logo aryam

کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان

کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان

کاهش ورم صورت

ورم صورت بعد از جراحی دندان

ورم صورت بعد از جراحی دندان یک واکنش طبیعی می باشد که ممکن است برای برخی افراد پس از کشیدن دندان یا جراحی آن رخ بدهد اما میزان تورم و مدت زمان ورم برای افراد مختلف متفاوت می باشد و البته میزان ورم نیز به نوع جراحی نیز بستگی دارد؛ میزان آسیبی که به لثه و بافت های آن وارد می شود نیز در میزان ورم تاثیرگذار است. این مشکل بسیاری از بیماران است که نمی دانند چگونه ورم صورت خود را کاهش دهند و در پی راه حل برای درمان آن می باشند، در این مقاله توضیحاتی در مورد کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان داده شده است که امیدواریم تاثیرگذار باشد.

جراحی دندان

معمولا جراحی های دندان به سه دلیل انجام می شوند:

  • کشیدن دندان عقل، یکی از دلایل جراحی استخوان فک و لثه کشیدن دندان عقل می باشد.
  • جراحی لثه
  • کاشت ایمپلنت، جهت کاشت ایمپلنت باید استخوان فک و لثه جراحی شوند.
کشیدن دندان

جراحی دندان

جهت انجام هرگونه درمان دندان و کاشت ایمپلنت به متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان

اگر ایجاد ورم صورت به علت جراحی و کشیدن دندان باشد، روش های زیر می تواند در درمان و کاهش آن کمک کند:

استفاده از کمپرس آب سرد

یکی از راه کارهای کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان، استفاده از کپرس آب سرد می باشد. پس از جراحی کمپرس آب سرد را بر روی محل جراحی قرار دهید، سرما باعث تنگ شدن عروق خونی شده و سبب می شود که خون به زخم تراوش نکند و از ورم صورت جلوگیری می کند.

استفاده از کمپرس آب سرد بدین صورت است که ابتدا باید 20 دقیقه آن را برروی محل جراحی قرار دهید سپس 20 دقیقه استراحت دهید و دوباره همین کار را انجام دهید، در روز اول جراحی انجام همین عمل کفایت می کند.

استفاده از باند فشاری

استفاده از باند فشاری پس از جراحی می تواند در کاهش ورم صورت کمک کننده باشد. چنانچه ورم ایجاد شده بر روی دندان های جلویی باشد، باندهای تا شده باید در قسمت بیرونی لب قرار گیرند وبا استفاده زا چسب محکم شوند،  اگر ورم ایجاد شده در انتهای دهان باشد باندهای فشاری را روی پوست صورت، روی زخم محکم قرار دهید.

استفاده از کمپرس آب گرم

از روز دوم استفاده از کمپرس آب سرد دیگر کارساز نیست و بهتر است که جهت کاهش ورم صورت از کمپرس آب گرم استفاده شود.

استفاده از کمپرس آب گرم برای کاهش ورم دندان

درمان ورم صورت

استفاده از داروهای ضد تورم

گاهی اوقات بیمارن برای رفع تورم از داروهای هورمونی مانند کورتیکو استروئید و … استفاده می کنند، این داروها ممکن است که ورم صورت را کاهش دهند، اما عوارض جانبی دیگری هم دارند که بهتر است استفاده نشوند. سعی کنید برای کاهش ورم صورت از دیگر روش های گفته شده استفاده کنید. بعضی داروهای دیگر مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز برای کاهش درد و تورم پس از جراحی موثر هستند که البته باید طبق نظر دندان پزشک تجویز و استفاده گردد.

ماساژ صورت

ماساژ آهسته و نرم صورت میتواند در کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان مفید باشد. سعی کنید این کار را به صورت خیلی آهسته و نرم انجام دهید.

شست شوی دهان

شست شوی دهان با آب نمک بافت ها را هیدراته می کند و منجبر به کاهش ورم صورت می شود، شست شو با آب نمک یک درمان سنتی است که معمولا برای جلوگیری عفونت استفاده می شود. بهتر است که چندین بار در روز این عمل انجام شود واز آب گرم یا ولرم جهت شست وشو استفاده کنید.

ورم صورت هم ممکن است به خاطر جراحی ایجادشود و هم به خاطر عفونت، اگر ورم به دلیل جراحی دندان ایجاد شده باشد، معمولا 4تا 6 روز بهبود می یابد. در صورت عدم بهبودی و بدتر شدن آن باید به دندان پزشک در اسرع وقت مراجعه کنید چراکه ممکن است این عفونت حاصل کشیدن دندان و زخم ایجاد شده در ریشه آن باشد، اگر ورم به علت عفونت ایجاد شده باشد، علائم زیر را خواهد داشت:

علائم ورم صورت بر اثر عفونت

  • معمولا ورمی که براثر عفونت ایجاد می شود، همراه با قرمزی بیشتری است.
  • چنانچه ورم براثر عفونت باشد، بیمار تب می کند.
  • دمای پوست بالا می رود.
ورم صورت پس از جراحی دندان

ورم صورت

درمان ورم صورت در اثر عفونت

در صورتی که تورم به خاطر عفونت ایجاد شده باشد، استفاده از روش های زیر به درمان آن کمک می کند:

  1. استفاده از داروهای آنتی ایبیوتیک جهت درمان عفونت و کاهش ورم صورت موثر است.
  2. از کمپرس آب گرم به مدت 30 دقیقه استفاده شود.
  3. در صورتی که تورم ایجاد شده به علت آبسه باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کرد، تا پس از بررسی های لازم،  آن را سوراخ کند و مایعی که داخل جمع شده است را بیرون بکشد.

مراقبت از زخم دندان پس از جراحی

بهتر است که این نکات را پس از جراحی رعایت کنید تا از تورم آن جلوگیری شود و یا تشدید نشود:

  • بهتر است پس از جراحی تا 48 ساعات از مایعات و غذاهای بسیار نرم استفاده کنید تا فشار زیادی به زخم وارد نشود. مصرف ماست، پوره سیب زمینی، سوپ و…پس از جراحی مناسب می باشد.
  • حداقل تا 48 ساعت پس از جراحی از استعمال دخانیات جلوگیری کنید.
  • از مکیدن مایعات توسط نی خودداری کنید زیرا در بهبودی زخم تاخیر ایجاد می کند و باعث تورم می شود.

کاهش ورم صورت بعداز جراحی معمولا  با راه کارهای گفته شده تا حداکثر 6 روز پس از جراحی باید بهبود یابد، در صورت تداوم تورم و یا تشدید شدن آن در اسراع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان

1بعد از جراحی دندان عقل بهتر است چه بخوریم؟
پس از جراحی دندان عقل بهتر است که آب میوه های طبیعی، بستنی، عسل، غذاهای نرم و دمنوش های ولرم مصرف کنید، پس از روز دوم می توانید غذاهایی سفت تر بخورید.
2ورم ایجاد شده برروی صورت بعد از عصب کشی دندان چگونه درمان می شود؟
بعد از عصب کشی دندان احتمالا درد زیادی را تجربه خواهید کرد که به مرور بهبود می یابد ولی اگر صورتتان ورم کرد، می تواند دلیل بروجود عفونت باشد که بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید تا درصورت صلاح دید برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند.
3پس از کشیدن دندان ورم صورت تا چه مدت می باشد؟
معمولا ورم صورت پس از کشیدن دندان 4 تا 6 روز می باشد، پس از روز هفتم ورم کاملا از بین می رود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 6 =