logo aryam

قیمت روکش دندان 99

مقایسه پیش از نصب روکش و پس از نصب روکش دندان

قیمت روکش دندان

روکش دندان

گاهی اوقات ممکن است قسمتی از دندان براثر پوسیدگی و عصب کشی از دست رود و شکسته شود، در چنین شرایطی برای جلوگیری از شکسته شدن تمام دندان و یا کشیده شدن دندان، دندانپزشک استفاده از روکش دندان را توصیه می کند. شاید برای برخی افراد که قصد دارند روکش دندان انجام دهند سوال باشد که قیمت روکش دندان 99 چه مقدار می باشد و لازم است چه قدر برای آن هزینه کنند؛ ما نیز قصد داریم در این مقاله انواع روکش دندان و قیمت های هریک از آن ها را توضیح دهیم تا با کسب اطلاعات دقیق بتوانید روکش مناسب دندان خود را انتخاب کنید.

قیمت روکش دندان 99

روکش های دندان از جنس زیرکونیوم، فلز یا سرامیک هستند که بر روی دندان تراش خورده قرار میگیرند تا از شکسته شدن آن جلوگیری کنند. روکش دندان انواع مختلفی دارد که برای کاشت یا قرارگیری هر یک نیز روش های درمانی متفاوتی وجود دارند؛ نوع روکش و شیوه کاشت آن بر قیمت روکش دندان 99 تاثیر گذار است.

انواع روکش دندان

قصد داریم در ابتدا انواع روکش های دندانی را معرفی و در رابطه با هر یک توضیحاتی را ارائه دهیم:

  • روکش تمام سرامیک
  • روکش تمام فلزی
  • روکش زیرکونیوم
  • روکش pfm ترکیب سرامیک و فلز
روکش دندان

انواع روکش دندان

روکش تمام سرامیک

جنس روکش های سرامیکی پرسلن می باشد. در این نوع روکش ها هیچ نوع فلزی استفاده نمی شود و برای افرادی که به آلیاژهای موجود در فلز حساسیت دارند، بسیار مناسب است. روکش های تمام سرامیک هیچ گونه لبه فلزی ندارند و در یک جلسه قابل نصب می باشند. آن ها ساختار و مقاومت ضعیفی دارند و ساختشان هزینه بالایی دارند.

به دلیل نبود فلز در ساخت روکش های سرامیکی این نوع روکش ها زیبایی دندان های طبیعی را دارند و نسبت به انواع روکش های دیگر تراش بیشتری دارند بنابراین بیشتر برای استفاده دندان های جلویی که در آن ها زیبایی مدنظر است، استفاده می شوند.

روکش تمام فلزی

روکش های تمام فلزی مقاومت بسیار بالایی دارند، در این نوع روکش ها تراش دندان بسیار کم است و تنها عیب آن ها ظاهر فلزی روکش می باشد که بیشتر برای استفاده در دندان های عقبی مناسب است.

  • روکش طلا

روکش طلا یک نوع روکش تمام فلزی می باشد که کارایی و استحکام خیلی خوبی دارد و به عنوان روکش فلزی طلا بسیار کاربردی می باشد چرا که می تواند به خوبی با لبه های تراش دندان مطابقت پیدا کند؛ از این نوع روکش ها در قدیم استفاده بیشتری می شد ولی اکنون به علت قیمت بالای طلا استفاده از آن بسیار کم شده است.

روکش فلزی و طلایی

روکش طلا

در قدیم از این نوع روکش ها بیشتر برای دندان های جلویی استفاده میشد اما امروزه از روکش طلا در دندان های عقبی استفاده می شود برای تعیین قیمت روکش طلا به غیر از محاسبه وزن طلا باید هزینه لابراتوار که شامل طراحی و ساخت روکش می باشد نیز مدنظر قرار گیرد.

روکش زیرکونیوم

روکش زیرکونیوم، تمام سرامیک می باشد و در ساخت آن هیچ گونه فلزی استفاده نمی شود؛ تنها تفاوت آن با روکش های سرامیکی استفاده از یک لایه زیرکونیوم است که باعث شده است استحکام فوق العاده ای نسبت به دیگر روکش ها داشته باشد. از لحاظ زیبایی هم کاملا مشابه دندان طبیعی می باشد.

قیمت این نوع روکش ها تنها ایراد آن ها است که بسیار گران است و همین موضوع سبب می شود که خیلی از افراد نتوانند این نوع روکش را نصب کنند. از مزیت های این نوع روکش می توان به  تطابق عالی آن ها با دندان، استحکام بالا، زیبایی طبیعی که دارند و غیر آلرژی بودن آن برای کسانی که به فلز حساسیت دارند، اشاره کرد.

روکش pfm ترکیب سرامیک و فلز

امروزه استفاده از این روکش بسیار رایج می باشد. روکش pfm ساخته شده از فلز و سرامیک است به طوری که قسمت مرکزی و هسته روکش از جنس فلز است که باعث می شود استحکام فوق العاده ای داشته باشد و قسمت بیرونی از جنس سرامیک است که زیبایی دندان های طبیعی را دارد. در واقع این نوع روکش ها هم زیبایی روکش های سرامیکی و هم مقاومت روکش های فلزی را دارند و بسیار کاربردی می باشند.

از معایب این روکش ها میتوان به تراش بیش از حد دندان ها، شکستگی یا ترک روکش سرامیکی و نمایان شدن لبه فلز روکش بعد از تحلیل لثه اشاره کرد.

روش های مختلف ساخت و قالب گیری روکش دندان

دو نوع روش برای قالب گیری و ساخت روکش دندان وجود دارد:

  • روش سنتی
  • روش دیجیتالی
نحوه کاشت روکش دندان

قرار گیری روکش دندان

روش سنتی

ساخت روکش دندان با روش سنتی بدین صورت است که در این روش ابتدا دندان تراش داده می شود، سپس از آن قالب گیری شده و به لابراتوار ارسال می شود؛ پس از ساخت روکش، دندانپزشک آن را روی دندان قرار می دهد. در این روش معایبی وجود داشت که سبب شده است دندانپزشکان دیگر از آن استفاده نکنند، معایبی مانند تغییرات حجمی ایجاد شده قالب به دلیل استفاده از مواد بی کیفیت و ارزان هنگام قالب گیری، ایجاد خطا در لابراتوار هنگام ساخت روکش دندان و زمان بر بودن ساخت آن و قرار گیری بر روی دندان.

روش دیجیتال

در این روش با استفاده از تکنولوژی CAD/CAM روکش دندان ساخته می شود. در این روش ابتدا دندان فرد بر روی کامپیوتر اسکن شده، سپس توسط دندانپزشک روکش مربوطه طراحی می شود. پس از آن عکس روکش طراحی شده توسط پرینتر سه بعدی پرینت گرفته می شود سپس در مدتی کوتاه و با دقتی بسیار بالا روکش دندان ساخته می شود. لازم است که روکش ساخته شده حتما با دندان تطابق داشته باشد به طوری که هیچ گونه درزی وجود نداشته باشد چرا که وجود هرگونه شکاف و درز باعث پوسیدگی دندان می شود.

سخن آخر

امیدواریم مطالبی که در مورد قیمت روکش دندان بیان کردیم برایتان سودمند بوده باشد و توانسته باشید اطلاعات کافی را کسب کنید. در آخر بهتر است بگوییم برای فهمیدن قیمت دقیق هر روکش لازم است به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا بتواند هزینه دقیق روکش را برایتان تعیین کند چرا که قیمت روکش ها، دستمزد دندانپزشک و هزینه ساخت لابراتور متفاوت می باشد و لازمه ی تعیین آن، مراجعه حضوری به مطب است.

سوالات متداول روکش دندان 99

1هزینه روکش دندان به چه چیز هایی بستگی دارد؟
هزینه روکش دندان به دندان پزشک متخصص، کیفیت روکش و منطقه درمان بستگی دارد.
2ارزان ترین نوع روکش دندان کدام است؟
روکش فلزی ارزان ترین نوع روکش دندان می باشد.
3طول عمر روکش دندان چه قدر می باشد؟
در صورت مراقبت صحیح و رعایت بهداشت روکش دندان میتواند عمری طولانی داشته باشد.
Rate this post

2 دیدگاه ها

  1. meysam گفت:

    سلام. به روز ترین قیمت روکش دندان طلا چقدره الان؟

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      قیمت روکش دندان بین 1 تا 1و نیم میلیون تومان است، برای روکش دندان طلا کافیست به این رقم هزینه ماده طلا را هم بیافزایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =