logo aryam

تاج دندان ایمپلنت چیست؟

تاج دندان ایمپلنت چیست؟

تاج دندان ایمپلنت چیست؟

تاج دندان ایمپلنت چیست؟

بدون شک ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین دندان های از دست رفته می باشد. کاشت ایمپلنت در اعتماد به نفس افراد و زیبایی چهره تاثیر بسیار زیادی دارد. تاج دندان ایمپلنت در واقع یک روکش دندانی است که در قسمت خارجی ایمپلنت قرار می گیرد. این نوع از تاج دندان ها با پیچ و چسب بر روی ایمپلنت قرار می گیرند.

کاربرد تاج دندان ایمپلنت

تاج دندان در واقع یک سرپوش همانند دندان می باشد که بر روی دندان قرار می گیرد. از تاج دندان برای باز گرداندن شکل و اندازه دندان استفاده می شود. زمانی که تاج دندان بر روی دندان ایمپلنت قرار می گیرد تمامی نواحی دندان را می پوشاند؛ برای انجام این کار بهتر است به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعع کنید.

همانطور که می دانید رنگ تاج دندان سفید می باشد و ساختار بسیار سفتی نیز دارد. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که پس از نصب تاج دندان برای دوام و ماندگاری بیشتر تاج باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید.

انواع تاج ایمپلنت

به طور کلی می توان گفت دو نوع تاج دندان ایمپلنت وجود دارد. که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با انواع تاج دندان آشنا خواهید شد.

تاج ثابت شده با پیچ

برای اتصال تاج ثابت شده با پیچ به ایمپلنت از یک پیچ ثابت کننده استفاده می شود. این مدل از روکش های ایمپلنت دوام بیشتری را به همراه دارند. همچنین جزو بهترین انتخاب ها برای روکش دندان می باشند. چرا که به راحتی می توان تاج ها را برای تعمیر و یا کنترل های لازم از ایمپلنت جدا کرد.

استفاده از پیچ برای تاج ایمپلنت

در بیشتر موارد از پیچ برای ثابت کردن تاج دندان ایمپلنت استفاده می شود. احتمال افتادن تاج ایمپلنت در این روش بسیار کمتر است. اما ممکن است در برخی موارد با وجود پیچ نیز تاج ایمپلنت کنده شود.

این موارد شامل استفاده از پیج نامناسب در تاج دندان، انتخاب پزشک بی تجربه و نداشتن تخصص کافی در این زمینه و همچنین مشکل در نحوه نصب پیچ در تاج دندان در این موارد ممکن است این مشکل به وجود آید.

استفاده از پیج برای تاج دندان ایمپلنت

استفاده از پیج برای تاج دندان ایمپلنت

تاج ثابت شده با چسب

در واقع تاج ثابت شده با چسب روکش هایی هستند که با استفاده از چسب مخصوص بر روی ایمپلنت قرار می گیرند. که مراحل نصب این تاج ها بسیار راحت و ساده می باشد و می توان گفت جزو بهترین تاج ها برای ایمپلنت دندان نیز محسوب می شوند.

چسب به کار رفته در تاج ایمپلنت

در برخی موارد پزشک از چسب برای نصب تاج دندان ایمپلنت استفاده می کند. که ممکن است در ابتدا کار از چسب موقت استفاده کند. سپس در صورت بررسی و نبود هیچ مشکل از چسب دائمی برای چسباندن تاج دندان استفاده می کند. در بیشتر موارد ممکن است چسب موقت کنده شود و تاج دندان شما جا به جا شود.

اما زمانی که از چسب دائمی استفاده می شود. در صورت افتادن تاج دندان باید پزشک شما بررسی های لازم را انجام دهد. چرا ممکن است چسب کیفیت پایین و نامناسبی را داشته باشد. همچنین ممکن است مشکل ایجاد شده به علت نحوه چسباندن تاج ایمپلنت باشد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است پزشک متخصص و با تجربه ای را انتخاب کنید.

علت افتادن تاج دندان

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افراد به وجود بیاید افتادن تاج دندان ایمپلنت می باشد. تاج ایمپلنت در واقع آخرین مرحله کاشت می باشد، که تاج بر روی اباتمنت قرار می گیرد. همانطور که گفته شد برای قرار دادن تاج بر روی ایمپلنت پزشک از دو روش چسباندن تاج و یا پیچ برای سفت کردن تاج استفاده می کند.

انتخاب این دو روش با توجه به بررسی و تشخیص پزشک می باشد. مراقبت از تاج دندان نقش مهمی در پر کردن جای خالی دندان دارد. در برخی موارد ممکن است تاج دندان ایمپلنت شما کنده شود. در ادامه با علل به وجود آمدن این مشکل آشنا خواهید شد.

علت افتادن تاج دندان

علت افتادن تاج دندان

ضرورت استفاده از تاج دندان

همانطور که می دانید از تاج دندان برای ایمپلنت استفاده می شود. اما به جزء ایمپلنت در موارد دیگر نیز از تاج دندان استفاده می شود. در ادامه با برخی از این موارد آشنا خواهید شد.

  1. پوشش برای ایمپلنت های دندان
  2. ترمیم دندان های کاملا پوسیده و یا شکسته
  3. حفاظت از دندان های پر شده
  4. پوشش برای دندان هایی که تغییر رنگ داده اند
  5. پشتیبانی از بریج دندان
  6. محافظی برای دندان های ضعیف و…

مراقبت های لازم برای تاج دندان به چه صورت است؟

برای دوام و ماندگاری بیشتر تاج دندان ایمپلنت باید برخی نکات مهم و ضروری را در نظر داشته باشید.

  1. بهتر است زمانی که تاج دائمی به تازگی در دندان قرار گرفته است غذا نجوید.
  2. غذاهای سفت را به هیچ عنوان مصرف نکنید چرا که باعث شکستن تاج دندان می شود.
  3. پس از نصب تاج، باید مراقبت و بهداشت دهان را به خوبی انجام دهید. مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید، همچنین باید از خمیر دندان مناسب و با کیفیت استفاده کنید.
  4. همچنین از خوردن غذاهای چسبناک باید پرهیز کنید.

 تاج های دندان تا چه مدت دوام دارند؟

بدون شک دوام و میزان ماندگاری تاج دندان ایمپلنت در ابتدا به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد. پزشک باید در این زمینه متخصص باشد و تمامی مراحل نصب تاج دندان را باید به بهترین شکل انجام دهد.

در مرحله بعد برای دوام بیشتر تاج باید تمامی نکات و مراقبت های لازم را انجام دهید. از این رو با رعایت این موارد می توان گفت تاج دندان بین 6 تا 10 سال دوام و ماندگاری دارد.

تاج های دندان تا چه مدت دوام دارند؟

تاج های دندان تا چه مدت دوام دارند؟

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد با تاج دندان ایمپلنت به طور کامل آشنا شدید. تاج دندان در واقع یک روکش دندانی است که در قسمت خارجی ایمپلنت قرار می گیرد.

البته این نکته مهم را فراموش نکنید برای دوام و ماندگاری تاج دندان باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. همچنین در انتخاب پزشک نیز باید توجه کافی داشته باشید. پزشکی که انتخاب می کند باید تجربه و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد.

سوالات متداول تاج دندان ایمپلنت

  1. انواع تاج ایمپلنت به چه صورت است؟
    تاج ثابت شده با چسب، در واقع روکش هایی هستند که با استفاده از چسب مخصوص بر روی ایمپلنت قرار می گیرند. تاج ثابت شده با پیچ، برای اتصال تاج به ایمپلنت از یک پیچ ثابت کننده استفاده می شود.
  2. مراقبت های لازم برای تاج دندان به چه صورت است؟
    بهتر است زمانی که تاج دائمی به تازگی در دندان قرار گرفته است غذا نجوید. پس از نصب تاج باید مراقبت و بهداشت دهان را به خوبی انجام دهید. مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. همچنین باید از خمیر دندان مناسب و با کیفیت استفاده کنید. همچنین از خوردن غذاهای چسبناک باید پرهیز کنید.
  3. ضرورت استفاده از تاج دندان به چه صورت است؟
    پوشش برای ایمپلنت های دندان، پشتیبانی از بریج دندان، ترمیم دندان های کاملا پوسیده و یا شکسته، پوشش برای دندان هایی که تغییر رنگ داده اند، حفاظت از دندان های پر شده و محافظی برای دندان های ضعیف و..
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هفده =