logo aryam

مشکلات و معایب کامپوزیت دندان

قرار دادن کامپوزیت دندان رو دندان ها

کاشت کامپوزیت

کامپوزیت دندان

یکی از روش های درمان ایرادات ظاهری دندان ها کاشت کامپوزیت دندان می باشد. در این روش می توانید مشکلات ظاهری دندان مانند شکستگی، هرگونه ترک بر روی دندان و فاصله بین دندانی را بپوشانید. کامپوزیت دندان با هزینه ای بسیار کم و در مدت زمانی کوتاه دندان های شما را فرم می دهد و برای اصلاح طرح لبخند دندان روشی بسیار کاربردی می باشد. نصب آن نیز بسیار راحت و آسان است و فوق تخصص ایمپلنت در یک جلسه می تواند رزین کامپوزیت را بر روی دندان قرار دهد ولی این روش به غیر از مزایایی که دارد، معایب و مشکلاتی هم  دارد که قبل از انجام آن بهتر است اطلاعاتی کافی در این مورد کسب نمایید؛ در این مقالعه تعدادی از مشکلات و معایب کامپوزیت دندان را بیان کرده ایم، امیدواریم با مطالعه آن روش مناسب زیبایی دندان های خود را بیابید.

مشکلات و معایب کامپوزیت دندان

هر روش درمان زیبایی به غیر از مزایا، معایبی هم دارد. بهتر است که قبل از مطالعه کامل درباره مزایا و معایب هرکدام از آن ها، اقدام به درمان زیبایی دندان ها نکنید چرا که ممکن است آن روش، مدنظر شما نباشد و بعد ها پس از مشاهده معایب آن، از درمان زیبایی دندان های خود با آن روش پشیمان شوید که دیگر راه برگشتی وجود نخواهد داشت.

زیبایی دندان های سفید و طرح لبخند

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از روش های زیبایی دندان است که به جز مزایا، معایب و مشکلاتی نیز دارد، تعدادی از آن ها را بیان کرده ایم:

دوام و طول عمر کوتاه کامپوزیت دندان

عمر و دوام لمینت کامپوزیتی نسبت به لمینت سرامیکی بسیار کم می باشد که این یکی از معایب استفاده از این روش است. برای حفظ دوام رزین کامپوزیت لازم است که پس از قرار گرفتن آن بر روی دندان، مراقبت های لازم از آن را انجام دهید تا از شکستگی، لب پر شدن و ترک خوردگی کامپوزیت دندان جلوگیری شود و دوام کامپوزیت دندان افزایش یابد.

طول عمر و دوام کامپوزیت دندان حدود 3 تا 5 سال می باشد که لازم است در این مدت هم گاهی اوقات برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کنید ولی لمینت کامپوزیتی طول عمری 40 ساله و لمینت سرامیکی حدود 12 سال دارد ولی هزینه این روش نیز نسبت به کامپوزیت خیلی بیشتر است.

هرچه قدر که مراقبت و نگهداری از کامپوزیت دندان بیشتر باشد، در افزایش طول عمر آن موثر است هرچند که در هر صورت کامپوزیت دندان پس از حدود 5 سال نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. مراقبت هایی مانند مسواک زدن به موقع و عدم مصرف سیگار در حفظ طول عمر کامپوزیت دندان موثر هستند در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

تغییر رنگ کامپوزیت دندان

یکی از مشکلات و معایب کامپوزیت دندان رنگ پذیری آن می باشد، کامپوزیت دندان نسبت به لمینت های سرامیک رنگ پذیری بیشتری دارد و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به راحتی تغییر رنگ می دهند.

به دلیل تخلل زیادی که مواد کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی دارند، مواد رنگی را به راحتی جذب می کنند؛ برای حل این مشکل و حفظ رنگ کامپوزیت، کافیست مصرف مواد غذای رنگی مانند قهوه یا چای را کاهش دهید و یا پس از مصرف آن ها دهان و دندان خود را با استفاده از مسواک تمیز کنید، در غیر این صورت کامپوزیت دندان به راحتی می تواند لکه دار شود.

دندان های سفید رنگ و زرد رنگ

تغییر رنگ دندان

استحکام کم کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان بسیار آسیب پذیر است و نسبت به لمینت سرامیکی استحکام کم تری دارد، در صورتی که هنگام مصرف مواد غذایی به درستی از آن ها مراقبت نکنید و مواد غذایی سفت مصرف کنید، کامپوزیت دندان به راحتی دچار شکستگی و ترک خودرگی می شود.

کامپوزیت دندان همان طور که استحکام کمی دارد، به راحتی نیز قابل ترمیم است البته برای ترمیم لازم است که هزینه دیگری را پرداخت کنید بنابراین چنانچه قصد کاشت کامپوزیت دندان را دارید، به این نکته باید توجه کنید که هرچند هزینه نصب آن کم می باشد و در مدت زمانی کوتاه دندان هایی زیبا خواهید داشت، این عیب را هم دارد که برای حفظ آن باید از مصرف مواد غذایی سفت جلوگیری کنید.

مراقبت زیاد از کامپوزیت دندان

شاید این برای برخی افراد مشکل باشد که از دندان های خود به طور پیوسته مراقبت کنند ولی در صورت انجام کامپوزیت دندان لازم است که همیشه مراقبت دندان های خود باشید چرا که عدم مراقبت از آن باعث کاهش طول عمر کامپوزیت دندان شده و دفعات مراجعه به دندانپزشک را زیاد می کند بنابراین برای حفظ آن و جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی  دیگر با رعایت برخی نکات می توانید آن ها را به مدت سه الی پنج سال حفظ کنید.

مراقبت از کامپوزیت دندان

بهتر است در صورت انجام هر نوع روش زیبایی دندان، نکات مراقبتی را رعایت کنید؛ چرا که عدم رعایت آن ها سبب پوسیدگی دندان ها و از دست دادن آن ها می شود. برای کامپوزیت دندان جبران راحت تر است و هزینه کم تری در برمیگیرد ولی روش های دیگر مانند لمینت هزینه زیادی دارند و جبران پذیری آن ها کم است.

نخ دندان کشیدن

مراقبت از کامپوزیت دندان

  • تا حد امکان از مصرف مواد غذایی رنگی و حاوی قند خودداری کنید.
  • مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان به طور پیوسته انجام شود.
  • مصرف سیگار و هرگونه دخانیات را کاهش دهید.
  • از مصرف مواد غذایی سفت که باعث وارد شدن فشار زیاد به دندان می شود جلوگیری کتید.
  • حداقل سالی یک بار به دندانپزشک برای معاینه دندن ها مراجعه کنید.

سخن آخر

کامپوزیت دندان روشی مناسب برای اصلاح طرح لبخند و برطرف کردن انواع عیوب دندانی می باشد ولی نسبت به هزینه کمی که دارد، مشکلات و معایبی هم دارد که باید مدنظر قرار گیرند.

سوالات متداول مشکلات و معایب کامپوزیت دندان

1آیا کامپوزیت دندان سبب پوسیدگی دندان و عفونت لثه می شود؟
بله هرگونه فرایند ترمیم دندان ها و اصلاح آن ها مانند کامپوزیت و یا لمینت سرامیکی ابتلا به پوسیدگی و عفونت لثه را افزایش می دهند.
2کامپوزیت دندان چطور می تواند باعث پوسیدگی دندان شود؟
پس از انجام کامپوزیت، لثه و اطراف ناحیه ترمیم شده مکانی برای تجمع باکتری های می شود بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کامپوزیت بسیار اهمیت دارد استفاده حداقل روزی 2 بار از مسواک و نخ دندان  برای حفظ دندان و جلوگیری از پوسیدگی و عفونت لازم است.
3چه کسانی میتوانند کامپوزیت دندان انجام دهند؟
برای انجام کامپوزیت دندان ابتدا لازم است که به دندان پزشک مراجعه کنیدتا دندان ها را معاینه کند، در صورت وجود هرگونه پوسیدگی و یا عفونت ابتدا لازم است که این مشکلات برطرف شود سپس کامپوزیت دندان انجام شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =