logo aryam

نوع غذا بعد از ایمپلنت

نوع غذا بعد از ایمپلنت

مواد غذایی مناسب ایمپلنت

مراقبت های بعد از ایمپلنت

از مراقبت های لازم پس از کاشت ایمپلنت دندان نوع مواد غذایی مصرفی می باشد، بعد از اتمام جراحی و کاشت ایمپلنت تا مدتی نمیتوانید غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید و باید رژیم غذایی خاصی را داشته باشید. برای سلامتی خودتان بهتر است که آن ها را رعایت کنید چرا که در بهبودی هرچه سریع تر ایمپلنت تاثیرگذار است. ایمپلنت بهترین روش جهت جایگزینی دندان از دست رفته می باشد و کاشت آن طی جلسات متعدد انجام می شود و باید برای بهبودی آن چند ماه وقت گذاشت پس بهتر است که برای گرفتن بهترین نتیجه توصیه های دکتر پس از جراحی را جدی بگیرید و آن ها را انجام دهید و البته این سوال بسیاری از بیماران نیز می باشد که نوع غذا بعد از ایمپلنت بهتر است چگونه باشد و چه مراقبت هایی از ایمپلنت لازم است انجام دهیم تا هم ایمپلنت هرچه سریع تر بهبود یابد و هم از بروز عفونت جلوگیری شود.

جهت کاشت ایمپلنت و درمان های دندانپزشکی دیگر می توانید به دکتر آریام بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

نوع غذا بعد از ایمپلنت

بهتر است که تا مدتی طولانی از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید، ایمپلنت داخل استخوان فک کاشته می شود و برای جوش خوردن آن لازم است که مدتی صبرکنید، در این مدت بهتر است که مراقبت هایی را برای جلوگیری از شکست ایمپلنت انجام دهید. نوع غذا در این مدت اهمیت خاص خودش را دارد و باید رعایت گردد و فشار خاصی نباید در این مدت به دندان هایتان وارد شود؛ پس از گذراندن دوران درمان و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک، ایمپلنت مانند دندان طبیعی عمل می کند و هر نوع غذایی که خواستید می توانید مصرف کنید. ولی نوع غذای مصرفی در بعد از جراحی و یک یا چند هفته پس از آن متفاوت است.

پس از جراحی ایمپلنت دندان به دلیل این که بافت لثه بسیار حساس می باشد، بهتر است که از مایعات و مواد غذایی بسیار نرم استفاده شود. مواد غذایی زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها در این مدت استفاده کنید، غذاهایی که داغ نباشند و نیاز به جویدن نیز نداشته باشند. حداقل یک الی دو هفته بهتر است که از این مواد غذایی استفاده کنید، تا هم آسیبی به ایمپلنت دندان وارد نشود و هم اینکه مصرف مواد مغذی در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است بهتر است چرا که سبب می شود تا انرژی مورد نیاز جهت بهبودی ایمپلنت به بدن برسد و ایمپلنت هرچه زودتر بهبود یابد ولی این رژیم بسته به شرایط هر بیمار متفاوت می باشد مثلا بیماران دیابتی لازم است که مواد غذایی تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند.

انواع مواد غذایی مناسب ایمپلنت دندان

انواع مواد غذایی

سوالات متداول نوع غذا بعد از ایمپلنت

1برای مصرف مواد غذایی چه مدت پس از کاشت ایمپلنت مناسب می باشد؟
تا 24 ساعت پس از جراحی بهتر است که از غذاها و مایعات بسیار نرم استفاده کنید، رعایت احتیاط های لازم جهت مصرف مواد غذایی بهتر است که تا یک الی دو هفته پس از جراحی ادامه یابد.
2چه مدت پس از کاشت ایمپلنت استخوان فک و بافت لثه بهبود می یابد؟
هرچه قدرت ترمیمی بدن بیمار بیشتر باشد، سرعت  ترمیم وبهبودی نیز بیشتر می شود ولی حداکثر9 ماه زمان برای بهبودی لازم است.
3آیا مصرف نان پس از جراحی منعی ندارد؟
خیر، میتوان 24 ساعت پس از جراحی مصرف کرد.

 

مواد غذایی مناسب بعد از کاشت ایمپلنت

  • استفاده از انواع سوپ ها به صورت سرد توصیه می شود، مانند سوپ مرغ، قارچ، جو و … که در صورت نیاز می توانید آن ها را ابتدا میکس و سپس مصرف کنید. می توانید با ایجاد کمی خلاقیت در غذاهای خود هم طعم مطلوبی در آن ها ایجاد کنید و هم از موادی استفاده کنید که در بهبودی هرچه سریع تر زخم و ایمپلنت دندان نقش داشته باشد مثلا در سوپ خود از فلفل دلمه ای و یا سیر که سرشار از آنتی بیوتیک می باشد استفاده کنید.
  • ماست که نیازی به جویدن ندارد و خوردن آن پس از جراحی توصیه می شود.
  • استفاده از انوع پوره ها مانند پوره سیب زمینی، هویج و … توصیه می شود چرا که مصرف آنها هیچ فشاری به ایمپلنت وارد نمی کند و مناسب می باشند.
  • مصرف انواع آبمیوه های طبیعی، اسموتی و شیک ها مناسب است. می توانید آن ها را در طعم های مختلف تهیه کنید و در رژیم غذایی خود تنوع ایجاد کنید.
  • مصرف کمپوت سیب و یا هر میوه دیگری مناسب است.
  • استفاده از میوه های نرم مانند موز مناسب می باشد.
مصرف سوپ پس از کاشت ایمپلنت

مصرف سوپ

این گونه غذاها را می توانید روزانه تهیه و استفاده کنید ولی مصرف بعضی غذاها در این دوران ممنوع می باشد و باید از استفاده آن ها اجتناب کنید.

غذاهایی که باید از مصرف آن ها اجتناب شود

بهتر است که از مصرف این گونه غذاها پس از کاشت ایمپلنت دندان خودداری شود:

  • استفاده از غذاهای سرخ شده حدودا 2 هفته پس از کاشت ایمپلنت ممنوع می باشد.
  • بهتر است که از مصرف شیرینی ها و کلیه مواد غذایی که حاوی قند و شکر هستند خوددرای شود.
  • در روز های ابتدایی پس از جراحی از خوردن غذاها و مایعات خیلی داغ پرهیز کنید.
  • در چندماه ابتدایی پس از کاشت ایمپلنت، از مصرف خوراکی های چسبنده مانند آدامس خودداری شود.
  • از مصرف آجیل ها و کلیه مواد غذایی که برای مصرف آن ها نیاز به جویدن طولانی مدت و فشار به دندان ها می باشد، خودداری کنید.
اجتناب از مصرف مواد غذایی موجود در عکس پس از کاشت ایمپلنت

مواد غذایی مضر پس از کاشت ایمپلنت

مصرف کلیه مواد غذایی بسیار تند، سرد و داغ پس از جراحی ایمپلنت دندان و حداقل یک ماه پس از آن مناسب نیست و بهتر است که استفاده نشود هنگام نوشیدن مایعات نیز بهتر است که از نی استفاده نشود زیرا مکشی که در اثر استفاده از نی ایجاد می شود، برای بهودی ایمپلنت و بند آمدن خون پس از جراحی مناسب نیست.

عوارض مصرف غذاهای نامناسب پس از ایمپلنت

چنانچه در مصرف نوع غذای خود بعد از ایمپلنت دندان دقت نکنید، با عوارضی مانند درد شدید، خونریزی و … روبه رو می شوید که در نهایت سبب می شود جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک را به تعویق افتد، پس بهتر است چند ماه اولیه را رعایت کنید تا پس از بهبودی مواد غذایی دلخواه خود را مصرف کنید.

سخن آخر

امیدواریم که اطلاعات کافی را در این مورد کسب کرده باشید و اگر قصد کاشت ایمپلنت را دارید، حتما در مصرف مواد غذایی دقت کافی را داشته باشید تا با موفقیت دوره درمان کاشت ایمپلنت را به پایان رسانید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 17 =