logo aryam

سفید شدن دندان های زرد

مقایسه دندان های سفید با زرد

سفید شدن دندان ها

برای سفید شدن دندان های زرد چه کنیم؟

امروزه داشتن دندان های سفید و زیبا بسیار حایز اهمیت است و اکثر مراجعین به دندانپزشکی به دنبال راه درمانی برای سفید شدن دندان های زرد خود هستند.

اگر شما هم موقع عکس گرفتن سعی می کنید لبخند نزنید و دندان های زرد خود را پنهان کنید یا هنگام حضور در یک جلسه کاری از صحبت کردن و خندیدن به دلیل زردی دندان هایتان خجالت می کشید، نگران نباشید این تنها مشکل شما نیست، افراد بسیاری با مراجعه به مطب های دندانپزشکی و استفاده از روش هایی مثل بلیچینگ با لیزر یا جرم گیری این مشکل را حل کرده اند و شما نیز می توانید به راحتی از این روش های دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.

اما اگر می خواهید برای سفید شدن دندان های زرد از روش های خانگی کمک بگیرید، به خواندن این مقاله ادامه دهید و چنانچه می خواهید به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید با ما تماس بگیرید.

چرا دندان ها زرد می‌شوند؟

گاها پیش می آید که باوجود مسواک زدن در طول روز به دلیل برخی عادات غلط همچون مصرف دخانیات و نوشیدن بیش از حد قهوه دندان ها زرد و لکه دار می شوند. اگر حس می کنید دندان های شما به رنگ زرد مایل به قهوه ای تغییر رنگ داده مشکل بزرگ تری همچون بیماری لثه ها و دندان، نازکی مینای دندان و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند علت آن باشد.

هستند افرادی که سفیدی دندان را به غلط برابر با سلامتی دندان می دانند. در حالیکه ارتباط چندانی بین رنگ دندان شما و سلامتی آن وجود ندارد. با این وجود همه دوست دارند جلوه ای زیبا با سفید کردن دندان های زرد خود به چهره خود ببخشند.

بعضی روش های درمان خانگی وجود دارند که می توانند به صورت طبیعی و بدون مراجعه به دندان پزشک به سفید شدن دندان زرد شما کمک نموده و بهداشت دهان و دندان شما را افزایش دهند. برخی از این راهکارها شامل مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان و شستشوی دندان ها با جوش‌شیرین و پروکسید هیدروژن یا قرقره‌‌ روغن نارگیل و سرکه سیب می شود که ضمن سفید شدن دندان های زرد شما بدون استفاده از مواد شیمیایی دارای خاصیتی آنتی‌باکتریالی بوده و از عفونت های دندان و لثه ها جلوگیری می کند.

دلایل زرد شدن دندان ها

چرا دندان ها زرد می‌شوند؟

دلیل علمی زرد شدن دندان ها

لکه های زرد یا قهوه ای به وجود آمده و گسترش یافته روی سطح مینای دندان علت اصلی تغییر رنگ دندان های شماست. مینای دندان شما لایه ای سفت و محکم سفید رنگ است که در زیر ان ماده ای به رنگ متمایل به قهوه‌ای روشن وجود دارد که همان عاج دندان است. یکی از مشکلات رایج در رابطه با زردی دندان ها در بزرگسالان نازک شدن مینای دندان است. عواملی همچون بالا رفتن سن، ژنتیک و مصرف غذاهایی که موجب پوسیدگی یا لکه دار شدن سطح دندان می شود می توانند باعث نازک شدن مینای دندان شوند.

عمده ترین لایل زرد شدن دندان ها چیست؟

  • نوشیدن چای یا قهوه زیاد
  • سیگار کشیدن؛
  • نازک شدن مینای دندان با بالا رفتن سن؛
  • تغذیه‌ی نادرست از جمله مصرف مواد اسیدی مثل برخی نوشیدنی ها و شکلات و لواشک ها که به علت اسیدی بودن باعث نازکی مینای دندان می شوند.
  • کم بودن بزاق دهان یا به اصطلاح خشکی دندان ها
  • تنفس از طریق دهان که موجب خشکی دهان و دندان‌ها می شود.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک ها
  • عوامل ژنتیکی
سیگار و قهوه از دلایل زرد شدن دندان

عمده ترین لایل زرد شدن دندان ها

روش خانگی برای سفید شدن دندان های زرد

در زیر به بهترین روش های خانگی برای سفید کردن دندان های زرد اشاره کرده ایم:

سفید شدن دندان های زرد با مسواک زدن مرتب پس از خوردن یا آشامیدن

گاها پیش می اید که در محیط هایی مانند مدرسه و محل کار نمی توانید بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه یا خوردن تنقلات دندان های خود را مسواک بزنید، در این صورت می توانید پس از مصرف مواد غذایی مقداری اب بنوشید. اگر عادت به نوشیدن نوشابه دارید بهتر است از نی استفاده کنید. این کار موجب سفید شدن دندندان های زرد شما به مرور زمان می شود.

سفید شدن دندان های زرد با شستن دندان ها با جوش شیرین یا آب اکسیژنه

جوش شیرین یا آب اکسیژنه از مواد اکسنده انتی باکتریالی هستند که یک پاک کننده عالی برای مینای دندان هستند که به سفید شدن دندان های زرد شما کمک می کند. با نیمی آب و نیمی جوش شیرین و اب اکسیژنه یا هیدروکسید پروکسید دهان شویه خود را درست کنید. محلول خود را به مدت یک دقیقه قرقره کرده و سپس با آب بشویید. همچنین با ویژگی گندزدایی و رفع باکتری های دهان هیدروکسید پروکسید باعث رفع بوی بد دهان شما و سفید شدن دندان های زرد شما می شود.

جوش شیرین ماده ای زبر همچون سمباده هست پس آن را با مقدار کافی هیدروکسید پروکسید مخلوط نمایید تا خمیری نرم حاصل شده و سپس این خمیر را به مدت سی ثانیه به خوبی روی سطح دهان خود بمالید و سپس آن را آبکشی کنید. جوش شیرین باعث سفید شدن دندان های زرد شما در دراز مدت می شود.

شستن دندان ها با جوش شیرین

سفید شدن دندان با جوش شیرین

سفید شدن دندان های زرد با قرقره روغن نارگیل در دهان

بله درست حدس زدید. روغن نارگیل باعث سفید شدن دندان های زرد شما می شود. کافی است یک قاشق روغن نارگیل را در دهان خود به مدت 20 ثانیه قرقره کنید یا چند قطره روغن نارگیل را به خمیر دندان خود اضافه کنید و به همین سادگی دندان های زرد شما سفید می شوند.

سفید شدن دندان زرد با شستشوی دندان با سرکه سیب

سرکه سیب دارای یک خاصیت انتی باکتریال طبیعی است. به ویژه این سرکه برای پاک کردن و رفع زردی دندان که ناشی از نوشیدن چای و قهوه یا سیگار کشیدن هستند موثر اند. خاصیت اسیدی سرکه سیب موجب رفع لکه ها می شود. برای مدت یک ماه سرکه سیب را هر روز با انگشت روی سطح دندان خود بمالید و دندان های زرد شما سفید می شود.

سفید شدن دندان زرد با استفاده از پوست لیمو ترش یا پرتقال

همانند سرکه سیب پوست برخی میوه ها مانند پرتقال یا اب لیموترش خاصیت اسیدی و پاک کنندگی لکه های دندان را دارد. هرچند مصرف زیاد این ماده موجب اسیب به مینای دندان می شود و باید پس از استفاده از این مواد دندان ها را خوب اب کشی کنید. با مالیدن پوست پرتقال روی سطح دندان هایتان و ابکشی مناسب می توانید به سفید شدن دندان های زردتان کمک کنید.

تاثیر لیمو بر سفید شدن دندان

سفید شدن دندان با لیمو ترش

سفید شدن دندان زرد با مصرف توت فرنگی

توت فرنگی دارای انتی اکسیدانی قوی است که به سفید شدن دندان های زرد کمک می کند. به طور کلی داشتن یک رژیم غذایی مفید از جمله مصرف شیر و لبنیات، قارچ، تخم مرغ و سیب زمینی به سلامت دهان و دندان شما کمک زیادی می کند .

سفید شدن دندان زرد با استفاده از زغال فعال

زغال فعال نوعی زغال با روزنه های ریز است. این روزنه ها  می توانند جرم ها و میکروب هایی که موجب لکه دار شدن سطح دندان ها می شوند را به دام بیاندازند. روش استفاده از زغال فعال این است که مقداری زغال فعال را به مسواک خود اغشته نموده و مسواک بزنید. دو تا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید تا دندان های زرد شما کاملا سفید و درخشان شوند.

جمع بندی

در این مقاله 7 روش خانگی برای سفید شدن دندان های زرد را با شما در میان گذاشتیم، اما به خاطر داشته باشید که این روش ها فقط می توانند حدود 20 تا 30 درصد به سفید تر شدن دندان های تان کمک کنند، اما اگر می خواهید لبخندی جذاب و درخشان داشته باشید؛ توصیه می کنیم برای انجام بلیچینگ در مطب به دندانپزشک مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 2 =