logo aryam

نگهداری از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت

نگهداری از ایمپلنت دندان

شیوه صحیح رعایت بهداشت دهانی برای حفظ و ماندگاری مادام العمر ایمپلنت دندان شما نقشی اساسی را بر عهده دارد. برای اطمینان از طول عمر ایمپلنت، روش های خاص و مهمی وجود دارند که دانستن آن ها به شما کمک می کند تا آن را تمیز و خالی از هرگونه میکروب نگه دارید و به همین ترتیب از عفونت ناحیه و از دست دادن ایمپلنت جلوگیری کنید.

یک بهداشت دهانی خوب شامل قبل، حین و بعد از جایگزینی ایمپلنت دندان می شود. معمولا این سوالات برای دریافت کنندگان ایمپلنت دندان پیش می آید که: آیا باید برای دندان ایمپلنت شده هم همانند دندان های طبیعی از مسواک و نخ دندان معمول استفاده کرد؟ آیا امکانش هست که مواد غذایی به زیر پل ایمپلنت وارد شوند؟

و از همین دست سوالاتی که بیماران باید با مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت تهران پرسیده و اطلاعات لازم در خصوص نحوه نگهداری از ایمپلنت دندان خود را دریافت کرده و نگرانی هایشان در این خصوص برطرف شود.دقیقا پس از انجام جراحی، مواردی هستند که شما باید آنها را انجام بدهید یا ندهید، مانند نوشیدن فقط نوشیدنی های سرد، سیگار نکشیدن یا انجام ندادن ورزش های سخت.

حال در اینجا ما راهکار های لازم برای نگهداری از ایمپلنت دندان در خانه و جلوگیری از، از دست دادن آن را به شما ارائه می دهیم:

ایمپلنت های تک دندان

  • شستشوی دندان با مسواک  حداقل دوبار در روز

معمولا برای بیماران سوال است که از چه نوع مسواکی باید استفاده کنند. تفاوت چندانی بین استفاده از مسواک های موجود حال چه دستی ،الکتریکی یا … وجود ندارد. نکته ی مهم و قابل توجه در رابطه با مسواک مورد استفاده این است که چه حسی دارید هنگام استفاده آن بر روی ایمپلنت و چه میزان استفاده از آن مسواک راحت است. در هر صورت، هر مسواکی که استفاده می کنید باید حتما درای سر نرم باشد.

  • استفاده از خمیر دندان خاص ایمپلنت

خمیر دندان باید سطح سایندگی پایینی داشته باشد تا خراشی بر روی سطوحی که در تماس با ایمپلنت هستند ایجاد نشود.

  • شستشوی زیر و اطراف تاج ایمپلنت

استفاده از مسواک بین دندانی سرپوشیده ی نایلونی برای مناطق دور از دسترس دندان

  • استفاده ی روزانه از نخ دندان مخصوص ایمپلنت

هنگام استفاده از نخ دندان توجه کنید که به بافت های اطراف محل آسیبی وراد نکنید. برای امنیت بیشتر ایمپلنت دندان، از متخصص ایمپلنت خود راجع به نخ دندان بهتر برای استفاده راهنمایی بگیرید.

  • استفاده از محلول شستشوی دهان توصیه شده

شوینده های دهان به کاهش پلاک ها و جلوگیری از عفونت کمک شایانی می کنند. یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

حفظ ایمپلنت تک دندان

ایمپلنت تک دندان

یک دسته دندان

  • خارج کردن روزانه دندان و گذاشتن در محلول خاص ایمپلنت در زمان های گفته شده
  • بررسی بخش های مختلف دندان و در صورت فرسودگی و فقدان هر بخش آگاه کردن متخصص
  • شستشوی سطح زیرین دندان توسط مسواک مخصوص دندان های مصنوعی
  • شستشوی کامل دندان مصنوعی با آب قبل از قرار دادن آن در دهان
  • مراجعه به متخصص در خصوص جایگزینی هر بخشی از دندان مصنوعی (یکبار در سال)
حفظ ماندگاری دندان ایمپلنت

نگهداری یک دسته دندان

نکات نگهداری از ایمپلنت دندان

  • استفاده از یخ بلافاصله پس از جراحی

بسته های یخ را روی صورت، جایی که ایمپلنت قرار دارد بگذارید. در 24 ساعت اول از یخ استفاده کنید( تا حد امکان به طور مداوم ) تا ورم و التهاب را کاهش دهد و از بیشتر شدنش جلوگیری کند.خونریزی اندک و قرمزی در بزاق از اتفاقات رایج پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان است.

  • استفاده از محافظ دندان

اگر از کسانی هستید که در خواب دندان قروچه می کنند محافظ دندان می تواند به شما کمک کند .زیرا دندان قروچه می تواند سبب آسیب رساندن به ایمپلنت دندانتان شود. پس با دندانپزشک خود مشورت کرده و محافظ دندان مناسب دندان خود را تهیه کنید.همچنین محافظ دندان در مواردی مثل انجام ورزش یا فعالیت های فیزیکی سخت و شدید هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • اجتناب از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو :

استفاده از تنباکو صدمات زیادی به بدن شما می رساند، به خصوص به دندان های شما. باعث فرسدوگی دندان، تغذیه از لثه های شما، اختلال در تنفس و در نهایت چیزی جز یک پلاک سیاه در دهان شما باقی نمی گذارد. اگر شما سیگاری هستید دندان پزشک به احتمال قوی از کاشت ایمپلنت دندان برای شما جلوگیری می کند، زیرا سیگار کشیدن احتمال موفقیت کاشت را به شدت کاهش می دهد و مشکلاتی چون التهاب لثه و افتادن ایمپلنت را در پی دارد.

اولین توصیه ای که دندان پزشک به افراد سیگاری می کند این است که سیگار را ترک کنند.

هرچند طبیعتا این کار ساده ای نیست ولی قطعا ارزشش را دارد که از دندان هایی سفید و زیبا برخوردار باشند. اگر برای شخص مقدور نبود که به طور کامل ترک کند حداقل دو هفته قبل و بعد از جراحی نباید سیگار بکشد به این ترتیب احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت بالاتر می رود. اگر باز هم برایش مقدور نبود به حداقل ممکن، سیگار کشیدن را باید کاهش دهد.

هرچه میزان کشیدن سیگار پس از کاشت پایین تر باشد احتمال عدم موفقیت کمتر است. برای افرادی که سیگار می کشند به سبب این که سیستم ایمنی شان ضعیف تر است پس از کاشت باید بهداشت دهان و دندانشان را بیشتر رعایت کنند و مرتبه های بیشتری از مسواک، نخ دندان و … استفاده کنند.

  • رژیم غذایی با قند کم

غذاهای قندی می توانند مینای دندان شما رو که نقش محافظتی دارند را از بین ببرند و سبب تغییر رنگ دندانتان شوند.

ایمپلنت دندان در ابتدا رنگش دقیقا همانند باقی دندان های شماست، غذاهای قندی می توانند به نحوی رنگش را تغییر دهند که مانند یک عضو جداگانه در دهان شما خودنمایی کنند. پس اگر میخواهید دندان هایی یک دست و لبخندی زیبا داشته باشید سعی کنید غذاهایی با قند کم مصرف کنید.

حدودا یک ساعت پس از جراحی، اگر خواستید غذا بخورید تا 24 ساعت از غذاهای سبک و سرد استفاده کنید. تا چندین ساعت پس از جراحی از خوردن غذا و نوشیدنی های داغ حتما خودداری کنید و همچنین تا 24 ساعت از نوشیدن با نی اجتناب کنید.

ویزیت دندانپزشک به طور منظم

در ابتدا پس از جراحی، به طور مکرر باید دندان پزشک خود را ببینید. پس از دوره های آغازین ادغام و سازگاری، شما باید همانند سایر دندان هایتان با دندان جایگزین شده خود رفتار کنید و این یعنی هر 6 ماه باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید. افراد سیگاری ترجیحا در سال 2 بار باید به دندان پزشک خود مراجعه کنند.

در انتها باید بگیم که :

قبل از انجام جراحی، باید تمامی موارد مورد نیاز جهت مراقبت فردی در منزل مانند کمپرس یخ، غذاهای سبک و پد های گاز را تهیه کنید.شما نمی خواهید که پس از انجام جراحی برید مغازه خرید کنید، شما به استراحت احتیاج دارید!

Rate this post

1 دیدگاه

  1. فرشته گفت:

    سلام
    یک هفته است ایمپلنت کاشته ام(هنوز روکش نصب نشده) و بخیه ها باز نشده است، می توانم به جز ناحیه بخیه شده، دندانهای کناری و سایر دندانها را با مواد طبیعی مانند زردچوبه، جوش شیرین، نمک، آبلیمو، زنجبیل، روغن نارگیل، به خصوص پوست سبز گردو، چوب گردو ، چوب مسواک و… تمیز کنم یا مواد درون آنها با فلز ایمپلنت واکنش داده و یا رنگ آنرا تغییر می دهند( در صورتیکه برخی آنها را بتوانم استفاده کنم کدام ها هستند-چه مدت می توانند روی دندان بمانند و کدام ها هشدار دارند)؟ پس از اینکه روکش را نصب کردم چطور؟ از کدام ها برای دندانهای دیگر و از کدام ها حتی برای دندان ایمپلنت و روکش شده می توانم استفاده کنم بی آنکه موجب تغییر رنگ یا دوام و استحکام آن شود؟
    اگر از نمک برای مسواک زدن نمی توان استفاده کرد، می شود آب نمک غرغره نمود؟ غلظت آن چقدر باشد؟
    ممنون می شوم که کاملا راهنمایی بفرمایید تا اشتباهی مرتکب نشوم که ایمپلنت آسیب ببیند.
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =