logo aryam

مقایسه اوردنچر با پروتز ثابت ایمپلنت

مقایسه اوردنچر با پروتز ثابت ایمپلنت

مقایسه اوردنچر با پروتز ثابت ایمپلنت

اوردنچر چیست؟

اوردنچر (Over Denture) نوعی درمان پروتز دندانی متحرک و در واقع دست دندان کاملی است که در دهان بر روی تعدادی پایه قرار می گیرد.
این پایه ها می توانند دندان های بیمار باشند که عصب کشی شده و کوتاه می شوند تا در زیر دست دندان قرار بگیرند و یا این پایه ها می توانند ایمپلنت هایی باشند که در فک بیمار قرار داده شده اند و با حمایت بافت نرم، گیر و ثبات نسبى به بیمار مى دهد.
یکی از عوامل تعیین کننده تعداد ایمپلنت ها، میزان استخوان باقیمانده و میزان تحلیل استخوان می باشد. هم چنین وضعیت فک مقابل یعنی با دندان و یا بی دندان فک مقابل هم در تعیین تعداد ایمپلنت ها موثر است.
حداقل تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای اوردنچر فک پایین ۲ عدد و حداکثر ۴ عدد می باشد، همچنین حداقل تعداد ایمپلنت لازم اوردنچر فک بالا ۴ عدد می باشد.
قرار داشتن این پایه ها باعث می شود که دست دندان ثبات و کارایی بسیار بهتری پیدا کند. ایمپلنت اوردنچر توسط بیمار قابل برداشتن و تمیز کردن می باشد در حالی که پروتز های ثابت این خصوصیت را ندارند .

 

اوردنچر(Over Denture)

مقایسه اوردنچر با پروتز ثابت ایمپلنت

  • یکی از انتخابهای مهم در دندانپزشکی، انتخاب بین پروتز متحرک (اوردنچر) و پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت در بیماران کاملا بی دندان است.
    برخلاف آنچه شاید به نظر برسد، پروتز ثابت ایمپلنت در تمام موارد نمی تواند درمان ایده آل باشد.بلکه باید فاکتورهای متعددی بررسی شوند و با توجه به شرایط بیمار کاملا بی دندان، طرح درمان مناسب انتخاب گردد. در زیر برخی مزایای هرکدام را مطرح می نماییم.
    بهترین متخصص ایمپلنت کسی است که بهترین راه حل را برای درمان شما در نظر می گیرد.

مزایای اوردنچر

اوردنچر که یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی است، مزایایی دارد که به شرح ذیل است:

  • در اوردنچر می توانید پروتز را شب ها از دهان خارج کنید تا فک، مفاصل و استخوان های درگیر در این روش متحمل فشار کمتری شوند.
  • به دلیل امکان خارج کردن پروتز از دهان، بهداشت دهان را بیشتر می توانید رعایت کنید.
  • در این روش مقدار غذای کمتری در زیر و اطراف پروتز نسبت به دست دندان متحرک جمع می شود.
  • در اوردنچر می توان قسمت هایی از فک که استخوان کافی ندارند را از طرح درمان خارج کرد تا نیازی به پیوند استخوان نباشد.
  • ایمپلنتی که در فک کاشته شده باعث حفظ استخوان می شود و از تحلیل آن جلوگیری به عمل آید. در این حالت فشار کمتری به لثه وارد می شود.
  • وجود فلنج‌ها به رفع مشکلات تکلم کمک می‌نماید.

کابرد اوردنچر و مقایسه اوردنچر با پروتز ثابت ایمپلنت

  • در اوردنچر نواحی که استخوان کافی ندارند را می‌توان از طرح درمان خارج کرد و لزوم انجام پیوند استخوانی را برطرف کرد.
  • در اوردنچر به علت وجود فلنج باکالی، پشتیبانی کافی برای لب و گونه فراهم می‌ آید و زیبایی بهتری برای صورت بیمار وجود می‌آید.
    به خصوص در بیماران با بی دندانی کامل که به دلیل تحلیل استخوان و از بین رفتن ساپورت بافت نرم تغییرات مهمی در بافت نرم صورتشان به وجود آمده و پروتز ثابت ایمپلنت قادر به تامین ساپورت مناسب و زیبایی لازم برای بافت نرم نمی باشد.
  • در اوردنچر با وجود فلنج‌ها موجب پوشانده شدن قسمت‌های فلزی (اباتمنت‌ها) می­ شود و زیبایی از این نظر نیز بهتر تأمیـن می‌گردد.
  • در اوردنچر می توان در صورت لزوم از ساپورت بافت نرم استفاده کرد.
  • بیمارانی که دندان های یک یا دو فک را از دست داده اند و به دلیل مشکلات مالی قادر به انجام تعداد بالایی از ایمپلنت برای انجام پروتز ثابت نیستند با اوردنچر می توانند با تعداد کمتری ایمپنت، یک دست دندان کامل و مناسب داشته باشند.
مقایسه اوردنچر با پروتز ثابت ایمپلنت

اوردنچر(Over Denture)

 مزایای پروتز ثابت ایمپلنت نسبت به اوردنچر 

  •  در پروتز ثابت ایمپلنت به دلیل اینکه بیمار احساس مشابه دندان طبیعی دارد، مزیت روانی نسبت به دیگر نوع پروتزها و اوردنچر دارد.
  • در ایمپلنت احتیاج کمتر به پروسه‌های نگهداری پروتز (اتچمنت‌ها، ریلاین، اوردنچر جدید) می باشد.
  • در ایمپلنت تجمع کمتر غذا در زیر و اطراف پروتز صورت می گیرد.

زمانی که شما در یک فک و یا هر دو فک تعداد زیادی دندان از دست داده اید و می خواهید از اوردنچر و یا کاشت ایمپلنت استفاده کنید اول باید به متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید و با اخذ مشاوره از ایشان می توانید راه حل مناسب را برای خود پیاده سازی کنید.

Rate this post

4 دیدگاه ها

  1. جمشید گفت:

    دمتون کرم

  2. جمشید گفت:

    سلام و دمتون گرم

  3. پیام گفت:

    سلام.وقت بخیر.من حدود ۷ سال پیش ایمپلنت کردم ولی متاسفانه بعد از چند سال پیچ های پایه در اومدن ، بعد از اون که برای ایمپلنت اقدام کردن جواب پزشک ها به دلیل صاف شدن و تحلیل رفتن لثه منفی بود و توصیه به پیوند استخوان از لگن به فک بود که اون هم یک سال و نیم این راه درمان زمان میبرد .الان میخوام بدونم با توجه به این شرایط میتونم اوردنچر کنم و آیا جواب میده یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =