logo aryam

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی فانکشنال

معرفی ارتودنسی فانکشنال

استفاده از یک مجموعه دستگاه های ثابت و متحرک که برای درمان و اصطلاح ناهنجاری های کلاس 2 و 3 اسکلتال (اسکلتی) فکی، که در افراد و خصوصا در کودکان استفاده می شود، ارتودنسی فانکشنال می گویند.

ناهنجاری های کلاس دو

به ناهنجاری هایی می گویند که در آن فک پایین عقب تر از فک قسمت بالا می باشد؛ به این معنی که اگر فردی این مشکل را ببیند متوجه می شود که فک پایینی عقب تر از فک قسمت بالا است.

ناهنجاری های کلاس سوم

این ناهنجاری برعکس ناهنجاری کلاس دو می باشد، بطوری که فک پایین جلوتر از فک بالا می باشد.

با توجه به دستگاه های فانکشنال که بصورت متحرک می باشند، این  مشکلات درمان شده و فک ها باهم تطابق پیدا کرده و هماهنگ می شوند و به همین دلیل مشکلات دیگری مثل اشکال در مشکلات گفتاری، جویدن و ظاهری درمان می شوند.

در اغلب موارد با کمک دستگاه فانکشنال، عملکرد فک بهتر می شود که به این شیوه ارتودنسی فانکشنال یا کاربردی-عملکردی می گویند. عملکرد این دستگاه به نحوی می باشد که عملکرد عضلات فک را تغییر می دهد ولی باعث تغییرات رشدی نمی شود. به عبارتی می توان گفت اگر فک کوچک یا عقب باشد با کمک دستگاه فانکشنال و تحریک کردن فک باعث شده فک کوچک رشد کرده و به حالتی نرمال برسد.

سن مناسب استفاده از دستگاه فانکشنال

عقب بودن و جلو بودن یک قسمت از فک ها مشکلی می باشد که معمولا در سنین کودکی ایجاد می شود. اما با این حال، می توان این مشکل را به راحتی در سن رشد درمان کرد. برای درمان فانکشنال سن مشخص و معینی وجود ندارد، چون براساس جنسیت کودک، بهترین سن هر فرد برای این درمان متفاوت می باشد، تشخیص سن مناسب جهت درمان به واسطه پزشک متخصص انجام می گیرد.

سن مناسب استفاده از ارتودنسی

ارتودنسی فانکشنال در کودکان

تفاوت سن درمان فانکشنال در دختران و پسران

مسئله ای که مهم می باشد، وجود این مشکل در کودکان و درمان آن می باشد؛ چنانچه مشکل جلو زدگی فک پایین درمیان باشد برای درمان درسنین 7 تا 8 سال مناسب است. اما اگر مشکل، عقب ماندن فک پایین باشد، جنسیت در تعیین زمان مناسب برای درمان تعیین کننده می باشد؛ از همین رو بهترین سن درمان با دستگاه های فانکشنال برای دختران سنین 9 تا 10 سالگی می باشد و برای پسران که دچار تغییراتی مثل رشد و مسایل مربوط به بلوغ می شوند، متفاوت است که در سنین 12 تا 13 سالگی می باشد.

مقایسه ارتودنسی فانکشنال در دختران و پسران

کاربرد ارتودنسی در دختران و پسران

مناسب ترین دستگاه فانکشنال چیست؟

برای اینکه تشخیص داده بشود چه نوع دستگاهی مناسب استفاده است، بهتر است با توجه به ناهنجاری کلاس 2 تا 3 ارتودنسی برای درمان از دستگاه فانکشنال متحرک استفاده شود؛ ولی درمواردی که سن اشخاص بالاتر رفته است، دستگاه های متحرک دیگر مناسب نمی باشند، چون متحرک ها برای سنین بالاتر کاربردی نمی باشند. در این شرایط دو راه برای بیمار وجود دارد:

  • درمان به واسطه دستگاه های فانکشنال ثابت انجام شود.
  • این مشکل توسط جراحی فک برطرف شود (البته برای این موضوع باید دکتر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد.)

مدت زمان مناسب درمان ارتودنسی فانکشنال چیست؟

طول درمان زمان ارتودنسی فانکشنال به مدت یکسال می باشد، البته به میزان شدت و آسیب این عارضه بستگی دارد ولی درکل ممکن است درمان کمتر یا بیشتر از یک سال زمان ببرد. به عنوان مثال وقتی کودکی در سنین کمتر دچار این عارضه شود ولی برای درمانش درسنین 10 سالگی به متخصص مراجعه کند تا سن 11 سالگی مشکل او به طور کامل برطرف می شود.

در طول این مدت، فک جلو می آید و نیم رخ کودک بهتر می شود و فضای مناسب و کافی برای دندان ها بوجود می آید که اکثرا مشکلات به طور کامل برطرف می شوند. در مواردی که دندان های نامنظمی کودک داشته باشد اکثرا، از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند.

هزینه دستگاه های فانکشنال

با توجه به اینکه از چه نوع دستگاهی استفاده شده است (متحرک یا ثابت) و شدت و میزان ناهنجاری بوجود آمده می توان گفت هزینه درمان ارتودنسی فانکشنال متغیر می باشد.

نمای شماتیک ارتودنسی فانکشنال

دستگاه فانکشنال

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا در مورد پاسخ به این سوال که ارتودنسی فانکشنال چیست؟ می توان گفت وقتی افراد از ناهنجاری های مرتبط با فک رنج می برند که البته عارضه ای مادرزادی می باشد، بهترین روش و شیوه درمان استفاده از ارتودنسی فانکشنال می باشد. در این روش از دو مدل درمان بصورت دستگاه های ثابت یا متحرک استفاده می کنند و با توجه به نوع و شدت عارضه و تشخیص مناسب آن از شیوه ای مناسب بابت درمان آن استفاده می شود.

سوالات متداول ارتودنسی فانکشنال

  • ارتودنسی فانکشنال چیست؟
    به نوعی از دستگاه های ارتودنسی گفته می شود که به دو صورت ثابت و متحرک یافت می شوند؛ این نوع ارتودنسی معمولا در کودکان استفاده می شود.
  • ناهنجاری های کلاس 2 دندان به چه صورت هستند؟
    به ناهنجاری هایی می گویند که در آن ها فک پایین فرد، عقب تر از فک بالایی می باشد.
  • هزینه دستگاه های فانکشنال چقدر می باشد؟
    هزینه ارتودنستی فانکشنال به متحرک و یا ثابت بودن آن، شدت و میزان ناهنجاری دندان های فرد و … بستگی دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یازده =