logo aryam

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

انواع اباتمنت

اباتمنت (abutment) چیست؟

اباتمنت دندان چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ برای نصب پروتز یا همان تاج دندان (Crown) بر روی فیکسچر، از واسطه ای به نام اباتمنت (abutment) استفاده می شود در حقیقت اباتمنت نقش یک تکیه گاه را دارد که در درست قرار گرفتن قسمتی از ایمپلنت و پروتز کمک کننده است.

اباتمنت ایمپلنت چیست

اباتمنت دندان چیست ؟

انواع اباتمنت

  • اباتمنت آماده و یا پیش ساخته (صاف و زاویه دار از 5 تا 25 درجه) که استوک گفته می شود که در انواع اندازه و شکل وجود دارد و همراه با ایمپلنت دندان به فروش می رسد. و هنگام خرید اباتمنت، اندازه و شکلی که متناسب با شرایط بیمار باشد، انتخاب می شود.
  •  اباتمنت سفارشی با جنس های تیتانیوم، زیرکونیا (اکسید زیرکونیوم) و فلزات دیگر. که به صورت اختصاصی برای بیمار ساخته می شود.
  • هنگامی‌که متخصص ایمپلنت نوع اباتمنت ها را انتخاب می‌کند موارد مختلفی در آن تاثیر دارند:
    1-نوع پروتزی که قرارداده می‌شود: تاج دندان، بریج، و پروتز متحرک
    2- چگونگی اتصال روکش و  اباتمنت ،با پیچ‌های مخصوص و یا با چسب(سمان).
    3- موقعیت ایمپلنت در حفره داخل دهان و وجود اباتمنت های بزرگ‌تر در بخش‌های انتهایی دهان به دلیل افزایش نیروها در جویدن و پروتزهایی که به‌وسیله‌ی چسب‌های مخصوص به اباتمنت متصل می‌شوند.
    در این مورد سطح اباتمنت صاف می‌باشد و روکش از طریق چسب‌های مخصوص که در بریج و روکش‌ها استفاده می‌شوند، به اباتمنت متصل می‌شوند.
اباتمنت دندان چیست ؟

انواع اباتمنت

جنس اباتمنت

اباتمنت ممکن است از تیتانیوم، استیل جراحی، طلا و یا زیرکونیا ساخته شده باشد.

  • اباتمنت های تیتانیومی:
    تیتانیوم به علت خواص عالی آلیاژهای تیتانیوم، کاربرد آن بیشتر است، آن‌ها قدرت و  سازگاری خیلی بالایی دارند، و می‌توانند در هر نوع بازسازی پروتزی مورد استقاده قرار بگیرند.
  • اباتمنت ها زیرکونیومی:
    اباتمنت های زیرکونیومی جدیدترین نوع اباتمنت ها هستند که برای تکمیل بعد زیبایی شناسی یک ایمپلنت دندان در دندانپزشکی کاربرد دارند.
    زمانی که بازسازی زیرکونیومی یا سرامیکی انجام شد، اباتمنت های زیرکونیومی ایمپلنت‌ها، گزینه‌ی بسیار مناسبی را ایجاد می‌کنند ، به این صورت که با استفاده از این اباتمنت ها مشکل افتادن سایه فلزی اباتمنت های فلزی در زیر روکش ایمپلنت برطرف می‌شود. در سال 2011 ایمپلنت زیرکونیا ( پایه و اباتمنت) به بازار معرفی شد.
  • علاوه بر تیتانیوم و زیرکونیوم ، اباتمنت های ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند از مواد دیگر مثل آلیاژهای طلا، فولاد ضد زنگ و غیره ساخته شوند.
    اگرچه میزان کاربرد آن‌ها کمتر است اما شرایطی فراهم‌شده که می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

اشکال مختلف اباتمنت

اباتمنت ها به چند صورت Ball ،Locator ،Temporary ،Multi-unit ،Solid ،UCLA ،Cemented و Angled با قطرها، کلارهای متفاوت و اشکال گوناگون عرضه می شود. و با توجه به نوع درمان، که همیشه بهترین متخصص ایمپلنت تشخیص می دهد که کدامیک برای بیمار بهتر است و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

نحوه اتصالات اباتمنت

نحوه اتصال اباتمنت بر سه نوع می تواند باشد:

  • نوع یک: پیچ شونده، در این حالت پیچ اباتمنت  کمک می کند اباتمنت به فیکسچر ایمپلنت متصل شود.
  • نوع دو: سمان شونده که به تنه اصلی با چسباندن محکم می شود.
  • نوع سه: برای اتصالات اور دنچری برای دست دندان کامل و یا پارسیل محکم شده با ایمپلنت، این نحوه اتصالات مثل دکمه های فشاری هستند که با فشار جا رفته و با مختصر فشار جدا می شوند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 10 =