logo aryam

نیفتادن دندان شیری

نیفتادن دندان شیری

تاخیر در افتادن دندان شیری

در راستای عواض نیفتادن دندان شیری بهتر است با رشد طبیعی هم آشنا شویم. اگر نگاهی به جمجمه کودکی که دندان ندارد نگاه کنید می بینید که بالای لثه دو ردیف دندان وجود دارد اما نهفته هستند. هرگاه زمان رشد دندان های شیری شد یک ردیف از دندان ها به پایین حرکت کرده و نمایان می شوند. ردیف دندان های اصلی همچنان نهفته است. هنگامی که دندان های شیری بیفتند به این معناست  که دندان های اصلی شروع به پایین آمدن کرده اند. این کونه دندان اصلی ریشه دندان شیری را ضعیف کرده و به صورت طبیعی میفتند.

اما گاهی این روند دچار اختلال می شود، برای مثال دندان های شیری فرزند شما در زمان خودش نمیفتند اگر به دندانپزشک مراجعه نکنید دندان های اصلی رشد می کنند. نیفتادن دندان شیری و عدم کشیدن آنها پس از رشد دندان های اصلی، موجب می شود ردیف دندان های اصلی پشت دندان های شیری پنهان شده و در صورت کشیدن آنها در این زمان برای شما تنها دندان های کجی می مانند که سرجای خود نیستند. مگر آن که دندانپزشک آن را برای شما به جای اولیه و منظم بگردانند.

علت نیفتادن دندان شیری

نیفتادن دندان شیری موضوعی غیر قابل حل شدن نیست. در صورتی که متوجه شدید دندان های شیری فرزندتان نمی افتد، به دندانپزشک مراجعه کرده تا اگر دندان اصلی در فک خود ندارید شما را درمان کنند و در صورت وجود دندان های اصلی، دندان های شیری شما را بکشند.

برای رفع این مشکل به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

رشد دندان اصلی پشت دندان شیری

علت تاخیر در افتادن دندان شیری

عدم وجود دندان اصلی

گاهی ممکن است عدم وجود دندان اصلی در فردی وجود نداشته باشد. در نتیجه دندان اصلی وجود ندارد که توسط آن ریشه دندان شیری تحلیل برود. البته این موضوع شایع است که افراد بدون دندان اصلی متولد شوند.

حتی ممکن است تنها برخی از آنها را نداشته باشید. برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

جوش خوردن دندان به فک

گاهی اوقات ممکن است ریشه دندان شیری به وسیله رشته رباطی به فک خورده باشند. در نتیجه این دندان نمی تواند بیفتد. در این صورت دندان دائمی نمی تواند ریشه آن را از بین ببرد و به رشد خود در قسمت دیگری از لثه ادامه می دهد.

به بیمارانی که مشکل جوش خوردن دندان به ریشه را دارد در واقع دچار انکیلوز می باشند.

حل نشدن ریشه دندان، علت نیفتادن دندان شیری

همان طور که پیش از این اشاره کردیم دندان اصلی باید موجب تحلیل ریشه دندان شیری شود تا آن بیفتد. اما اتفاق می افتد که دندان اصلی از مسیر دیگری رشد کرده و از کنار دندان شیری بیرون میزند. و ریشه دندان شیری را حل نمی کنند. در نتیجه فشاری به دندان شیری وارد نمی شود. در صورت عدم برخورد دندان های اصلی به ریشه، علت نیفتادن دندان شیری است.

تحلیل ریشه و افتادن دندان شیری

تحلیل ریشه دندان شیری به وسیله دندان اصلی

عدم رعایت بهداشت

در صورتی که کودک شما بهداشت دهان و دندان را از همان ابتدا رعایت نکنند موجب عفونت لثه و در نهایت آسیب رساندن به دندان های دائمی، قبل از رشد، می شود. به این گونه که اگر عفونت را درمان نکنید به استخوان دندان های داخلی نفوذ کرده و موجب پوسیدگی می شود.

بیماری علت نیفتادن دندان شیری

برخی از بیماری ها که آنچنان شایع نیستند می توانند مانع افتادن دندان شیری شوند. این بیماری های نادر بیشتر در مغز اتفاق می افتند.

این بیماری ها به شرح زیر هستند.

  • اختلالات غدد درون ریز
  • تشعشع در ناحیه سر
  • انواع سندروم ها
  • سوء تغذیه و کمبود ویتامین
  • شرایط سیتمیک (داشتن دندان اضافه)
  • نقص هورمون رشد
  • نیفتادن دندان شیری، به صورت ژنتیکی به فرزندان منتقل می شود.

حتی نداشتن دندان دائمی مادرزادی می توانند یک بیماری باشند.

عوارض نیفتادن دندان شیری

ممکن است دندان شیری به اندازه دندان دائم کار کند اما موجب برخی بیماری های دهانی می شود. در گذر زمان نیز دچار عفونت لثه و مشکل در گفتار خواهید شد. همچنین دندان های شیری ظاهر و چینش چندان مناسبی ندارند، پس بهتر است برای درمان اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که دندانپزشک برای برخی درمان را ضروری نداشته و دوام دندان های شیری را مناسب می داند. سعی کنید در همان کودکی این مسئله را درک کنید. چرا که این موضوع به کودک احساس ناخوشایندی می دهد.

دندان شیری نهایتا تا بیست سالگی شما دوام می آورد.

کشیدن دندان شیری

نامرتبی دندان های اصلی عارضه نیفتادن دندان شیری

نتیجه گیری

کشیدن دندان شیری برای کودکانی که در افتادن آنها تاخیر داشته اند الزامی است. چرا که پس از رشد دندان دائم، پشت دندان های شیری مجبور خواهید بود بعد از کشیدن، دندان های ثابت را ارتودنسی کنید.

سوالات متداول نیفتادن دندان شیری

1نیفتادن دندان های شیری از چند سالگی نگران کننده است؟
2چه کاری باید انجام دهیم که دندان فرزندمان در خانه بیفتد؟
توصیه می شود به هیچ عنوان خودتان دندان شیری را نکشید حتی اگر به دندانزشک مراجعه کردید و تنها یک تاخیر ساده بود هم این کار را نکنید چرا که دندان های اصلی کج رشد می کنند.
3درمان افرادی که فاقد دندان اصلی هستند چه مدت طول می کشد؟
حدود دو سال زمان می برد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پانزده =