logo aryam

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است

شاید شما بخواهید دندان های خود را ایمپلنت کنید اما نتوانید نمونه مناسبی از این محصول را انتخاب کنید. ممکن است با چالش ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا مواجه شده باشید و نتوانید از میان این دو یکی را انتخاب کنید. زیرکونیا نمونه مدرن تر و به روز تری می باشد اما هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و به راحتی نمی توان یکی را نسبت به دیگری برتر دانست. برای شناخت بیش تر این دو محصول کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ایمپلنت تیتانیوم بهتره یا زیرکونیا

می خواهید بدانید ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ زیرکونیا نسبت به تیتانیوم محصول مدرن تری می باشد و بسیار پر کاربرد است. این محصول که از سال ۱۹۹۰ در حوزه دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است، از مواد مصنوعی ساخته می شود. معمولا افرادی که به فلز حساسیت دارند به جای تیتانیوم از این ماده استفاده می کنند. این محصول را در رنگ های بسیار متنوع و مختلفی تولید می کنند و این امر سبب مطابقت بیش تر با انواع دندان ها می شود.
در حالت کلی ایمپلنت ها جایگزین مناسبی برای دندان ها هستند و برای ساخت آن ها از دو ماده مختلف استفاده می کنند. گاهی اوقات برای انجام این کار از تیتانیوم استفاده می کنند و برخی مواقع نیز ماده ای به نام زیرکونیا به کار می برند. این دو ماده از جهات مختلفی با هم متفاوت هستند و در عین حال که کاربرد یکسانی دارند اما با هم فرق می کنند.

بررسی تفاوت های تیتانیوم با زیرکونیا

برای پاسخگویی به سوال ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ باید بگوییم که این دو ماده با هم متفاوت هستند و برای این که بدانیم کدام یک از آن ها بهتر می باشند، باید با تفاوت های میان آن ها آشنا شویم.

شکل بدنه

بدنه ایمپلنت تیتانیوم از دو بخش ساخته شده است، این در حالی است که ایمپلنت زیرکونیا کاملا یکپارچه بوده و از یک بخش ساخته شده است. نمونه های تیتانیومی این محصولات از دو بخش مختلف بدنه و اباتمنت ساخته می شوند. قسمت بدنه را داخل استخوان فک قرار می دهند و اباتمنت بدنه را به پروتز دندان متصل می کند. معمولا نمونه هایی که با استفاده از زیرکونیا تولید می شوند برای طولانی مدت مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای استفاده در زمان های طولانی مناسب نیستند.

مواد ایمپلنت دندان

مواد ایمپلنت دندانی

مواد ایمپلنت

مواد مورد استفاده در ایمپلنت های تیتانیومی با ایمپلنت های زیرکونیا متفاوت می باشند. نمونه های تیتانیومی به اندازه فولاد مقاوم بوده و وزن آن بسیار سبک می باشد. هر دو نمونه از این مواد زیست سازگار بوده و از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. این محصولات با بدن انسان سازگار هستند و به خوبی درون استخوان فک جای می گیرند. در شرایطی که بدن فرد نسبت به فلزات حساس باشد بهتر است که از نوع زیرکونیا این ایمپلنت ها استفاده کنید. از طرفی زیرکونیا نسبت به نوع تیتانیومی این ایمپلنت ها چکش خوار تر بوده و کار با آن ساده تر می باشد.

بررسی قدرت و زیبایی ایمپلنت های زیرکونیا و تیتانیوم

زمانی که بخواهیم به طور دقیق تر به سوال ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا، پاسخ دهیم بهتر است این دو ماده را از نظر میزان استحکام و زیبایی مقایسه کنیم. تیتانیوم از نظر استحکام رتبه بالاتری دارد و مستحکم تر می باشد. این ماده دارای خصوصیات مکانیکی فوق العاده ای بوده و می تواند گزینه بسیار مناسبی برای ساخت دندان ها باشد. البته که زیرکونیا نیز بسیار مقاوم و با دوام است اما نسبت به تیتانیوم استحکام کم تری دارد. معمولا ایمپلنت هایی که با استفاده از تیتانیوم ساخته شده اند تا حدود ۲۰ سال دوام می آورند اما نمونه هایی که با زیرکونیا ساخته می شوند، استحکام کم تری داشته و برای طولانی مدت مناسب نیستند.

اگر بخواهیم این دو ماده را از نظر زیبایی ظاهری با هم مقایسه کنیم باید بگوییم هر دو این مواد ظاهری بسیار طبیعی و مشابه دندان ها دارند. در شرایطی که فرد لثه و یا استخوان فک نازکی دارد، استفاده از تیتانیوم می تواند با ایجاد یک خط خاکستری از زیبایی دندان و لثه ها بکاهد. در این شرایط استفاده از ایمپلنت های تیتانیوم می تواند گزینه بسیار مناسب تری باشد و ظاهر زیبا تری برای دندان و لثه ها فراهم کند.

ایمپلنت تیتانیوم

ایمپلنت های تیتانیوم خوب است

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد از ایمپلنت ها به عنوان جایگزینی برای دندان ها استفاده می کنند. دندان پزشکان برای این کار از مواد مختلفی مانند تیتانیوم و زیرکونیا استفاده می کنند. هر یک از این مواد دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و استفاده از آن ها با مزیت های خاصی همراه خواهد بود. در این مقاله به بررسی تفاوت های میان این دو ماده پرداختیم و به سوال ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ پاسخ دادیم. از این که تا پایان همراه ما بودید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

  1. ایمپلنت های تیتانکیوم و زیرکونیا کدام یک گران تر می باشند؟
    نمونه هایی که با استفاده از زیرکونیا تولید می شوند قیمت های بالاتری دارند و گران تر می باشند. البته یکی از عواملی که سبب گران تر شدن آن ها می شود، جدید بودن آن ها می باشد. احتمالا این مواد در آینده در قیمت های مناسب تری مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. مقاومت کششی در ایمپلنت های تیتانیومی و زیرکونیا چه تفاوتی با هم دارند؟
    نمونه هایی که با استفاده از زیرکونیا تولید می شوند از مقاومت خمشی و کششی بالاتری برخوردار هستند.
  3. تعمیر و جایگزینی ایمپلنت های تیتانیوم و زیرکونیا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
    نمونه های تیتانیومی این محصولات از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و تعمیر و جایگزینی آن ها بسیار راحت تر می باشد. این در حالی است که تعمیر ایمپلنت های زیرکونیا فرآیند دشوار تری دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =