logo aryam

علت جدا شدن لثه از دندان

جداشدن لثه از دندان

لثه های تحلیل رفته

علت جدا شدن لثه از دندان

شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که علت جدا شدن لثه از دندان چیست؟ در واقع بیماری لثه باعث این اتفاق می باشد و در صورت مراجعه به موقع به دندانپزشک این بیماری درمان شده و از عواقب بعدی آن جلوگیری می شود ولی در صورت پیشرفت، فاصله بین دندان و لثه زیاد شده به طوری که جرم بین آن ها تشکیل شده و به مرور زمان استخوان فک تحلیل می رود که در نهایت به از دست دادن دندان منجبر می شود.

بیماری لثه بیماری بسیار شایعی است که عامل ایجاد کننده آن پلاک میکروبی می باشد و علائم آن معمولا قرمزی، تورم لثه و خونریزی می باشند که در ادامه قصد داریم توضیحاتی بیشتر در این مورد بیان کنیم.

جدایی لثه از دندان

تجمع باکتری ها بر روی دندان باعث ایجاد پلاک می شود. باکتری ها از قند موجود در مواد غذایی تغذیه می کنند و به مرور زمان سخت شده و تبدیل به جرم می شوند.

تجمع آن ها بر روی دندان باعث التهاب لثه شده و به مرور زمان باعث جدایی لثه از دندان می شود؛ پس علت جدایی لثه از دندان می تواند تجمع باکتری و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد، با افزایش فاصله بین لثه و دندان مقدار باکتری بیشتری در آن ناحیه جمع می شود.

در این مرحله فاصله ایجاد شده بین لثه و دندان به وضوح قابل مشاهده است؛ این جدایی سبب تورم لثه ها نیز می شود که به آن بیماری پریودنتیت گفته می شود. در صورت پیشرفت بیماری پریودنتیت دندان ها و بافت نرم لثه ها نیز درگیر شده و سبب تخریب آن ها خواهد شد. البته عوامل دیگری مانند ژنتیک و بیماری های هورمونی در ایجاد آن نیز نقش دارند.

جدا شدن لثه از دندان

جدایی لثه از دندان

علائم ایجاد بیماری لثه

لازم است در صورت مشاهده هرکدام از این علائم فورا به متخصص مربوطه مراجعه شود:

  • مشاهده هرگونه ترشح بین دندان و لثه
  • بوی بد دهان
  • مزه بد دهان
  •  زمانی که دندان های دائمی لق شده
  • جدایی لثه از دندان
  • حساسیت دندان ها

درمان جدایی لثه از دندان

در صورت مشاهده هرکدام از علائم گفته شده لازم است که در اسرع وقت جهت درمان به دندانپزشک مراجعه شود. با توجه به میزان عفونت موجود، از یکی از روش های درمان استفاده می شود. روش های مختلف درمان بیماری لثه عبارتند از:

  1. استفاده از آنتی بیوتیک
  2. جرم گیری
  3. جراحی لثه

برای درمان بیماری لثه باید ابتدا لثه ها و دندان ها معاینه شوند سپس ممکن است لازم باشد که مدتی از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

پس از آن دندانپزشک اقدام به جرم گیری عمیق لثه ها می کند؛ در صورتی که بیماری لثه پیشرفت کرده باشد، باید لثه جراحی شود و حتی در موارد شدیدتر ممکن است دندان لق شده و از دست برود. برای جراحی لثه بسته به میزان عفونت و تشخیص دکتر یکی از انواع جراحی های ژنژيوکتومي و فلپ انجام می شود.

درمان بیماری لثه توسط دندان چزشک

درمان بیماری لثه

لازم است که بیمار در طی دوران درمان بیماری لثه، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند و مدتی سیگار نکشد چراکه سیگار باعث پیشرفت بیماری شده و روند درمان را طولانی می کند، رعایت بهداشت دهان و دندان خود باعث بهبودی بیماری لثه می گردد.

عوامل ایجاد بیماری لثه

برخی عوامل و شرایط باعث ایجاد بیماری لثه و پیشرفت آن می شود، بهتر است که با رعایت آن ها از ایجاد این بیماری جلوگیری کنید. عواملی مانند:

  • سیگار کشیدن

سیگار باعث افزایش جرم برروی سطح دندان شده که به مرور زمان تبدیل به پلاک شده و باعث جدا شدن لثه از دندان می شود همچنین در بسیاری از جراحی های دهان و دندان باعث تاخیر در روند بهبودی و ترمیم زخم می شود، بنابراین احتمال ابتلا افرادد سیگاری به بیماری های دهان و دندان سه برابر بیشتر از سایرین است.

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
    عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نقش بسیار موثری در افزایش پوسیدگی دندان و بیماری های دهان و دندان دارد.
  • رژیم غذایی نامناسب
    مصرف مواد غذایی نامناسب و فاقد ویتامین های لازم سبب کاهش قدرت دفاعی بدن شده و مقاومت بدن  در برابر عفونت کاهش می یابد.
  • بیماری هایی مانند دیابت
    برخی بیماری ها مانند دیابت سبب ایجاد و تشدید بیماری های لثه می شود.

پیشگیری از بیماری لثه

برای پیشگیری از ایجاد بیماری های لثه لازم است مواردی را رعایت کنید؛ با رعایت این موارد و معاینه منظم توسط متخصص دندان می توانید از ابتلا به بیماری های لثه جلوگیری کنید. در زیر به راهکار ها و مراقبت های لازم به جهت جلوگیری از جدایی لثه از دندان اشاره کرده ایم:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
    یکی از موارد بسیار مهم برای پیشگیری از ایجاد بیماری های لثه ای، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. لازم است که روزی 2 مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید.
  • تعویض مسواک
    لازم است که حتما هر 3 ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید چرا که الیاف کهنه پلاک های کم تری را برمیدارد.
  • خونریزی لثه
    در صورت داشتن خونریزی لثه از مسواکی با الیاف نرم استفاده کنید و در صورت تشدید خونریزی به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • معاینه و ویزیت
    همیشه مراقب تغییر رنگ لثه ها باشید و هر 6 ماه یک بار برای معاینه وجرم گیری نزد دندانپرشک مراجعه کنید. با رعایت موارد گفته شده تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های لثه جلوگیری می شود.
استفاده از نخ دندان

مراقبت از دندان و لثه

سخن آخر

در صورت جدا شدن لثه از دندان و عدم درمان آن ممکن است که دچار بیماری های لثه شوید؛ بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری لثه در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

سوالات متداول علت جدا شدن لثه از دندان
  1. آیا ابتلا به بیماری لثه سن خاص دارد؟
    ابتلا به بیماری لثه سن خاصی ندارد و هرکس که بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نکند ممکن است درگیر این بیماری شود و حتی در موارد شدیدتر دندان خود را از دست می دهد.
  2. بارزترین علامت تحلیل رفتن لثه چیست؟
    بافت لثه به سمت پایین ریشه دندان تغییر مکان می دهد و بخش های زرد دندان قابل مشاهده می شود که می تواند بارزترین علامت تحلیل رفتن لثه باشد.
  3. بیماری های لثه چگونه توسط دندانپزشک تشخیص داده می شوند؟
    برای تشخیص بیماری های لثه پلاک های موجود در اطراف دندان ها اندازه گیری شده و با یک خط کش کوچک نیز وضعیت لثه ها بررسی می شود و همچنین ممکن است برای مشخص کردن وضعیت دقیق تر دندان و لثه و میزان آسیب دیدگی استخوان ها، از آن ها عکس اشعه ایکس گرفته شود.
2.2/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه ها

  1. شیدا گفت:

    اگر در حادثه یکی از دندان ها از لثه جدا بشه، اولین اقدامی که بیمار باید انجام بده چیست؟

    • مدیریت سایت گفت:

      بهتر است در این شرایط هیچکار انجام نداده و سریعا به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

  2. شهرام گفت:

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من لثه هام قسمت پایین دندان هام از روز داندان چند تاییشون کنده میشه و فکر و فکر کنم بخاطر تشکیل پلاک باشه و من اگر برم جرمگیری کنم ایا دوباره لثه ها چسپیده میشه به دندان

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 14 =