logo aryam

عوارض کشیدن دندان عقل پایین

عوارض کشیدن دندان عقل پایین

آشنایی با عوارض کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان قطعا یکی از پروسه های دندانپزشکی است که اشخاص گزارش می دهند از هر عمل دیگری بیشتر از آن ترس دارند. ما همواره در این مقاله و در سایت آریام به بررسی عوارض کشیدن دندان عقل پایین در افراد نیز برای شما همراهان گرامی خواهیم پرداخت.

انواع عوارض کشیدن دندان عقل پایین

اگرچه کشیدن دندان عقل پایین پرئسه ای پیچیده ای ندارد، اما بعضی از خطرات و مشکلاتی متدوال نیز می توانند پس از کشیدن دندان خود را نشان دهند. با این وجود، عوامل و شرایط متعددی وجود دارند که قادرند بروز هر ایرادی را برای بیمار مشخص کنند.

در نتیجه اگرچه این مشکلات اغلب آنچنان خطرناک نیستند اما توصیه می شود که اطلاعاتی را مختص به مشکلاتی که ممکن است به وجود آید را بدانید. که در صورت بروز این مشکلات زیر بتوانید از بروز آن ها پیشگیری و یا آن ها را درمان کنید. در ادامه با عوارض کشیدن دندان عقل پایین آشنا خواهید شد:

انواع عوارض کشیدن دندان عقل

بررسی انواع عوارض کشیدن دندان عقل

تورم و خونریزی پس از کشیدن دندان عقل

یکی از مهم ترین عوارض کشیدن دندان عقل پایین بدون شک تورم و احساس درد همچنین خونریزی است. احساس کردن تورم، درد و یا خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل پایین برای هر شخص کاملا متدوال و طبیعی است و این تورم و درد دست کم به یک تا سه روز طول خواهد انجامید.

با این وجود در صورتی که هر یک از این سرایط گفته شده همچنان پس از گذشت 2یا3 روز ادامه دار بود و یا حتی تشدید شد، حتما بایستی به دندانپزشک خود این موضوع را اطلاع بدهید. چرا که ممکن است ادامه دار شدن این موارد یک از علائم عفونت در لثه شما باشند.

تورم غیر معمولی دندان

یکی از عوارض کشیدن دندان عقل پایین تورم می باشد که اغلب پس از گذشت دو روز بهتر خواهد شد. اما اگر این تورم ادامه دار بود و یا حتی بعد از 3 روز شدت گرفت و همراه با درد بود نیز حتما این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

تورم دندان عقل

تورم دندان عقل از عوارض کشیدن دندان عقل

خونریزی پیوسته دندان

در شرایط طبیعی و معمولی، خونریزی محل کشیدن دندان عقل پایین بایستی پس از چند ساعت نیز متوقف گردد. با این وجود، همچنان هم چند مورد هستند که می توانند باعث بروز خونریزی پیوسته و طولانی مدت شوند.

در صورت ادامه دار بودن خونریزی پس از کشیدن دندان عقل حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت نیاز به عمل بخیه زدن مانع از ادامه دار شدن خونریزی لثه شوید. و یا اینکه متخصص دندانپزشک برای شما داروهای انعقاد خون و پلاکت را که موجب لخته شدن و جلوگیری از خونریزی می شود را تجویز کند.

همچنین اگر شما داروی آسپرین نیز استفاده می کنید، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد که چه هنگامی مصرف داروی خود را قطع کرده و چه هنگامی دوباره این دارو را مصرف کنید.

خشکی حفره دندان

استئوئید آلوئولار یک اصطلاح دندانپزشکی است جهت آنچه اغلب تحت عنوان خشکی حفره دندان شناخته شده است. متاستفانه خشکی حفره دندان یکی از عوارض کشیدن دندان عقل پایین است که اشخاص پس از کشیدن دندان آن را تجربه خواهند کرد.

وقتی بر روی قسمت کشیدن دندان لخته خون ایجاد می گردد، میتوانند خیلی زود خشک شوند و در نهایت عدم وجود لخته می تواند استخوان فک و اعصاب را در معرض هوا و ذرات غذا قرار دهد.

زمانی که راهکارهای مراقبت پس از کشیدن و یا جراحی دندان را رعایت نکنید، خشکی حفره دندان اغلب دو یا سه روز پس از کشیدن دندان نیز به وجود می آید. و این امر باعث بروز درد شدید و انتقال آن به گوش و حلق می شود. به طور کلی می توان گفت خشکی حفره دندان یکی از مهم ترین عوارض کشیدن دندان عقل پایین محسوب می شود.

خشکی حفره دندان و دهان

خشکی حفره از عوارض کشیدن دندان عقل

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل پایین

یکی دیگر از عوارض کشیدن دندان عقل پایین، عفونت است. که به علل متفاوتی ممکن است در قسمت کشیدن دندان عقل بروز پیدا کند و موجب عوارضی مانند: سرماخوردگی، تورم، درد و تب بالا گردد.

علاوه بر این عوارض هم ممکن است متوجه ترشحات سفید یا زرد رنگ در قسمت دندان کشیده شده شوید. که در صورت مشاهده این عوارض حتما نزد دندانپزشک خود مراجعه کرده تا در صورت نیاز پزشک برای شما آنتی بیوتیک را تجویز کند.

آسیب به عصب دهان

اگرچه احتمال آسیب به عصب پس از کشیدن دندان عقل پایین بسیار اندک است، اما در برخی از موارد نادر نیز این اتفاق به وجود خواهد آمد. این نوع عارضه اغلب در زمانی اتفاق می افتد که یک عصب دندان در قسمت مخصوصی وجود داشته باشد و در حین عمل کشیدن یا جراحی دچار آسیب گردد.

این عارضه می تواند موجب بروز حس مور مور شدن و بی حسی در اطراف لثه، زبان، چانه و لب پایین شود. که خوشبختانه تاثیرات آن اغلب موقتی هستند. و به راحتی درمان می گردند.

نتایج درمانی کشیدن دندان عقل پایین

پس از کشیدن دندان عقل پایین اغلب احتیاج به مراجعه بعدی در مطب ندارید اگر:

  • احتیاجی به کشیدن بخیه‌ها نباشد.
  • در حین عمل هیچ عارضه‌ای به وجود نیامده باشد.
  • مشکلات پیوسته مثل: درد، تورم، بی حسی ‌یا خونریزی را تجربه نکنید – مواردی که ممکن است نشان از عفونت، صدمه عصبی ‌یا دیگر مشکلات باشد.
نتایج کشیدن دندان عقل پایین

بررسی نتایج درمانی کشیدن دندان عقل

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله و در سایت آریام به بررسی تمامی علائم و عوارض کشیدن دندان عقل پایین پرداختیم و امیدوارم شما همراهان گرامی با خواندن این مقاله پاسخ تمامی سوالات خود در ارتباط با کشیدن دندان عقل را یافته باشید.

سوالات متدوال عوارض کشیدن دندان عقل پایین

  1. نشانه های عفونت پس از کشیدن دندان عقل چیست؟
    عوارضی مانند: سرماخوردگی، تورم، درد و تب و مشاهده ترشحات سفید یا زرد رنگ در قسمت دندان کشیده شده.
  2. خشکی حفره دندان چیست؟
    وقتی بر روی قسمت کشیدن دندان لخته خون ایجاد می گردد، می‌توانند خیلی زود خشک شوند و در نهایت عدم وجود لخته می تواند استخوان فک و اعصاب را در معرض هوا و ذرات غذا قرار دهد.
  3. عوارض شایع‌تر پس از کشیدن دندان عقل پایین چیست؟
    تورم، درد و خونریزی.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفت =