logo aryam

روش های طبیعی سفید کردن دندان

متخصص ایمپلنت

روش های طبیعی سفید کردن دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان

با بالا رفتن سن و سال و همچنین داشتن رژیم غذایی اشتباه، رنگ دندان ها رو به زردی می روند. طیف وسیعی از استراتژی ها و راهکار می توانند روند درمان زردی و سیاهی دندان را افزایش دهند و یا به روش های خانگی دندان های خود را سفید کنید. در حالی که ابزار سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها قابل دسترسی هستند، روش های طبیعی سفید کردن دندان ترجیح داده می شوند و می توانند به حذف لکه ها، حفاظت از مینای دندان و سفید کردن دندان کمک کنند.

مینا دندان

سخت ترین و سنگین ترین ماده در بدن، مینا دندان است که بخش قابل توجهی از دندان را شامل شده و لایه بیرونی دندان را پوشش می دهد. مینای دندان متشکل از مواد معدنی به ویژه هیدروکسی آپاتیت است و رنگ آن می تواند در محدوده سفید خاکستری تا زرد کمرنگ متغیر باشد. مینا دندان نقش بسیار مهمی در محافظت از دندان در مقابل آسیب، اثرات اسید، ایجاد پلاک و پوسیدگی بازی می کند. همچنین محافظت از لایه های حساس درونی دندان ها در مقابل مواد غذایی بسیار سرد یا بسیار گرم نیز بر عهده مینای دندان می باشد. استعمال دخانیات، مصرف شدید قهوه، غذاهای اسیدی، بیماری لثه و بالا رفتن سن می تواند باعث از بین رفتن و یا نازک شدن مینا دندان می شوند. در ادامه به بررسی روش های طبیعی سفید کردن دندان از دیدگاه بهترین متخصص ایمپلنت می پردازیم.

مالیدن روغن بر روی دندان ها

حفظ بهداشت دهان و دندان

استفاده از میوه

رنگ دندان ها با بالا رفتن سن زرد می شوند. حفظ بهداشت دهان و دندان و داشتن معاینات منظم دندان نزد پزشک فوق تخصص ایمپلنت و دندان می تواند به حفظ دندان ها کمک کند. دندان های زرد همیشه نشانه ای از مشکلات بهداشتی نیستند، اما دندانپزشک می تواند از تحلیل رفتن مینای دندان و پوسیدگی دندان را بررسی کند. در کنار روش های پزشکی، با روش های خانگی هم می توان دندان ها را سفید کرد. پاپائین و برملائین آنزیم هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند و هر دو از روش های طبیعی سفید کردن دندان هستند.

ایجاد تغییرات غذایی

با حذف مواد غذایی که رنگدانه های غیر طبیعی دارند از رژیم غذایی خود، می توان به جلوگیری از تغییر رنگ دندان کمک کرد و روش های طبیعی سفید کردن دندان استفاده نمود. غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی تانن هستند مانند شراب و چای می توانند دندان ها را لکه دار و در نهایت تیره کنند. قهوه و نارنگی های تیره و آب می تواند آنها را نیز از بین ببرد. مواد غذایی اسیدی باعث تغییر رنگ و آسیب به مینا دندان می شود. مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و سودا می توانند باعث زرد شدن رنگ دندان ها شوند. همیشه پس از مصرف آنها دندان های خود را مسواک بزنید. ترک سیگار می تواند خطر لکه های نیکوتین را کاهش دهد. همچنین می تواند از تخريب دندان و بيماری لثه که هردو باعث آسیب به مینای دندان می باشند، جلوگيری کند.

حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و این طریق آسانترین راه برای کاهش زرد شدن دندان است. از روش های طبیعی سفید کردن دندان  می توان به موارد زیر اشاره کرد. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان، باعث حفظ مینای دندان از آسیب می شود، مانع از افتادن لثه می شود و لکه ها را از بین می برد. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. از تمیزی لثه ها و پشت دندان ها اطمینان حاصل نمایید.با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید؛ زیرا فلوراید می تواند با فساد دندان را مبارزه کند. اگرچه برخي افراد مخالف استفاده از فلورايد هستند، دندان پزشکان معتقدند که فلورايد برای دندان ها مفید بوده و ضرری به آن نمی رساند. از نخ دندان نیز برای حذف پلاک بین دندان ها استفاده نمایید.

بهترین متخصص ایمپلنت

سفید کردن دندان با ایجاد تغییرات غذایی

مسواک زدن با نوشابه گازدار

استفاده از نوشابه گازدار از روش های طبیعی سفید کردن دندان است. نوشابه های گازدار می توانند به راحتی لکه های رنگی روی سطح دندان ها را از بین ببرند. بعضی از مردم نگرانند که نوشابه های گازدار بیش از حد مضر هستند و به دلیل موادد افزودنی و رنگدانه هایی که دارند، ممکن است مینای دندان را از بین ببرند، اما تحقیقات از سال 2017 به بعد نشان می دهد که این کار یک روش امن برای پاک کردن لکه ها و از بین بردن زردی دندان ها است. استفاده از سودا و نوشابه های گازدار باعث کاهش پلاک، جلوگیری از پوسیدگی دندان و مبارزه با باکتری ها می گردد.

استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن سفید کننده ای ملایم است که از روش های طبیعی سفید کردن دندان محسوب می گردد و می تواند دندانهایی که تغییر رنگ پیدا کرده اند را سفید کند. برای سفید کردن مطلوب، فرد می تواند با مخلوطی از سودا و پراکسید هیدروژن به مدت یک هفته، دو مرتبه در روز و هر بار به مدت 1 الی 2 دقیقه مسواک بزند. پس از گذشت یک هفته، این کار را قطع کرده و بعد از یک الی دو ماه مجدد این کار را انجام دهید.

در نظر داشته باشید پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده درازمدت و یا افرادی که دندان های حساس دارند، مناسب نیست.

مالیدن روغن بر روی دندان ها

شستن دهان با روغن و مالیدن روغن بر روی دندان ها برای حذف باکتری ها روشی موثر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های می تواند به عنوان یکی از روش های طبیعی سفید کردن دندان به شمار آید. انجمن دندانپزشکی آمریکایی معتقد است که مالیدن روغن بر روی دندان ها، باعث سفید شدن دندان ها و سلامت دهان و دندان می گردد. برای این کار ده دقیقه پس از مسواک زدن، دهان و دندان را با روغن بشویید و سپس آن را بیرون بریزید. روغن های مناسب برای مالیدن بر روی دندان ها، عبارتند از :

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =