logo aryam

پریودنتال لثه و درمان آن

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال چیست ؟

بیماری پریودنتال بیماری است که به علت عفونت و یا التهاب در لثه و استخوان های اطراف دندان ها بوجود می آید. این بیماری در مراحل اولیه خود ژنژیویت نامیده می شود که در آن لثه ها متورم و قرمز می شوند. در مراحل پیشرفته تر، پریودنتیت نامیده می شود.
باید گفت بیماری های لثه بصورت معمول در مرحله اول تشخیص داده نمی شود و در صورت عدم درمان به بیماری پریودنتال می انجامد.
بیماری پریودنتال در هر سطحی که باشد موجب واکنش های التهابی مزمن می گردد و این بیماری زمانی پیشرفت می کند که بافت و اجزای نگهدارنده استخوان در محیط دهان ضعیف شوند و دیگر قدرت نگه داشتن دندان ها را نداشته باشند. و در نهایت این بیماری به از دست رفتن و لق شدن دندان ها می شود.

 

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال

 

باید گفت بیماری پریودنتال اغلب در افراد بزرگسال دیده می شود هر چند انواعی از آن بیشتر در کودکان دیده می شود. شیوع بیماری پریودنتال با سن افزایش می یابد. طبق یک گزارش، تقریباً ۴۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال و ۷۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده مبتلا به بیماری پریودنتال هستند. این بیماری در مردها با ۵۶ درصد شایع تر از زنها با ۳۸ درصد می باشد. شیوع آن در افراد فقیر با ۶۵ درصد، در افراد با سطح تحصیلات پایین تر از دبیرستان با ۶۷ درصد و در افراد سیگاری با ۶۴ درصد بطور قابل توجهی بالاست.

در مطب جناب آقای دکتر میثم آریام بهترین متخصص ایمپلنت و دارای فلوشیپ ایمپلنت و جراحی های پیشرفته از دانشگاه تهران، کلیه جراحی های مربوط به لثه و درمان بیماری های لثه انجام می پذیرد.

علل بروز پریودنتال چیست ؟

  • ژن
  • سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو
  • ساییدن دندانها یا فشردن فکها
  • استرس
  • هورمون های نامنظم
  • داروها
  • بیماری ها

علائم بیماری پیرودنتال چیست ؟

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال

  • خونریزی، قرمزی و/یا تورم لثه
  • بوی بد دهان
  • جابه‌جایی دندان‌ها
  • حساسیت دندانی ناشی از عقب رفتن لثه
  • آبسه دندانی
  • لق‌شدن دندان‌ها

عوارض بیماری پیرودنتال چیست ؟

باید گفت مطالعات اخیر نشان می دهد که بیماری پریودنتال می تواند عوارض خطرناک داشته باشد در صورت پیشرفت این بیماری اولین عارضه آن می تواند به از دست رفتن دندان ها بینجامد، اما اگر این بیماری شدت یابد می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی و حتی سکته مغزی بشود. از عوارض دیگر آن به بیماری های مزمن کلیوی و یا زایمان زودرس اشاره کرد.

روش های پیشگیری از بیماری پریودنتال چیست ؟

مسواک زدن خوب همیشه اولین گام جهت پیشگیری از بروز بیماری پریودنتال می باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب برای جلوگیری از پريودنتيت ضروری است.
اگر سیگاری هستید توصیه می شود که سیگار را ترک کنید. دندانپزشک شما ممکن با یک روش تمیز کردن عمیق مانند درمان ریشه و جرمگیری، پريودنتيت را درمان بکند اما در مناطقی که به طور جدی استخوان اطراف دندان از بین رفته است ممکن است نیاز به جراحی لثه ( از جمله لثه و گرافت های استخوان) باشد.
به یاد داشته باشید اگر از زمان کنترل پريودنتيت بگذرد دیگر هیچ وقت نمی توان پريودنتيت را درمان کرد. برای جلوگیری از برویز این مشکلات به طور مکرر تمیز کردن دندان را انجام دهید تا مطمئن شوید که هرگز دچار چنین بیماری های وخیم لثه نخواهید شد.

روش های درمان بیماری پریودنتال چیست ؟

در ابتدا جرم و پلاک دندان که توسط دندانپزشک متخصص شما از بین برده می شود، سپس مصرف داروهایی مانند کلرهگزیدین گلوکونات و دهان‌شویه که توسط دندانپزشک تجویز می گردد. این داروها باکتری‌های دهانی را از بین می‌برند. در این میان فرآیند درمان بافت لثه بررسی می گردد در موارد خاص برای جلوگیری یا متوقف کردن پیشرفت بیماری پریودنتال ممکن است از روش جراحی استفاده شود.
همچنین می توان برای جایگزینی و ترمیم دندان‌های از بین رفته، از روش‌های کاشت ایمپلنت دندان نزد متخصص ایمپلنت بهره‌مند شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =