logo aryam

کپسول برای عفونت دندان

عفونت و پوسیدگی دندان

عفونت دندان

عفونت دندان

عفونت دندان یکی از بیماری های رایج دهان و دندانی می باشد، که امروزه هم در طب مدرن وهم در طب گیاهی راه کارهایی برای درمان آن ایجادشده است. عفونت دندان می تواند بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم نامناسب، پوسیدگی دندان و ترمیم های ناقص ایجاد شود.

علائم عفونت دندان به صورت آبسه و یا ورم روی صورت می باشد. معمولا عفونت به علت رشد باکتری ها در فضای خمیری دندان و یا روی سطوح عمیق ریشه به بافت های نرم و استخوان صورت و گردن است. آبسه حاد دندان های بالایی موجب تورم مفصلی می شود، در صورتی که درمان نشود،  آبسه مغزی یا عفونت سینوسی را در پی دارد و اگر باکتری آبسه در دندان های پایینی پخش شود، سبب تضعیف شدن راه های هوایی می شود.

عفونت گاهی بدون درد یا همراه با درد است. در صورت ایجاد عفونت و مشاهده هرگونه برآمدگی روی لثه بهتر است که دراسرع وقت به کلینیک دندان پزشک مراجعه کنید چرا که اگرعفونت درمان نشود ممکن است به استخوان و دندان های اطراف آسیب برساند.

سوالات متداول کپسول برای عفونت دندان

1آیا از درمان های خانگی می توان برای عفونت استفاده کرد؟
بله می توانید از آنتی بیوتیک های طبیعی مانند زردچوبه، گل میخک، آب نمک، سیر و آل اکسیژنه استفاده کنید.
2در صورت ایجاد دردشدید دندان و عدم تاثیر استفاده از روش ها خانگی آیا احتمال عفونت وجود دارد؟
بله این احتمال وجود دارد باید سریع به دندان پزشک مراجعه کرده تا پس از معاینه و تهیه عکس رادیوگرافی درمان مناسب صورت گیرد.

3صورت بادکرده آیا از علائم عفونت دندان می باشد؟
بله صورت بادکرده یکی از علائم عفونت دندان است باید به دندان پزشک مراجه تا دندان معاینه شده و علت عفونت مشخص شود.

 

دندان پزشک پس از معاینه دهان و دندان و گرفتن عکس و پس از یافتن علت عفونت، کپسول برای عفونت دندان را جهت درمان این بیماری، برای شما تجویز می کند که ما امروز تعدادی از این داروها را برایتان توضیح می دهیم.

کپسول و قرص

کپسول

مصرف کپسول برای عفونت دندان

دندان پزشک برای کاهش رشد سرعت باکتری و از بین بردن آن، آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند. آنتی بیوتیکی که تجویز می شود براساس نوع باکتری که در دهان باعث ایجاد عفونت شده، متفاوت است.

تا زمانی که منشا ایجاد عفونت مشخص و درمان نشود داروهای آنتی بیوتیک و کپسول برای عفونت دندان فقط باعث کاهش درد، عوارض و محدود کردن عفونت می شود و عفونت به طور کامل از بین نمی رود.

  • آموکسی سیلین Amoxicillin

آموکسی سیلین از خانواده پنی سیلین ها می باشد و یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت است. آموکسی سیلین به صورت کپسول، قرص، سوسپانسیون و شربت وجود دارد.

معمولا پزشکان برای درمان عفونت این کپسول را پیشنهاد می دهند که برای عفونت های معمولی مصرف آن هر8 ساعت یک بار می باشد. کپسول و قرص آن به صورت 250 و 500 میلی گرم در بزرگسالان و سوسپاسیون آن به صورت125 و 250 برای بچه ها می باشد.

مصرف آموکسی سیلین در کودکان و افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند ممنوع می باشد و خانم های باردار باید با احتیاط و مشورت با پزشک این دارو را مصرف کنند.

عوارض این دارو: اسهال، تهوع، استفراغ، زردی پوست، سرگیجه، سردرد و خشکی دهان از عوارض مصرف این دارو می باشد.

قرص آموکسی سیلین

آموکسی سیلین

  • پنی سیلین Penicillin

این آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش و لثه تجویز می شود و به صورت تزریقی یا قرص می باشد.

پنی سیلین موجود در بازار به صورت هشتصد هزار و یک میلیون و دویست می باشد که تفاوتشان در مدت زمان تاثیر گذاری آن ها می باشد. پنی سیلین هشتصد هزار 12 تا 24 ساعت و پنی سیلین یک میلیون و دویست، 2 تا 4 هفته دوام می آورد.

عوارض: درد، کهیر، ورم، سرگیجه و تب می باشد.

حتما قبل از مصرف تست حساسیت پنی سیلین را انجام دهید، در صورت عدم حساسیت نسبت به مصرف یا تزریق آن اقدام نمایید.

 

  • مترونیدازولmetronidazole 

این دارو برای درمان انواع عفونت ها مانند عفونت های پوستی، عفونت دستگاه گوارش، عفونت واژن، عفونت پوستی و همچنین برای عفونت دندان استفاده می شود.

به هیچ عنوان پیش از اتمام دارو مصرف آن را قطع نکنید زیرا ممکن است که بیماری مجدد عود کند. پزشک برای درمان قطعی ممکن است این دارو را ترکیبی با آموکسی سیلین تجویز کند، معمولا زمان مصرف دارو هر 8 ساعت یک بار می باشد؛ برای پیشگیری از ناراحتی معده بهتر است که دارو را  همراه باغذا دارو را مصرف کنید.

چنان چه اگر بیماری خاصی دارید و یا درصورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض: تهوع و استفراغ، سردرد، معده درد، سرگیجه، یبوست و خشکی دهان از عوارض مصرف این دارو می باشد.

قرص مترونیدازول

مترونیدازول

  • اریترومایسین Erythromycin

یک نوع آنتی بیوتیک است  که برای درمان عفونت ها پزشک تجویز می کند. اریترومایسین مناسب کسانی است که به پنی سیلین حساسیت دارند و به صورت قرص، کپسول، محلول و آمپول موجود است که دوز مصرفی آن1 تا4گرم در روز می باشد.

این دارو برای عفونت سینه،لثه، دندان و گوش استفاده می شود.

عوارض:اسهال، استفراغ، تهوع، تب و یرقان از عوارض مصرف این دارو می باشد.

مصرف در دوران شیردهی، خانم های باردار و افراد بالای 60 سال تحت نظر پزشک انجام شود.

  • کلیندامایسین Clindamycin

در عفونت های شدید و افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند، دندان پزشک کلیندامایسین را تجویز می کند. این دارو به صورت قرص، کپسول می باشد و برای افرادی که عفونت های شدید دندانی، لثه، گوش و سینوسی دارند مناسب است.

بهتر است که دارو با یک لیوان آب پر مصرف شود.

عوارض: کهیر، مشکلات پوستی، تب، ورم صورت و گلو از عوارض مصرف این دارو می باشد، در بعضی از افراد ممکن است پس از مصرف اسهال آبکی یا خونی داشته باشند که باید در صورت مشاهده هرگونه از علائم گفته شده سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید.

برای اسنفاده کودکان، خانم های باردار و شیرده حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

  • تیکارسیلین Ticarcillin

این قرص و کپسول معمولا در عفونت های لثه و دندان، استخوانی، پوستی و ادراری توسط پزشک تجویز می شود.

اگر قبلا تست پنی سیلین را انجام داده اید و حساسیت دارید باید از مصرف این دارو خودداری کنید.

عوارض: تورم در محل تزریق، اسهال، تهوع و… میباشد.

در دوران بارداری و شیردهی تحت نظر پزشک و با احتیاط مصرف گردد.

سخن آخر

مهم ترین کپسول ها برای عفونت دندان را توضیح دادیم، امیدواریم تا مفید واقع شود. ضمن این که می توانید درصورت مشاهده هرگونه از علائم عفونت به مطب بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید تا پس از معاینه درمان لازم صورت گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =