logo aryam

علل بیماری های لثه

علل بیماری های لثه

بیماری های لثه

یکی از علل بیماریهای لثه ،داروهای مصرفی توسط بیمار هستند ،داروهایی که مایع هستند و دارای قند می باشند، باعث تغییر PH و ترکیب جرم های زیر لثه ای می شوند و آنها را برای چسبیدن به سطح دندان تواناتر می کنند.

به گفته بهترین متخصص ایمپلنت داروهایی که باعث افزایش حجم و رشد لثه می شوند عبارتند از:

  1. داروی ضد صرع 2. داروهای بلاک کننده کانال های کلسیمی 3. سیکلوسپورین

علل بیماری های لثه

استرس: بیماران دارای استرس بالاتر به بیماری های لثه و پیوره مستعدترند. استرس همراه با کاهش بهداشت دهان و افزایش ترشح کورتون ها در بدن باعث مهار سیستم دفاعی بدن و بالا رفتن مقاومت به انسولین و به طبع باعث بالا رفتن استعداد به بیماری های لثه می شوند. افرادی که در روزمره خود دارای عصبانیت بیشتری هستند 43% ریسک بالاتری برای ابتلا به پیوره می باشند.

چاقی: چاقی به عنوان یک ریسک فاکتور مهم در بیماری لثه و پیوره گزارش شده است . مطالعات نشان داده است که افراد بین سن 18-11 سال کاهش اساسی در دریافت میوه و سبزیجات ، که منابع مهمی برای ویتامین C هستند ، دارند. بعلاوه نوجوانان دارای دریافت پایین کلسیم و بالا بودن نوشابه ها و آب میوه های غیر نیتراته هستند.

پایین بودن دریافت ویتامین C و کلسیم از علل بیماری های لثه هستند.

ب) ریسک فاکتور های (عوامل ایجاد کننده) غیر قابل تغییر:

استئوپروز (پوکی استخوان)

پوکی استخوان تا حدودی بر استخوان های فک بخصوص فک پایین تاثیر می گذارد، دیده شده است که پوکی استخوان همراه با از دست دادن دادن شدید استخوان اطراف دندان وافزایش موارد پیوره در خانم ها می باشد.

اختلالات هماتولوژیک(خونی)

متخصص ایمپلنت

علل بیماری های لثه

در لوسمی های حاد افزایش رشد لثه خونریزی دهنده با یا بدون نکروز یکی از یافته های اولیه شایع می باشد. بیماران با لوسمی مزمن هم ممکن است همین تجارب را منتها در سطوح کمتری داشته باشند. شیمی درمانی یا درمان های مرتبط با پیوند مغز استخوان هم می توانند تاثیرات مخربی بر روی سلامتی لثه داشته باشند.

پاسخ میزبان: پیوره مزمن نتیجه تعامل یا تقابل پیچیده میان میکروب ها و سیستم ایمنی میزبان مستعد می باشد.

میکروب ها و اجزاء آنها باعث تحریک سیستم ایمنی بیمار می شوند و باعث ترشح واسطه های التهابی مثل:

1) Interleukin 1     2) TNF    3( MMPS    4)TIMPS      5) PMN      6) MMP8     7) MMP9

تغییرات هورمونی زنانه (بانوان)

تغییرات هورمون ها در بانوان می تواند شرایط لثه بیمار را تغییر دهد. بعضی تغییرات ممکن است در حین بلوغ ، عادت ماهیانه ، بارداری یا یائسگی اتفاق بیافتد. این تغییرات می تواند مرتبط با داروهای ضد بارداری باشد.

بیشترین تغییرات در زمان بارداری اتفاق می افتد و نتیجه آن “ژنژیویت بارداری” است.

استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری می تواند اثرات مخرب دائمی بر لثه های بیمار بگذارد.

بارداری: دیده شده مادرانی که دارای زایمان های زودرس هستند ، مشکلات لثه بیشتری داشته اند ، پس بیماری لثه و پیوره می تواند باعث زایمان زودرس مادر شود.

دیگر دلیل های بروز بیماری لثه

سن: مطالعات بسیاری نشان داده اند که شیوع و شدت بیماری های لثه با بالا رفتن سن افزایش می یابند.

که می تواند به علت اثرات تجمعی میکروب ها در طول مدت عمر شخص باشد. نشان داده شده است که تخریب های شدید لثه و استخوان در سن های پایین 40 سال بندرت دیده می شود.

جنسیت: (Sex) میزان تخریب لثه و استخوان در میان جمعیت مردان بیش از بانوان است. البته علت آن هنوز مشخص نشده است . البته می تواند به سهل انگاری در بهداشت دهان در میان مردان مرتبط باشد.

شرایط اقتصادی اجتماعی: در مطالعات بسیاری این ارتباط نشان داده شده است ، در میان افراد ضعیف تر در جامعه التهاب لثه بیشتری دیده شده است ، ولی در مورد پیوره تفاوتی دیده نشده است.

تحصیلات و نژاد: هر چه تحصیلات بالاتر می رود احتمال بیماری لثه و پیوره پایین می آید . در میان نژاد های مختلف هم بیماری های لثه و واکنش های بدن متفاوت است.

ملاحظات ژنتیکی: در میان افرادی که با یک ژنتیک خاص بیماری های لثه و پیوره بیشتر دیده شده است (genotype IL1)

سرعت رشد بیماری های لثه می توانند به علت تفاوت های ژنتیکی و استعداد ذاتی آنها باشد.

(C- Reactive protein (CRP

کلسترول نقش اساسی در ایجاد حمله های قلبی در افراد سالم دارد. پروتئین C قسمتی از پاسخ نرمال بدن به التهاب و عفونت است ، بعضی مطالعات سطوح پروتئین بالاتری را در میان افراد دارای پیوره گزارش کرده اند. سطوح بالاتر از 3mg/L  این پروتئین دارای شدت پیوره بالاتری هستند. برای مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت با ما همراه باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =