logo aryam

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

ایمپلنت کردن بعد از چند سال کشیدن دندان

حتی اگر یک یا ده سال زمان بگذرد و جای خالی دندان خود را پر نکرده باشید، ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان امکان پذیر می باشد. کاشت ایمپلنت دندان مطلوب، احتیاج به استخوان فک قوی و سالم دارد.

و حتی اگر بافت لثه یا استخوان فک به صدمه ای دچار شده باشد میتوان با انجام دادن عمل جراحی پیوند استخوان یا پیوند بافت لثه آن را درمان کرد و شرایط را برای کاشت پایه ایمپلنت آماده کرد.

ایمپلنت یکی از متداول ترین شیوه های جایگزینی دندان های افتاده و یا کشیده شده در ایران است که به وسیله متخصصین باتجربه انجام می گردد. در حین انجام جراحی سه قطعه داخل دهان شما قرار می گیرد.

اولین قطعه، پایه ایمپلنت است که درون فک شما جای می گیرد. دومی، اباتمنت که جهت اتصال، بین پایه و تاج دندان جای می گیرد. سومی، دندان مصنوعی که روی پایه و اباتمنت قرارگزاری می شود.

ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

ایمپلنت کردن بعد از کشیدن دندان

ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

بعضی افراد بعد از کشیدن دندان در مقایسه با سایر افراد بیشتر احتیاج به انجام این نوع عمل کاشت دندان هستند. برای درک بهتر علت آن، مشکلاتی که بعد از کشیدن دندان ایجاد می شود را برایتان خواهیم گفت.

کشیدن دندان به معنی تخلیه کامل آن از لثه می باشد. اما پس از خارج کردن ریشه، تکه ای استخوان باقی می ماند و با گذشت زمان حجم آن کاهش می یابد. حجم کم این استخوان اضافی مانده، مقاومت و جای گیری ایمپلنت در استخوان فک را دشوار تر می کند.

درنتیجه تعداد سال های گذشته بعد از کشیدن دندان های شما مهم نمی باشد. بلکه مهم، حجم استخوان اضافی و باقی مانده در فک می باشد. مشاوره با متخصص ایمپلنت می تواند در تشخیص مقدار این استخوان به شما کمک کند.

درصورت عدم وجود یا وجود تراکم کم استخوان، روش های دیگری هم وجود دارد که ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان را محتمل می سازد. به طور مثال: برای بازیابی استخون فک، می توانید عمل پیوند استخوان را در این قسمت انجام دهید. در صورت احتیاج با جراح خود مشتوره کنید تا مناسب ترین شیوه درمان مورد احتیاج برای کاشت ایمپلنت دندان را به شما معرفی کند.

مزایای ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

مزیت های ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

مزایای ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان، می تواند مزیت های مهمی را برای شما داشته باشد. به عنوان نمونه ظاهری زیبا را برای شما رقم می زند. همین، یکی از مهم ترین علت های اشخاصی است که بعد از چند سال که دندان خود را کشیده اند، ایمپلنت را ترجیح بدهند.

هیچ فردی دوست ندارد که وقتی لبخند می زند جای خالی دندان کشیده شده در معرض دید قرار بگیرد. ایمپلنت هایی که با پیچ به جای دندان طبیعی قرار می گیرند، جای خالی دندان از دست رفته را به صورت مطلوبی پر خواهند کرد.

 ایمپلنت کردن بعد از چند سال کشیدن دندان مزیت های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به اعتماد به نفس بالاتر، جویدن راحت تر مواد غذایی، راحتی و صحبت کردن بهتر از قبل اشاره کرد.

زمان مناسب کاشت ایمپلنت

زمان کاشت ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان به جای دندان اصلی به سه مورد بستگی دارد که عبارتست از:

  • وضعیت دندان قبل از کشیدن
  • استخوان باقی مانده در ریشه دندان
  • ساختار حفره دندان بعد از تخلیه دندان

اگر دندان عفونت زیاد نداشته باشد و از نظر کیفیت و اندازه اوضاع مطلوبی داشته باشد، می توان عمل جراحی کاشت ایمپلنت را سریعا بعد از کشیدن دندان انجام داد که به آن ایمپلنت فوری می گویند. اما اگر دندان عفونت داشته باشد، جراح برای درمان آن و جایگزینی ایمپلنت حدود 8 تا 12هفته زمان می گذارد.

زمان کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت

بعد از کاشت ایمپلنت، مدت 8 تا 12 هفته زمان می برد تا پایه به استخوان فک جوش بخورد و در جای خود ثابت شود. اگر هم استخوان باقی مانده در ریشه دندان برای کاشت ایمپلنت کافی نبود، عمل پیوند استخوان انجام می گردد. این عملیات هم 12 تا 15 هفته قبل از جایگزینی ایمپلنت صورت می گیرد. قیمت آن هم اضافه بر پیوند استخوان محاسبه می شود.

ایمپلنت دندان، یک پایه از جنس تیتانیومی است که بسیار محکم در استخوان فک جای داده می شود تا تاج دندان مصنوعی را نگه دارد. کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان نیز ممکن می باشد.

بررسی مراحل کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت در 3 یا 4 مرحله صورت می گیرد؛

اگر احتیاج به کشیدن دندان باشد، بیمار باید همه ی شرایط مورد نیاز را داشته باشد. سپس باید منتظر مانده تا جراحت ناشی از آن درمان یابد. آزمون های ضروری و لازم برای کاشت ایمپلنت دندان هم باید تایید شده باشد.

در نتیجه اول ایمپلنت ها کاشته می شوند و پس از حدود سه ماه به استخوان ها وصل شده و بهبود می یابند. دلیل جای دادن پروتز دندان مصنوعی روی ایمپلنت هم به جهت زیبایی و شباهت بیشتر به دندان طبیعی می باشد.

در مواقعی که بیمار سریعا پس از تخلیه دندان، قصد کاشت ایمپلنت را داشته باشد، سیکل بهبودی آن افزایش پیدا می کند. پس شرایط بیماران با یکدیگر مختلف است. براساس شرایط لثه، متخصص ایمپلنت برنامه درمانی مخصوص را برای شما در نظر می گیرد.

موردی که زمان مود نیاز برای کاشت ایمپلنت را برای شما تعیین می کند، استخوان موجود در ریشه و بافت لثه بعد از کشیدن دندان ها می باشد. این امر می تواند برای بعضی از بیماران حین چند ماه و برای بعضی دیگر یک سال طول بکشد.

در بعضی اوقات که استخوان باقی مانده در ریشه دندان کافی باشد، عمل اسئواینتگریشن ایمپلنت به سرعت می گذرد و بیمار می تواند بعد از کشیدن دندان، آن ها را جایگزین دندان از دست رفته خود کند. و یا حداکثر 2 تا 3 ماه منتظر بماند تا جراحت لثه درمان شود و آمادگی مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت را به دست بیاورد.

شیوه های کاشت ایمپلنت

در صورت کلی کاشت ایمپلنت به چند شیوه انجام می شود:

ایمپلنت های فوری

در این روش، ابتدا احیای استخوان باقی مانده در ریشه دندان بعد از کشیدن دندان صورت گرفته و پایه ایمپلنت سریعا بعد از کشیدن دندان در سوراخ های خالی موجود در استخوان فک قبل از آنکه درمان شود کاشته می شوند و ترمیم لثه در آینده انجام می گردد.

ایمپلنت برای لثه های سالم

ایمپلنتی که بر روی لثه نسبتا بهبود یافته قرار می گیرد، در این روش، عمل کاشت ایمپلنت، 6 هفته پس از کشیدن دندان انجام می گردد. ایمپلنت های جایگزین شده هم به وسیله بافت سالم لثه به صورت کامل پوشانده می شوند. احتمال موفقیت این شیوه بالاتر از ایمپلنت های فوری می باشد.

ایمپلنتی که بعد از عمل پیوند استخوان کاشته می شود

در این شیوه، پیوند استخوان احتیاج به زمان بیشتری جهت بهبودی در مقایسه با استخوان فک سالم دارد. اغلب کاشت پایه ایمپلنت با حدود 6 ماه تاخیر بعد از پیوند استخوان انجام می شود.

جایگزینی ایمپلنت با تاخیر

در این شیوه، اولویت متخصص ایمپلنت، درمان کامل لثه و استخوان فک می باشد و کاشت ایمپلنت بعد از تمام شدن سیکل نقاهت در کلینیک دندان، صورت می گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نکات ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به نحو احسن در این مورد تصمیم گیری نمایید.

سوالات متداول ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان

  1. ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان ممکن است؟
    حتی اگر یک یا ده سال زمان بگذرد و جای خالی دندان خود را پر نکرده باشید، ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان امکان پذیر می باشد. کاشت ایمپلنت دندان مطلوب، احتیاج به استخوان فک قوی و سالم دارد.
  1. سه قطعه ایمپلنت چیست؟
    اولین قطعه، پایه ایمپلنت است که درون فک شما جای می گیرد. دومی، اباتمنت که جهت اتصال، بین پایه و تاج دندان جای می گیرد. سومی، دندان مصنوعی که روی پایه و اباتمنت قرارگزاری می شود.
  1. عوامل موثر در زمان کاشت ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان چیست؟
  • وضعیت دندان قبل از کشیدن
  • استخوان باقی مانده در ریشه دندان
  • ساختار حفره دندان بعد از تخلیه دندان
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + چهارده =