logo aryam

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

انواع مختلف ایمپلنت دندان چه هستند؟ آیا دندانپزشک متخصص ایمپلنت شما هم کاشت ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد کرده است و شما برای انتخاب راه حل های مختلف دچار تردید هستید؟

در ادامه توضیحاتی در رابطه با انواع مختلف ایمپلنت دندان داده می شود که با خواندنشان، انتخاب برای شما بسیار آسان تر شود.

ایملنت دندان چیست

ایمپلنت ها از تیتانیوم خالص ساخته شده اند. کاملا کوچک هستند و درون استخوان فک، زیر لثه قرار می گیرند و همانند ریشه های طبیعی دندان عمل می کنند. برای انواع مختلف فقدان دندان ها استفاده می شوند و متناسب با نیاز شما اختصاصی ساخته می شوند.

ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

سه روش رایج برای کاشت ایمپلنت دندان، اعم از اندواستیل، ساب پریواستیل و زیگوماتیک وجود دارند که از این بین بهترین روش متناسب با شرایط بیمار و استخوان فک، انتخاب می شود. اندواستیل از امن ترین و رایج ترین روش هاست، ساب پریواستیل و پس از آن زیگوماتیک آخرین و پیچیده ترین روش ها هستند که به ندرت انجام می شوند.

ایمپلنت اندواستیل

ایمپلنت اندواستیل (Endosteal) رایج ترین نوع ایمپلنت دندان است. این ایمپلنت ها برای اکثر بیماران مناسب هستند و تنها نکته ای که وجود دارد بیمار باید دارای استخوان فک سالمی باشد تا پُست بتواند با استخوان به درستی جوش بخورد.

پُست نگهدارنده ای است که درون استخوان فک جایگذاری می شود و تاج دندان مصنوعی روی آن قرار می گیرد. مدت زمانی جهت جوش خوردن پست درون فک و التیامش تا هنگامی که تاج نیز بر روی جایش قرار بگیرد لازم است.

درصورتی که تمایل نداشته باشید چیزی درون اسخوان فکتان وارد نشود، می توانید به نوع دوم ایمپلنت فکر کنید.

ایمپلنت ساب پریواستیل

نوع دیگری از ایمپلنت های دندان، ایمپلنت های ساب پریواستیل (Subperiosteal) هستند. این نوع، جایگزین اصلی ایمپلنت اندواستیل است. تفاوتی که در این روش با اندواستیل وجود دارد در این است که پست در این روش به جای داخل استخوان فک، روی آن و زیر لثه قرار می گیرد.

یک قاب فلزی همراه با پست متصل به رویش، زیر لثه جایگذاری می شود. سپس لثه اطراف قاب فلزی ترمیم شده و قاب را سرجایش محکم می کند. تاج دندان به قسمت هایی از پست که از لثه بیرون زده است، متصل می شود.

این روش تنها در صورتی انجام می شود که فرد استخوان فک کافی نداشته باشد یا به هیچ وجه حاضر نباشد جراحی برای کاشت ایمپلنت درون استخوان انجام دهد.

ایمپلنت زیگوماتیک

آخرین نوع ایمپلنت، با کمترین احتمال برای انجام، نوع زیگوماتیک (Zygomatic) است. پیچیده ترین نوع ایمپلنت، ایمپلنت زیگوماتیک است و فقط در صورتی که استخوان فک کافی نداشته باشید و نشود از ایمپلنت ساب پریواستیل استفاده کرد، از این نوع استفاده می شود.

این ایمپلنت به جای کاشته شدن درون استخوان فک، درون استخوان گونه کاشته می شود.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان زیگوماتیک

تکنیک های کاشت ایمپلنت

اگر در هر صورت نمی شد از ایمپلنت های ذکر شده استفاده کرد، روش های جایگزینی وجود دارند که می توان به آن ها به عنوان گزینه های فرعی نگاه کرد.

افزایش استخوان

اگر استخوان فک کافی جهت کاشت ایمپلنت نداشتید، دکتر می تواند مقداری استخوان را بازیابی کند (Bone Augmentation). دکتر می تواند با استفاده از تکنیک ها و پودر هایی استخوان فک را بازسازی کرده و استخوان را تحکیم بخشد.

Sinus Lift

در این روش، سینوس را بلند کرده و مقداری استخوان به زیر آن اضافه می کنیم، اگر استخوان موجود باعث آسیب رساندن به دندان های پشتی می شود.

Ridge Expansion

امکانش هست که استخوان فک بیمار وسعت کافی برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشد، در این صورت، دندانپزشک متخصص ایمپلنت موادی را پیوند می زند به ناحیه موردنظر تا فضای کافی در استخوان فک ایجاد شود. هر سه روش گفته شده برای ایجاد فضای لازم در استخوان فک مناسب هستند، منتها احتمال اینکه دندانپزشک این روش ها را برنگزیند هست، نگران نشوید، کارهای دیگر ی هم می توان انجام داد.

تصویربرداری 3D

تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که دندانپزشک متخصص را قادر سازد تصویری 3D از فک شما تهیه کند. با این کار در هزینه و زمان پروسه کاشت ایمپلنت دندان، صرفه جویی می کنید.

ایمپلنت دندان فوری

از آن جهت به آن ایمپلنت دندان فوری می گوییم که در یک جلسه هم ایمپلنت در فک کاشته می شود و هم تاج دندان جایگذاری می شود. در صورتی می توان این کار را انجام داد که استخوان فک کافی داشته باشید و فک حامی ایمپلنت کاشته شده و فشاری که از طرف تاج دندان وارد می شود باشد. این روش شدنی است منتها به احتیاط زیادی در مراقبت های پس از کاشت نیاز دارد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان فوری

ست دندان

از این ست جهت جایگذاری یک دسته دندان برای فک بالا و یا پایین، استفاده می شود. ایمپلنت های دندان 4تایی در استخوان موجود کاشته می شوند و به پیوند استخوان احتیاجی ندارد. بعد از کاشت ایمپلنت، در همان روز ست دندان مصنوعی نیز جایگذاری می شود.

استفاده از این روش احتیاج به مراقبت های خاصی مانند رعایت رژیم غذایی دارد تا هنگامی که بافت ها ترمیم شده و ایمپلنت به استخوان جوش بخورد. پس از حدود 6 ماه، ست دندان دائمی جایگذاری می شود و شما می توانید به رژیم غذایی سابق و نرمالتان برگردید.

انتهایی

بازیابی لبخندتان کار سختی نیست، انواع ایمپلنت دندان و انواع مختلف روش های کاشت آن وجود دارد که بهترین متخصص ایمپلنت تهران، با توجه به شرایط دهان و دندانتان، بهترین را بر می گزیند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =