logo aryam

بازسازی استخوان تحلیل رفته فک

بازسازی استخوان تحلیل رفته فک

پودر استخوان در فک

تحلیل استخوان فک

استخوان فک همان طور که همیشه از دندان های فک حمایت و پشتیبانی می کند، در برخی مواقع ممکن است دچار تحلیل شود. گاهی اوقات بر اثر از دست دادن دندان و گاهی اوقات در اثر بیماری های لثه و انواع بیماری های مختلف که نیاز به درمان دارند رخ می دهد. در افرادی که دندان خود را از دست داده اند و قصد دارند که ایمپلنت دندان بکارند، بهترین متخصص ایمپلنت قبل از کاشت ایمپلنت اقدام به بازسازی استخوان تحلیل رفته فک می کند چرا که استخوان باید از پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان طبیعی حمایت کند؛ این کار در حفظ ایمپلنت دندان بسیار اهمیت دارد. در این مقاله نیز قصد داریم توضیحاتی در این مورد بیان کنیم تا با فرآیند کلی بازسازی استخوان تحلیل رفته فک آشنا شوید.

بازسازی استخوان تحلیل رفته فک

گاهی اوقات در اثر کشیدن دندان ممکن است که دیواره حفره آسیب ببیند، در این شرایط لازم است که دندان پزشک برای پر شدن حفره دندان با استفاده از غشا قابل جذب کلاژنی، دیواره ها را بازسازی کند، پس از 10 هفته بیمار می تواند ایمپلنت خود را دریافت کند.

زمانی که بیمار دندان خود را در فک بالا از دست می دهد، سینوس ها بزرگ می شوند و ارتفاع استخوان فک کاهش می یابد و زمانی که دندانی در داخل استخوان فک وجود نداشته باشد، فعالیت سلول های استخوانی کم می شود و سلول های دیگر دو برابر از استخوان برداشت می کنند؛ هرچه زمان بیشتری بگذرد ارتفاع و قطر استخوان بیشتر کاهش می یابد.

کاشت ایمپلنت دندان بهترین روش برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک می باشد و همانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند؛ بنابراین لازم است که متخصص ایمپلنت اقدامات لازم را قبل از کاشت ایمپلنت، جهت بازسازی اسخوان تحلیل رفته هم در فک بالا و هم در فک پایین انجام دهد برای این کار مقداری استخوان گرفته شده از قسمت های دیگر را به استخوان فک پیوند می زنند. در رابطه با هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت بخوانید.

پیوند استخوان فک

بازسازی استخوان فک

برای کاشت ایمپلنت دندان و موفقیت درمان آن وجود استخوان فک کافی از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که نبود استخوان فک کافی می تواند در کاهش طول عمر ایمپلنت تاثیر زیادی داشته باشد، جهت بازسازی استخوان تحلیل رفته فک دندانپزشک پیوند استخوان فک را انجام می دهد.

مواد پیوند استخوان

برای بازسازی استخوان فک از موادی استفاده می شود که این مواد از روش های گوناگون تهیه می شود. تحقیقات بسیاری روی این مواد انجام شده و همگی این مواد از استخوان های خود بیمار فرآوری می شوند تا هم از انتقال بیماری جلوگیری شود و این که خطری برای بیمار نداشته باشد و بدن آن را پس نزند. مقاله پیوند استخوان فک را نیز مطالعه بفرمایید.

پیوند آلوگرافت

گاهی اوقات بیمار تمایلی ندارد که از استخوان خودش برای پیوند استخوان استفاده شود و روش آلو گرافت را ترجیح می دهد، در این روش از بدن شخص متوفی استخوان مورد نیاز تامین می شود و عملیات فرآوری آن می انجامد و استریلیزاسیون در آزمایشگاه انجام می شود. مزیت این روش این است که نیازی به جراحی دوم نیست و از معایب آن این است که گاهی اوقات مشاهده شده ممکن است عفونت و بیماری های مختلف به شخص دریافت کننده پیوند استخوان انتقال یابد.

پیوند اتوگرافت

در این روش استخوان از بدن خود بیمار برداشته می شود و نیاز به دو جراحی می باشد، یکی برای برداشتن استخوان از بدن خود فرد و دیگری برای پیوند آن به استخوان فک. نواحی استخوان ساق یا لگن و چانه یا راموس در فک پایین برای برداشت استخوان مناسب می باشند. مزیت استفاده از این روش این است که انتقال بیماری برابر با صفر می باشد و شانس موفقیت بالایی دارد، معایب آن انجام دوبار جراحی و بیهوشی برای انجام جراحی است .

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت

پیوند استخوان تحلیل رفته فک

پیوند زنوگرافت

در روش زنو گرافت از مواد معدنی موجود در استخوان گاو برای پیوند استخوان استفاده می شود، این روش اثبات شده می باشد و بسیار کاربردیست، از مزایای آن این است که نیازی به جراحی دوم ندارد و عفونت نیز منتقل نمی شود ولی عدم استخوان سازی یکی از معایب استفاده از این روش می باشد.

پیوند آلوپلاست

در این روش از مواد سنتزی برای پیوند استخوان استفاده می شود و به نوعی مواد مصنوعی هستند که برخی سلول های بدن را تحریک می کنند تا بدون پیوند به استخوان تبدیل شوند. در روش آلوپلاست احتمال انتقال عفونت بسیار کم می باشد ولی کارایی کم تری نسبت به سه روش پیشین دارد.

روش انجام پیوند استخوان فک

در این روش ابتدا دندانپزشک لثه و استخوان فک را معاینه می کند سپس با استفاده از سی تی اسکن عمق استخوان را بررسی می کند تا تشخیص دهد که به چه مقدار استخوان نیاز دارد؛ سپس لثه را بی حس می کند و پس از بی حسی لثه را از دندان جدا می کند تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند، پس از آن ضایعات موجود در استخوان فک را با مواد پیوندی پر می کند و بعد با استفاده از غشاهای خاص این ضایعات را می پوشاند و موادی که برای پیوند استخوان تهیه شده است، روی آن گذاشته می شود نهایتا لثه را بخیه میزند و پس از ده رو بهبود می یابد.

مراحل پیوند استخوان در فک

روش انجام پیوند استخوان فک پایین

مراقبت پس از پیوند استخوان فک

  • لازم است که در روزهای اول استراحت مطلق داشته باشید.
  • از مصرف مایعات داغ خودداری کنید.
  • سعی کنید تاحدامکان دهانتان را شست وشو ندهید.
  • درصورت خونریزی از گاز استریل استفاده کنید.
  • درصورت ایجاددرد  از مسکنی که توسط دندان پشک تجویز شده است استفاده کنید.
  • می توانید برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.

سخن آخر

امروزه بازسازی استخوان تحلیل رفته بسیار رواج یافته است چرا که بیشتر مردم ایمپلنت را به عنوان بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته خود می دانند و قبل از انجام آن هم لازم است که ابتدا استخوان فک بازسازی شود. از طرق مختلفی میتوان مواد مناسب برای پیوند استخوان را تهیه کرد که انتخاب آن طبق نظر دندانپزشک و بیمار تعیین می شود.

سوالات متداول بازسازی استخوان تحلیل رفته فک

1هزینه بازسازی استخوان فک چه قدر است؟
هزینه بازسازی استخوان فک به مواد مورد نیاز، محل انجام پیوند و محلی که استخوان از آن جا برداشته می شود بستگی دارد.
2بازسازی استخوان تحلیل رفته فک چه عوارضی دارد؟
تورم، درد و خونریزی، حساس شدن دندان ها به سرما و گرما از عوارض بازسازی استخوان تحلیل رفته می باشد.
3به چه علت استخوان تحلیل رفته بازسازی می شود؟
زمانی که استخوان فک زیرلثه به اندازه کافی متراکم نیست و رشد نکرده برای این که پایه ایمپلنت قوی شود و استخوان فک بتواند ایمپلنت را به خوبی حفط کند، باید پیوند استخوان انجام شود.
Rate this post

3 دیدگاه ها

  1. mahsa گفت:

    سلام، خسته نباشید. هزینه بازسازی استخوان فک چقدر میشه حدودا؟

  2. شهریار تقی پور گفت:

    با سلام وتشکر. استخوان فک پایین من علی رقم داشتن دندان های سالم تحلیل رفته است. دنداپزشک علت تحلیل را استعمال دخانیات میداند. میخواستم بپرسم باتوجه به اینکه دندان هایم سالم هستند ایا استخوان فک قابل ترمیم هست؟ این کار را جهت جلوگیری از شل شدن و افتادن دندان های نیش پایین میخواهم انجام دهم

    • mobina afrasyabi گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله امکان پیوند استخوان فک وجود دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع با شماره زیر تماس بگیرید.
      26353431 021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 2 =