logo aryam

تاثیرات ارتودنسی بر بینی

تاثیرات ارتودنسی بر بینی

ارتودنسی و بینی

در این مقاله به بررسی تاثیرات ارتودنسی بر بینی افراد خواهیم پرداخت. اما در وهله اول بهتر است توضیحاتی کوتاه در مورد ارتودنسی دندان نیز ارائه دهیم. همانطور که می دانید خیلی از افراد دندان های کج و نامرتبی دارند. یکی از بهترین روش های موجود برای درمان این مشکل بدون شک ارتودنسی دندان می باشد. با انجام این روش دندان های سالم و مرتبی را خواهید داشت.

بررسی تاثیرات ارتودنسی بر بینی

به طور کلی همانطور که گفته شد ارتودنسی به موجب اصلاح ساختار فک و منظم شدن دندان ها در کنار یکدیگر انجام می شود. یکی از دلایلی که می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در فک و دندان افراد شود، اختلال در بینی و تنفس دهانی می باشد. در این شرایط فرد مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان می باشد که باعث تنگی فک بالا و به هم ریختگی دندان می شود.

ارتودنسی علاوه بر اهداف درمانی که دارد و باعث بهبود سلامتی دندان ها و دهان می شود، به منظور افزایش زیبایی و ایجاد تناسب بین اجزای صورت نیز انجام می شود. اصلاح و جا به جایی دندان ها و فک در دهان باعث تغییر ظاهر قسمت تحتانی صورت نیز می شود. از جمله ملزومات عمل زیبایی بینی، تناسب بینی با اجزایی مثل لب و دهان می باشد.

بررسی تاثیرات ارتودنسی بر بینی

بینی و بررسی تاثیرات ارتودسی بر آن

تداخل ارتودنسی با بینی

به طور معمول اکثر درمان های ارتودنسی برای گرفتن نتیجه مطلوب در سنین کودکی توصیه می شود. از طرفی عمل بینی نیز باید در سن بزرگسالی و بعد از سن قانونی صورت گیرد. در این صورت موارد کمی پیش می آید که فرد همزمان نیاز به ارتودنسی و عمل بینی داشته باشد. اما در هر صورت تاثیرات ارتودنسی بر بینی مشهود است.

روش های مختلفی در انجام ارتودنسی وجود دارد. که می توان به بریس های سرامیکی، فلزی و… اشاره کرد. دندان های کج و نامرتب برای تمامی افراد ناخوشایند و در برخی موارد نیز با درد شدید همراه است. در این روش از سیم کشی معمولا از براکت های فلزی و سایر ابزار های مورد نیاز استفاده می شود.

تداخل برخی روش های ارتودنسی با بینی

تداخل ارتودنسی با بینی

از مشکلات رایجی که در دندان وجود دارد و راه درمان آن ارتودنسی می باشد می توان به کج بودن دندان، فاصله بین دندان ها، جلو بودن بیش از حد فک بالا و پایین، انحراف فک، ازدحام بین دندان ها، بیرون زدن دندان ها و … اشاره داشت. مدت زمان ارتودنسی دندان به مشکل هر فرد بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت مدت زمان آن بین 7 تا 9 ماه می باشد. اما اگر مشکل دندان دشوارتر باشد ممکن است این زمان بین یک تا چند سال طول بکشد.

بد فرم شدن بینی عمل شده بعد از ارتودنسی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید و ذهن آنها درگیر کرده است، ممکن بودن یا نبودن عمل بینی همزمان با ارتودنسی می باشد. افراد باید در نظر داشته باشند از آنجا که ارتودنسی با حرکت دادن دندان ها میتواند فرم لبها و موقعیت آن را تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است که ابتدا درمان ارتودنسی پایان گیرد، تا پس از تثبیت موقعیت لب ها و فک،  بیمار به جراحی زیبایی بینی بپردازد.

در جراحی بینی یکی از موارد مهم که جراح برای فرم نهایی بینی در نظر میگیرد ، رابطه آن با لب می باشد، در نظر داشته باشید فرم لب ها بعد از درمان ارتودنسی تغییر پیدا خواهد کرد. همچنین احتمال میرود که در حین درمان ارتودنسی فشارهایی توسط ارتودنتیست به بینی وارد شود ، بنابراین توصیه میگردد ، عمل جراحی زیبایی بینی پس از ارتودنسی صورت گیرد. پس تا حدودی از تاثیرات ارتودنسی بر بینی آگاه شدید.

بد فرم شدن بینی عمل شده بعد از ارتودنسی

بد فرم شدن بینی عمل شده به علت ارتودنسی

اولویت با عمل بینی است یا ارتودنسی؟

در حال حاضر زمانی که اسم عمل زیبایی می آید اولین چیزی که به ذهن می رسد عمل بینی می باشد و بسیار همه گیر شده است. این عمل زیبایی برای حل مشکلات مختلفی استفاده می شوند و هدف نهایی آن، ایجاد تناسب و زیبایی بین اجزای صورت و بینی می باشد که در نهایت باعث بهبود ظاهر فرد می شود.

سوالی که برای برخی از افراد به وجود می آید این است که اولویت با ارتودنسی می باشد یا برای عمل بینی و یا اینکه می توان هر دو عمل را در یک بازه زمانی انجام داد یا خیر و احتمالا از تاثیرات ارتودنسی بر بینی خبر ندارند.

برخی از افراد بر این باور هستند که ارتودنسی را یک مشکل نمی دانند و احساس می کنند فقط جنبه زیبایی و مرتب شدن دندان دارد، که این باور غلطی می باشد. ارتودنسی به غیر از جنبه زیبایی و مرتب شدن دندان در حفظ سلامت اولیه لوله گوارش که همان دهان می باشد موثر است.

در صورتی که سلامت حفره دهان به مخاطره بیفتد سلامت کل لوله گوارش هم به مخاطره می افتد. وقتی سلامت حفره دهان تامین شود زیبایی هم ایجاد می شود. به طور کلی باید اول ارتودنسی انجام شود تا فک در ناحیه صحیح قرار گیرد و سپس بینی جراحی شود. بنابراین ارتودنسی بر جراحی بینی اولویت دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور خلاصه به بررسی تاثیرات ارتودنسی بر بینی صحبت کردیم و اینکه اولویت با عمل بینی یا ارتودنسی می باشد را برای شما شرح دادیم. به صورت کلی بهتر است ارتودنسی اول صورت گیرد تا موقعیت لب ها و فک به تثبیت برسد و بعد از آن در صورت نیاز به عمل بینی پرداخته شود.

Rate this post

سوالات متداول بررسی تاثیرات ارتودنسی بر بینی

1اولویت با عمل بینی است یا انجام ارتودنسی؟
به طور کلی باید اول ارتودنسی انجام شود تا فک در ناحیه صحیح قرار گیرد و سپس بینی جراحی شود.
2چند ماهه بعد از ارتودنسی می توان به عمل بینی پرداخت؟
5 ماه بعد از ارتودنسی بیمار می تواند عمل بینی انجام دهد.
3اگر فردی فقط مشکل فک پایین داشته باشد، باز هم بر روی بینی تاثیر می گذارد؟
خیر، فک پایین بر روی بینی تاثیری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =