logo aryam

نحوه انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت

انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت

کاشت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی رایج ترین جایگزین برای دندان های از دست رفته می باشد. اما دردسرهایی به همراه دارد از جمله نظافت آن، نگه داری دائم آن در دهان و … که شما را برای انتخاب دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت ترغیب می کند. این راه حل وجود دارد که دندان مصنوعی را به ایمپلنت تغییر دهید. در این مطلب به شرح نحوه انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت ، مزایای این انتقال و جایگزینی، تفاوت آنها و … خواهیم پرداخت.

مراحل انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت

ابتدا در صورت عدم تراکم استخوان فک پیوند استخوان فک صورت می گیرد تا ایمپلنت ها پایه استواری داشته باشند. پس از گذشت 4 الی 6 ماه ایمپلنت انجام می شود. در راستای طی یک جراحی کوچک، لثه جهت دسترسی به استخوان فک، برش می خورد. در نهایت سوکت (حفره خشک دندان) خالی دندان برای پذیرفتن پیچ ایمپلنت شکل می گیرد. این کار 4 الی 6 (در فک بالا و پایین) مرتبه تکرار می شود.

پس از ایمپلنت می بایست رژیم غذایی را رعایت کنید تا زمانی که ایمپلنت ها جوش بخورند. این رژیم احتمالا 3 تا 6 ماه طول می کشد چرا که فک در این مدت باید رشد کند. همچنین از ایجاد فشار به دندان های ایمپلنتی خود جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که در ابتدا تنها پایه ایمپلنت در فک کاشته می شود و روی آنها دندان های موقت قرار می گیرد، تا زمانی که پایه های به استخوان فک کاملا جوش بخورند. در نهایت پس از گذراندن دوره استخوان سازی، دندان های ثابت توسط دندانپزشک جایگزین دندان های موقت می شوند. این دندان های ثابت، سازگاری 100 درصد با لثه ها داشته و کاملا مشابه دندان های طبیعی شما می باشند كه براي جابجايي آن بايد به بهترين متخصص ايمپلنت دندان مراجعه نماييد.

مراحل انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت

مراحل کاشت دندان ایمپلنت

مزایای انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت

ایمپلنت از مزایای بالایی نسبت به دندان مصنوعی برخوردار است که برخی از آنها شامل موارد زیر می باشند.

  • دندان های ایمپلنتی دائمی هستند. در نتیجه می توانید از آنها مانند دندان های طبیعی خود مراقبت کنید. به این گونه که دیگر نیازی نیست مانند دندان مصنوعی، هنگام خواب و تمیز کردن، آن را از دهان خود خارج کنید. چرا که به صورت همیشگی داخل لثه کاشته می شود.
  • جنس دندان های ایمپلنتی با دندان طبیعی متفاوت است. حتی می توان گفت ایمپلنت دوام بیشتری نسبت به دندان طبیعی دارد. در نتیجه آن ها را بدون هیچ مشکل دهه ها به همراه خواهید داشت. البته مسائل مربوط به عمر و دوام ایمپلنت بستگی به رعایت بهداشت دهان و دندان نیز دارد.
  • از آنجا که در دندان مصنوعی ثابت، پایه ایمپلنت از تیتانیوم می باشد و در لثه کاشته می شود، از استحکام بالایی برخوردار هستند.
  • از دیگر مزایای انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت، می توان به ظاهر طبیعی آن اشاره کرد. بدین صورت که ظاهر آن بر خلاف دندان مصنوعی کاملا مشابه دندان طبیعی می باشد.
  • برخی ممکن است با دندان های مصنوعی متحرک احساس راحتی نکنند، چرا که تمیز کردن آن و غذا خوردن با آن مقداری دشوار تر از دندان های ثابت است. اما با ایمپلنت، هر غذایی را می توانید میل کنید. همچنین جهت رعایت بهداشت، نیازی به خارج کردن آن از دهان نیست و دهان شویه، نخ دندان و مسواک (همانند دندان های طبیعی) نیز کفایت می کند.
  • عدم لغزش و درد از مزایای انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت می باشد. البته در صورت ضربه و فشار ممکن است شکستگی، لق شدن و درد نیز ایجاد شود که این موضوع مشابه دندان های طبیعی است.
کاشت دندان ایمپلنت

مزایای کاشت دندان ایمپلنت

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت

در راستای انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت ابتدا دندانپزشک باید سلامت فک شما را تایید کند. چرا که ممکن است استخوان فک، تراکم کمی داشته باشد، در نتیجه احتمالا پیوند استخوان در اولویت قرار می گیرد.

همان طور که می دانید دندان مصنوعی، متحرک بوده و فقط در قسمت بالایی فک شما جا می افتد. اما در ایمپلنت، یک پیچ، همانند ریشه در لثه قرار می گیرد که دندان ها را با لثه، متصل به فک نگه می دارد. دندان های ایمپلنتی 6 ماه طول می کشد جوش بخورند.

از از دیگر تفاوت های دندان مصنوعی و ایمپلنت می توان به اختلاف هزینه اشاره کرد. لازم به ذکر است که ایمپلنت هزینه بسیار بالایی نسبت به دندان مصنوعی دارد. با این حال با اطمینان می توان گفت جایگزینی ایمپلنت به صرفه تر می باشد. چرا که سال ها با شما همراه خواهد بود در صورتی که عمر استفاده از یک ست دندان مصنوعی کوتاه است.

انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت چه تغییراتی در ظاهر ایجاد می کند؟

در هنگام تغییر دندان مصنوعی متحرک به ثابت بايد توجه داشته باشيد كه در صورت عدم وجود دندان، توده استخوانی و فرم فک نیز تغییر می کنند. به گونه ای که نه تنها استفاده از همان دندان مصنوعی در گذر زمان دشوار می شود، بلکه فرم فک و ظاهر صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه این موضوع، جنبه زیبایی شناختی نیز دارد.

علاوه بر این، دندان ثابت لبخندی زیباتر و اعتماد به نفسی بالاتر به شما خواهد داد.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

مراحل و مواردی که ذکر کردیم در رابطه با ایمپلنت دانه به دانه دندان ها و ایمپلنت دندان مصنوعی با لثه تقریبا به صورت مشابه صدق می کند. نکته اینجاست که اگر استخوان دندان به صورت کامل از بین رفته باشد کاشت دندان مصنوعی ثابت با لثه بر پایه ایمپلنت نتیجه بهتری خواهد داد.

کاشت دندان ایمپلنت

دندان مصنوعی ثابت

نتیجه گیری

با وجود هزینه بالا بابت ایمپلنت، تغییر دندان مصنوعی متحرک به ثابت به مراتب به صرفه تر می باشد. همچنین از جنبه های بسیاری مانند زیبایی، دوام، راحتی در جویدن، آسانی در رعایت بهداشت دندان و … می توان این جایگزینی را پذیرفت.

سوالات متداول نحوه انتقال دندان مصنوعی به ایمپلنت
  1. دندان های موقت چه مدت در دهان می مانند؟
    حدو سه ماه زمان می برد تا ایمپلنت کامل به استخوان فک جوش بخورد. پس از سه ماه دندان های ثابت جایگزین می شوند.
  2. چند ایمپلنت در هر فک قرار می گیرد؟
    دندان پزشک با اشعه ایکس، ساختار آناتومی استخوان، سینوس ها و رشته های عصبی را شناسایی می کند تا محل قرار گیری ایمپلنت ها و تعداد آنها را تشخیص دهد.
  3. رعایت بهداشت دندان های ایمپلنتی به چه صورت است؟
    کاملا مانند دندان های طبیعی به واسطه استفاده روزانه از مسواک، نخ دندان و دهان شویه، همچنین معاینه منظم توسط دندانپزشک، سلامت می مانند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =