logo aryam

همه چیز در مورد ارتودنسی

همه چیز در مورد ارتودنسی

زیبایی دندان با ارتودنسی

همه چیز در مورد ارتودنسی دندان

ارتودنسی به پروسه ای گفته می شود که طی آن دندان هایی که سر جایشان قرار نگرفته اند را به جای خود باز می گردانند، این عمل معمولا برای بهبود عملکرد دندان ها استفاده می شود، اما از آنجایی که در زیبایی فرد هم تاثیر مثبت دارد، می توان گفت جنبه زیبایی هم دارد. برای این که همه چیز در مورد ارتودنسی را بدانید این مقاله می تواند به شما کمک کند.

جهت انجام ارتودنسی به بهترین متخصص ایمپلنت و ارتودنسی در تهران مراجعه کنید.

انجام ارتودنسی

ارتودنسی دندان

ارتودنسی یک از شاخه های رشته دندان پزشکی می باشد، تخصص ارتودنسی به این صورت است که بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی در دانشگاه، دندانپزشکان می توانند برای گرفتن تخصص در این زمینه اقدام کنند و با گذراندن دوره ای کوتاه تر از دندانپزشکی تخصص خود را در زمینه ارتودنسی دریافت نمایند. دندانپزشکان در این تخصص به درمان ناهماهنگ بودن دندان ها و عدم جفت شدن دندان ها می پردازند که به اصطلاح پزشکی به آن مال اکلوژن می گویند.

چه کسانی باید ارتودنسی انجام دهند؟

به طور کل به این دلیل که ارتودنسی روشی غیر تهاجمی است، همه افراد میتوانند از آن استفاده نمایند، اما این به نظر دندانپزشک برمی گردد زیرا اکثر کسانی که میخواهند ارتودنسی کنند افرادی هستند در بازه سنی 12 تا 16 سال یا در همین حدود، که بدن آنها در حال رشد است و امکان دارد تا استخوان فک ایشان رشد کرده و دندان به سر جای خود باز گردد.

اما بسیاری از افراد هستند که از ارتودنسی برای زیبایی استفاده می کنند و می خواهند دندان هایشان بهتر کنار همدیگر قرار گیرند، این کار هیچ ربطی به قرارگیری دندان ها بر روی هم ندارد و صرفا این کار فقط برای زیبایی انجام می شود و تاثیری 90 تا 95 درصدی دارد، بیشتر کسانی که از ارتودنسی استفاده نموده اند از این کار راضی هستند.

تمرکز متخصص ارتودنسی بر روی چیست؟

اهداف متخصص ارتودنسی عموما بر این است که مشکلات مربوط به دهان و دندان بیمار را برطرف نماید. پس از درمان ارتودنسی بیمار نباید برای جویدن و یا چفت کردن دندان های خود بر روی یکدیگر مشکل داشته باشد، مواردی که متخصص ایمپلنت در نظر دارد به شرح زیر می باشد:

  • بهبود فاصله بین دندان ها و نزدیک نمودن دندان های فاصله دار
  • تراز نمودن دندان هایی که زاویه دار هستند
  • بهبود در جویدن، گاز گرفتن و رفع اشکال در گفتار
  • صاف کردن دندان های کج شده
  • سلامتی لثه ها در طولانی مدت
  • از ساییدگی دندان ها هنگامی که بر روی هم قرار می گیرند جلوگیری شود.

تمامی این مواردی که گفته شد باید توسط دندانپزشک انجام شوند و همچنین وی باید در نظر داشته باشد که چگونه ابزار های خود را به کار بگیرد که این موارد رعایت شود. چنانچه پیش دندانپزشک می روید، حتما قبل از انجام ارتودنسی مطمئن شوید که به درستی می تواند این کار را انجام دهد، متخصصین ارتودنسی به این دلیل که هم سابقه بیشتری در این زمینه دارند و راه و روش های جدید را به درستی پیاده می کنند گزینه های بهتری برای انجام ارتودنسی هستند.

متخصص ارتودنسی برای انجام ارتودنسی به چه ابزارهایی نیاز دارد؟

اگر می خواهید همه چیز در مورد ارتودنسی را بدانید بهتر است با ابزار هایی که متخصص ارتودنسی با آنها کار انجام می دهد آشنا شوید. این ابزار ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  • ابزار های ارتودنسی ثابت
  • فضا نگهدارنده ثابت
  • فضا نگهدارنده های با قابلیت جابجایی
  • ابزار ثابت ویژه
  • ابزار های ارتودنسی متحرک
  • ابزار اسپلینت
ارتودنسی فک بالا

ابزار های ارتودنسی

در ادامه در مورد این ابزارها توضیحاتی را به شما ارائه می دهیم اگر مایل هستید تا در مورد این ابزار ها اطلاعات کسب نمایید همراه ما باشید تا همه چیز در مورد ارتودنسی را بدانید.

ابزار های ارتودنسی ثابت

هنگامی که برای ارتودنسی دقت عمل لازم است و باید جزئیات در نظر گرفته شود از ابزار های ثابت در ارتودنسی استفاده شود. این ابزار ها شامل:

  • براکت ها
  • سیم ها
  • بند ها

توضیح مختصر در مورد نحوه قرار گیری ابزار های نگهدارنده:

براکت ها

براکت ها بر روی دندان ها قرار می گیرند و سیم ها به آنها وصل می شوند.

سیم ها

سیم ها ابزار هایی هستند که براکت ها را به هم وصل می کنند و با سفت و شل کردن انها میزان فشار را بر روی دندان ها تنظیم می کنند.

بند ها

بند ها ابزار هایی هستند که به دور دندان ها بسته خواهند شد و نقش لنگر بریس را خواهند داشت.

فضا نگهدارنده ثابت

از این ابزار ها برای پر کردن فضای ایجاد شده بین دندان ها استفاده می شود. معمولا بعد از افتادن دندان شیری اگر دندان مجاور به سمت فضای خالی کج شود دندان پزشک از این ابزار استفاده می کند تا دندان را به جای قبلی بازگرداند.

 ابزاری برای پرکردن فضای بین دندان

پر کننده فضای دندان

فضا نگهدارنده متحرک

این ابزار ها همان کار فضا نگهدارنده ثابت را بازی می کنند با این تفاوت که ثابت نیستند.

ابزار های ثابت ویژه

از این ابزار ها هنگامی استفاده می شود که دندانپزشک مجبور به استفاده از آن شود به این دلیل که به هنگام غذا خوردن ایجاد ناراحتی میکند. این ابزار برای جلوگیری از فشار وارده از طرف زبان یا مکیدن انگشت استفاده میشود.

 ابزار های ارتودنسی متحرک

ابزار های ارتودنسی متحرک زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که اشکالات در دهان جزئی هستند و نیازی به بریس های ثابت نیست، از این رو برای بهبود عملکرد دندان ها و قرارگیری آنها به سر جای درستشان از نگهدارنده های متحرک استفاده می شود، این ابزار ها را در هنگام شستشو، غذا خوردن و یا ورزش های مختلف می توانید از دهان خارج کرد.

ارتودنسی های استفاده شده برای دندان

انواع ارتودنسی

ابزار اسپلینت

این ابزار را در بیشتر مواقع یا در فک پایین و یا در فک بالا مورد استفاده قرار می دهند برای درمان اختلالاتی در مفصل گیجگاهی، تمپورومندیبولار یک اختلال است که باعث درد در ناحیه عضلانی فک می شود و حرکت فک را دچار اختلال می کند، با این ابزار می توان این عارضه را درمان کرد.

جمع بندی

همه چیز در مورد ارتودنسی برای کسانی که میخواهند دندان های زیبایی داشته باشند و از قرارگیری دندان های خود بر سر جایشان لذت ببرند، در بعضی مواقع به دلایل مختلف مانند فشار فک و … دندان ها نا متقارن و نا موزون رشد می کنند که با استفاده از ارتودنسی میتوان این مشکل را برطرف نمود.

سوالات متداول همه چیز در مورد ارتودنسی
  • ارتودنسی متحرک چیست؟
    ارتودنسی متحرک زمانی استفاده می شود که برای برگرداندن دندان ها به سرجایشان نیاز به فشار های زیاد نباشد و همچنین در این مورد شرایط بیمار سنجیده میشود.
  • نام ابزار هایی که در ارتودنسی ثابت بر روی دندان قرار می گیرد چیست؟
    براکت، سیم، بند
  • ارتودنسی برای چه افرادی مناسب است؟
    ارتودنسی هم جنبه درمانی دارد هم جنبه زیبایی از این رو تمامی افراد که دندان های نامتقارن دارند می توانند از ارتودنسی استفاده نمایند.
Rate this post

2 دیدگاه ها

  1. Qs گفت:

    من فک بالام جلوتر از فک پایینم هستش و دهنم همیشه باز میمونه آیا با ارتودنسی میشه درستش کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سیزده =