logo aryam

آیا کاشت دندان خطری دارد؟

آیا کاشت دندان خطری دارد؟

خطر کاشت دندان

کاشت دندان روشی است که این روزها به وفور استفاده می شود. این جراحی می تواند یک جایگزین عالی برای دندان های مصنوعی یا برخی از بریج ها باشد. این فرایند عموما دارای چندین مرحله است. یکی از سوالات پرتکرار افرادی که قصد استفاده از این روش را دارند این است که آیا کاشت دندان خطری دارد؟ اگر شما نیز جزء این افراد هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

خطرات کاشت دندان

این فرایند در کنار تمام مزایایی که دارد ممکن است خطراتی نیز داشته باشد. در ادامه مهم ترین خطرات کاشت دندان را بیان میکنیم.

  • عفونت
    یکی از علائمی که ممکن است پس از جراحی کاشت دندان مشاهده شود عفونت است. شدت این عفونت در همه افراد یکسان نیست. عفونت باکتریایی ایجاد شده در لثه را میتوان با کمک راهکارهای متفاوتی درمان کرد. از میان این راهکارها می توان به مواردی مانند مصرف آنتی بیوتیک و پیوند بافت نرم اشاره نمود.
  • آسیب عصبی یا بافتی
    یکی از خطرات کاشت دندان می تواند آسیب عصبی یا بافتی باشد. در برخی مواقع ممکن است جراح بدون اینکه متوجه شود ایمپلنت را در نزدیکی یک عصب بگذارد. در این شرایط ممکن است بیمار دچار مشکلاتی مانند درد یا بی حسی شود. این مشکل علائم کوتاه مدتی در بیمار ایجاد میکند و پس از مدتی نیز از بین خواهند رفت.
  • قرار دادن ایمپلنت در جای نامناسب
    یکی از خطرات کاشت دندان این است که در برخی مواقع پزشکان بی تجربه ایمپلنت را در جای نامناسبی قرار می دهند. این موضوع باعث می شود که در شخص عوارض هایی به وجود آیند. گاهی اوقات زاویه نامناسب ایمپلنت باعث شل شدن آن نیز می شود و این موضوع می تواند منجر به ایجاد درد در شخص شود.
  • سوراخ شدن بافت های اطراف
    از دیگر خطرات کاشت دندان میتوان به سوراخ شدن بافت های اطراف اشاره کرد. گاهی اوقات در زمان انجام این فرایند بافت های مجاور دچار آسیب دیدگی می شوند. هر یک از آن ها نیز عوارض متفاوتی را ایجاد می کنند.
  • کاهش حجم لثه
    کاهش حجم لثه نیز می تواند از خطرات کاشت دندان محسوب شود. در برخی مواقع بعد از پروسه کاشت دندان، بافت لثه شخص عقب نشینی می کند. در صورت بروز این مشکل این ناحیه دچار التهاب می شود و ممکن است بیمار احساس درد کند. در صورت مشاهده این مشکل در کمترین زمان به پزشک مراجعه نمایید.

خطرات کاشت دندان

چه افرادی گزینه های مناسبی برای کاشت دندان هستند؟

ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که چه افرادی گزینه های مناسبی برای کاشت دندان هستند؟ در ادامه افرادی که کاندیدای مناسبی برای استفاده از این روش هستند را معرفی می کنیم.

  • شخصی که استخوان فک او به طور کامل رشد نموده است.
  • فردی که دارای یک الی چند دندان افتاده است.
  • شخصی که نمی تواند از دندان های مصنوعی استفاده کند یا علاقه ای به استفاده از آن ها ندارد.
  • شخصی که قصد دارد قدرت تکلم خود را افزایش دهد.
  • فردی که از بافت دهانی سالمی برخوردار می باشد.
  • شخصی که فاقد بیماری هایی است که می توانند در فرایند ترمیم استخوان ها اثرات منفی بگذارند.

چگونه می توانیم به ماندگاری کاشت دندان و کاهش خطرات ناشی از آن کمک کنیم؟

در این بخش از مطلب قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که عمل کردن به آن ها باعث می شود که ماندگاری دندان شما بیشتر شود. از آن گذشته در کاهش خطرات ناشی از کاشت دندان نیز سودمند خواهد بود.

  • رعایت بهداشت دهانی
    از دندان های ایمپلنت شده نیز مانند دندان های طبیعی باید مراقبت کرد. باید بافت لثه را همواره تمیز نگه دارید. استفاده از مسواک های بین دندانی می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. این مسواک ها به بهترین شکل فواصل میان دندان ها را تمیز می کنند.
  • مراجعه منظم به پزشک
    پس از اتمام فرایند کاشت دندان نباید از مراجعه منظم به پزشک غافل شوید. باید به طور مرتب این کار را انجام دهید تا از سلامت و کارکرد صحیح ایمپلنت اطمینان حاصل کنید. در این مدت باید به توصیه های پزشک خود عمل کنید.
  • پرهیز از عادت های مخرب
    پس از کاشت دندان باید از انجام عادت های مخرب خودداری کنید. این عادت ها می توانند شامل مواردی مانند مصرف مواد سفت مثل برخی آبنبات ها یا یخ باشند. این عادات مشکلات متعددی را برای دندان های شما ایجاد می کنند. از مصرف دخانیات نیز باید خودداری کنید. مصرف بیش از حد کافئین نیز می تواند مشکلاتی را برای دندان شما به وجود آورد.

کمک به ماندگاری کاشت دندان

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به این سوال که آیا کاشت دندان خطری دارد؟ پاسخ دهیم. یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد در این زمینه با آن رو به رو هستند این است که در مورد عوارض و خطرات آن اطلاعی ندارند. اگر آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید می توانید تصمیم بهتری بگیرید. لازم به ذکر است که مراجعه به یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد و خطرات انجام این فرایند را تا حد زیادی کاهش دهد.
اگر به کسب اطلاعات بیشتری در زمینه کاشت دندان نیاز دارید از طریق شماره های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول آیا کاشت دندان خطری دارد؟

  1. عفونت حاصل از کاشت دندان دارای چه علائمی است؟
    عفونتی که از کاشت دندان ایجاد می شود می تواند دارای علائم بسیاری باشد. در میان این علائم میتوان به مواردی مانند نشت چرک و خون از دهان، ایجاد طعم بد در دهان و احساس درد در زمان جویدن غذا اشاره کرد.
  2. آیا انجام ایمپلنت برای کودکان گزینه مناسبی است؟
    ایمپلنت یک گزینه مناسب برای کودکان به شمار نمیرود. این موضوع به دلیل رشد استخوان ها در کودکان است.
  3. چه مدت پس از کشیدن دندان میتوان اقدام به کاشت نمود؟
    عموما دو الی سه ماه پس از کشیدن دندان میتوان فرایند کاشت را انجام داد. سپری کردن این بازه زمانی باعث می شود که لثه ترمیم شود.
  4. شانس موفقیت کاشت دندان چقدر است؟
    چنانچه فرد سالم باشد و بیماری های زمینه ای مثل دیابت نداشته باشد موفقیت این فرایند می تواند 98% تا 99% باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سه =