنید. قبل از اینکه به کلیلنیک دندان پزشکی مراجعه نمایید باید از دندان هایتان به نحو بهتری مراقبت نمایید چرا که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. اگر می خواهید که دندان هایتان دچار عوارضی هم چون پوسیدگی نشوند باید در طی سال به طور مرتب به وسیله یک دندان پزشک مجرب معاینه شوند و در صورت رویت هر گونه حفره ای در دندان هایتان جهت درمان آن اقدام می کنید.

در این صورت دیگر نیازی نیست که درگیر درمان های دراز مدت و یا کشیدن دندانتان شوید. اما در پاسخ به سوال اینکه  آیا ترمیم دندان نیاز به بی حسی دارد؟ بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را دریابید.

روش های مختلف درمان دندان

اینکه چگونه حفره ها درمان شوند باید به وضع سلامتی دندان ها توجه شود و گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

  • درمان با فلوراید: اگر حفره دندان تازه باشد می توان به وسیله فلوراید مینای دندان را بازسازی کرد و آن را در همان مراحل ابتدایی نابود کرد. اگر درمانی شامل فلوراید باشد دارای مقادیر بیشتر از این ماده نسبت به میزان آن در آب لوله کشی، خمیر دندان و دهانشویه می باشد. این درمان به صورت مایع، ژل و کف است و به حالت مسواک بر روی دندان قرار می گیرد.
  • کامپوزیت دندان: به این مواد پر کننده ترمیم هم گفته می شود و برای پوسیدگی دندان مناسب است به خصوص در مواردی که پوسیدگی تازه باشد و این مواد پر کننده از رزین های کامپوزیت هم چون رنگ دندان، پرسلن و آمالگام که خود از چند ماده تشکیل شده است به وجود می آید.
  • تاج ها: تاج دندان برای درمان پوسیدگی دندان مفید است و در مواقع درمان کردن پوسیدگی دندان در بی حسی به صورت یک پوشش سفارشی به اندازه دندان های فرد ساخته شده و به عنوان تاج طبیعی دندان به کار می رود. در این حالت دندان پزشک نواحی پوسیده شده را تراشیده تا به سطح مناسبی از دندان برسد. تاج ها می توانند از جنس طلا، پرسلن محکم، رزین، پرسلن چسبیده به فلز و دیگر مواد باشند.
  • درمان کانال ریشه دندان: اگر پوسیدگی به بخش های درونی دندان نفوذ کند باید ریشه دندان درمان شود، که برای ترمیم دندان آسیب دیده و برداشتن پوسیدگی ناشی از آن در بیحسی پالپ را حذف نموده و یا دارو هایی برای نابود کردن عفونت ها برای درمان ریشه دندان تجویز می شود.
  • کشیدن دندان: اگر پوسیدگی برخی از دندان ها بیش از حد باشد دیگر نمی توان آن ها را کامپوزیت و یا ترمیم کرد، بلکه باید به طور کامل دندان را حذف کرد. با کشیده شدن دندان یک شکاف ایجاد می شود که اجازه جابجایی به دیگر دندان ها را به شما می دهد، در این حالت برای دندان کشیده شده کامپوزیت پیشنهاد داده می شود.
بررسی روش های مختلف درمان دندان

آشنایی با روش های مختلف درمان دندان

بی حسی دندان موضعی یا لوکال

در رابطه با سوال آیا ترمیم دندان نیاز به بی حسی دارد؟ باید گفت که بی حسی دندان روشی موثر و آرامبخش در دندان پزشکی محسوب می شود که برای هر نوع درمان سبک و کوچکی دندان پزشکان می توانند از انواع مختلف بیحسی استفاده کنند. قبل از عملیات زیر باید بیحسی دندان به لثه تزریق شود:

  • پر کردن دندان
  • کشیدن دندان
  • عصب کشی دندان
  • نصب روکش دندان
  • جرمگیری دندان

انواع آمپول بی حسی دندان

بیحسی موضعی به وسیله دارو های زیر صورت می گیرد که عبارتند از:

  • لیدوکائین
  • آرتیکائین
  • پریلوکائین
  • مپیواکائین
  • بوپیواکائین
بررسی انواع آمپول بی حسی دندان

آشنایی با انواع آمپول بی حسی دندان

انواع تزریق بی حسی در دندان پزشکی

حال که به جواب سوال آیا ترمیم دندان نیاز به بی حسی دارد؟ رسیدیم شما را با انواع تزریق بیحسی در دندان پزشکی آشنا می کنیم که عبارتند از:

  • تزریق بلاک: استخوان فک پایین دارای تراکم بیشتری است بنابراین باید با توجه به میزان ضخامت استخوان ماده بیحس کننده ای به آن تزریق شود که فک پایین را به طور کلی بیحس کند. در این نوع تزریق نیمی از صورت، نیمی از زبان و دهان که عصب کشی شده است بیحس می شوند به این تزریق تزریق بلاک گفته می شود.
  • تزریق PDL: در برخی مواقع دندان بیحس نمی شود و دکتر ناچار است که از تزریق مکمل PDL استفاده کند و در هر چهار طرف دندان سه عدد سوزن 2 تا 2 و نیم لیتری تزریق می کند، در حد 1 سی سی بیحسی را با فشار زیاد بین لثه و دندان تزریق می کند و می تواند در مدت طولانی تری روی دندان کار انجام دهد.
  • تزریق داخل استخوان: تزریق در بافت استخوان نگه دارنده دندان صورت می گیرد که اندکی دردناک است و اگر دندان بیحس نشود می تواند کاربردی باشد و با توجه به نوع ماده بیحسی مدت زمان بیحس شدن دندان طول می کشد.
  • تزریق درون پالپ: برای درمان ریشه و عصب کشی به وسیله تزریق درون کانال های دندان بیحسی صورت می گیرد به این نوع تزریق درون پالپی گفته می شود.
  • تزریق اینفیلتره: استخوان فک بالا دارای بافتی اسفنجی است و اگر دندان در فک بالا پوسیده شده باشد باید در پای همان دندان بیحسی تزریق شود که به این نوع تزریق اینفیلتره گفته می شود. این نوع تزریق از ضخامت استخوان گذشته و همه جای دندان را بیحس می کند.
بررسی انواع تزریق بی حسی در دندان پزشکی

معرفی انواع تزریق بی حسی در دندان پزشکی

نتیجه گیری

به برداشتن دندان پوسیده و تمیز نمودن محل پوسیدگی و پر کردن آن به وسیله موادی هم چون کامپوزیت و غیره ترمیم کردن دندان گفته می شود. ترمیم دندان به وسیله دندانپزشک مجرب و در کلینیک دندان پزشکی صورت می گیرد اگر دندان دچار شکستگی، سایش و یا پوسیدگی شود نیاز به ترمیم دارد که برای ترمیم آن دندانپزشک می تواند از انواع بیحسی های موضعی استفاده کند و بعد از آن برای ترمیم دندان بیمار اقدام کند.

سوالات متداول

  1. ترمیم کردن دندان چیست و چه زمانی دندان نیاز به ترمیم دارد؟
    اگر دندان دچار شکستگی، سایش و پوسیدگی شده باشد دندانپزشک آن را با موادی همچون آمالگام، کامپوزیت و غیره پر می کند این پروسه درمانی برخلاف سایر روش ها بیشتر جهت ترمیم نمودن دندان ها و جلوگیری از مشکلات دیگر در آینده رخ می دهد.
  2. برای پر کردن دندان از چه موادی استفاده می شود؟
    از موادی هم چون آمالگام، کامپوزیت، سرامیک، طلا، گلاس و آینومر استفاده می شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 1 =