logo aryam

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش چگونه انجام میشود؟

دلیل انجام ارتودنسی دندان نیش چیست؟

داشتن دندان هایی ردیف یک امتیاز محسوب می شود، زیرا هم زیبایی لبخد را افزایش می دهد و هم در چهره فرد تاثیر مثبت دارد. اما در هنگام رشد بعضا پیش می آید که به دلایل مختلف مانند ژنتیک، فرد به صورت مادرزادی دارای دندان های نهفته است که در هنگام رسیدن به سن رشد باعث میشود تا دندان های اصلی ناهمگون رشد کنند و از حالت عادی خود خارج شوند.

بیشتر این موضوع در خانم ها دیده می شود که دندان های آنها به درستی و سر جای خود رشد نکرده اند، مخصوصا دندانهای نیش به این صورت می باشند. ارتودنسی دندان نیش می تواند به کسانی که می خواهند دندان هایی یک دست داشته باشند و عوارض ناشی از فشار دندان شیری یا دندان نهفته بر روی دندان نیش را کاهش دهند، می توانند از ارتودنسی دندان نیش استفاده کنند.

در ادامه این مطلب به این می پردازیم که چطور ارتودنسی دندان نیش کمک به بهبود زیبایی لبخند شما می کند و باعث می شود تا دندان های شما به حالت نرمال باز گردند.

اگر شما هم مایل به استفاده از ارتودنسی برای دندان های خود هستید، پیشنهاد ما به شما این است که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا ارتودنسی دندان نیش مهم است؟

دندان های نیش در دو سوی دندان های جلویی قرار دارند و بیشترین تعامل را با لب ها دارند، دلیل ان هم در خلقت این بوده است که راحت تر بتوان چیزی را گاز گرفت و کند، دندان های  نیش همانطور که همه می دانیم وظیفه پاره کردن را به عهده دارند، حال چه می شود که این دندان ها سرجای خودشان نباشند؟

علاوه بر این که باعث می شوند تا زیبایی لبخند شما از بین برود و بابت ان خجالت بکشید؛ مشکلات دیگری مانند گاز گرفتن زبان و لب را هم به دنبال دارد که خود در هنگام غذا خوردن مشکلات متعددی را به دنبال دارد، از طرف دیگر لذت خوردن یک غذای لذیز را از فرد خواهد گرفت. پس باید حتما برای این مشکل چاره ای اندیشید.

بیرون کشیدن دندان نیش با استفاده از ارتودنسی

اهمیت دندان نیش و کارایی ان در دهان

خوشبختانه در این مورد ارتودنسی یک راه حل مناسب به شمار می رود و با استفاده از این روش می توان دندانی که غیر معمول رشد کرده است را به حالت اولیه خود بازگرداند.

دلیل نهفتگی دندان چیست و باعث چه مشکلاتی میشود؟

دندان نهفته به دندان هایی گفته می شود که به جای این که روال عادی رشد خود را طی کنند و مانند دندان های دیگر به صورت عمودی از لثه خارج شوند، به صورت اریب رشد می کنند و به دندان های دیگر صدمه وارد می کنند و یا رشد عادی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهند، وجود این دندان ها در کودکان بسیار دیده شده است.

یکی از شایع ترین عواملی که باعث می شود دندان نهفته شود این سات که دندان شیری در زمان مناسبی کنده نشده است و جا را برای دندان اصلی باز نکرده است. از دیگر عواملی که باعث می شود تا دندان نهفته شود این است که استخوان فک به اندازه کافی رشد نکرده باشد و جا برای دندان باز نشده باشد که معمولا پزشکان در این موارد یک جفت از دندان های نیش را می کشند تا جا برای دندان های دیگر باز شود (تشخیص این کار بسته به نظر دکتر دارد).

مثالی که میتوان در این زمینه زد؛ دندان های عقل می باشند، که در بیشتر مواقع بیرون نمی آیند و درون لثه می مانند، این دندان ها هم همین رفتار را تکرار می کنند و با رشد غیر معمول خود باعث می شوند تا دندان های دیگر اسیب های جدی ببینند.

دندان نیش زاویه دار

دندان نیش گرازی

برای این که دندان های نهفته از سر جای خود بیرون بیایند نیاز است تا عمل جراحی صورت بگیرد. در مورد دندان های عقل آنها را از جای خود بیرون می کشند اما درمورد دندان های نیش می توان با استفاده از راه های زیر آنها را درمان نمود:

  • باز کردن جا برای دندان
  • برداشتن لثه ای که جلوی رشد دندان را گرفته است
  • اگر دندان اضافی باعث بروز این مشکل شده است بهتر است با استفاده از عمل جراحی آنها را خارج نموده و با استفاده از ارتودنسی دندان نیش را به سر جای خود باز گردانید.

ارتودنسی دندان نیش چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی دندان نیش به وسیله سیم ها، پلاک ها و قلاب های مخصوص انجام می شود. دندان های نیش که به صورت ناموزون رشد کرده اند را با استفاده از براکت ارتودنسی به سادگی می توان به سر جای خود بازگرداند.

 اگر این دندان ها در سقف دهان رشد کرده باشند پزشک با استفاده از کش های مخصوص و قلاب دندان را به سمت دندان های دیگر میکشد، اما اگر دندان نیش نهفته باشد، متخصص ارتودنسی باید با استفاده از عمل جراحی ابتدا دندان را نمایان کند و سپس براکت ارتودنسی را به دندان های سالم متصل  کند بعد از این که این کار انجام شد، می بایست یک زنجیر را هم به دندان نیش متصل نماید با این کار دندان نیز به سمت بیرون کشیده می شود، پس از این که این کار انجام شد لثه بخیه میخورد به صورتی که تنها زنجیر نمایان باشد.

تنظیم نمودن براکت ارتودنسی

استفاده از ارتودنسی برای داشتن دندان ردیف

برگشت دندان به سر جای خود طی مدت طولانی انجام می شود و باید طی این مدت صبر حوصله پیشه کرد و با ارتودنسی دندان نیش مدارا نمود.

جمع بندی

ارتودنسی دندان نیش برای کسانی که دندان های نیش آنها به هر دلیلی به صورت غیر متعارف رشد نموده است و زیبایی آنها را تحت شعاع قرار داده است یک گزینه خیلی خوب به حساب می آید.

Rate this post

سوالات متداول ارتودنسی دندان نیش

1ارتودنسی دندان نیش چه مدت به طول می انجامد؟
ارتودنسی دندان نیش معمولا یک تا یک سال و نیم به طول می انجامد و این به نظر دکتر بسته است که این مدت تجدید شود یا زودتر از موعد ارتودنسی دندان نیش برداشته شود.
2برای جلوگیری از رشد نامتعارف دندان نیش چه باید کرد؟
برای این که دندان نیش حالت عادی رشد خود را طی نماید، اگر عوامل ژنتیکی در میان نباشند به چند صورت می توان جلوی رشد غیر عادی آنها را گرفت که به شرح زیر می باشد: در زمان مناسب دندان شیری را بکشید تا مانع رشد دندان اصلی نشود به کودک گوشزد کنید که هنگامی که دندان اصلی در حال رشد میباشد به آن فشار وارد نکند اگر دندان اضافه در دهان وجود دارد ان را خارج نمایید. اگر در هنگام رشد دندان نیش مشاهده نمودید که دندان زاویه دار رشد میکند به دندان پزشک برای مشاوره مراجعه نمایید.
3  بهترین درمان برای دندان نیش که غیر معمول رشد کرده است چیست؟
بهترین درمان برای دندان های نیشی که نهفته می باشند، جراحی و سپس استفاده از ارتودنسی می باشد و یا اگر جا برای آنها نیست با خارج نمودن دندان های دیگر جا را برای رشد آنها باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + سه =