logo aryam

روش های جراحی لثه

درجراحی لثه بافت های آسیب دیده در لثه برای کمک به رشد سایر بافت ها در دهان ترمیم می شوند. در این جراحی گاهی از پیوند بافت برای اصلاح و ترمیم لثه استفاده می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی  روش های جراحی لثه مختلفی ایجاد شده است. جراح با توجه به شرایط جسمی بیمار با بیمار از روش جراحی لثه استفاده می کند . انتخاب روش جراحی توسط بیمار معمولا با در نظر گرفتن هزینه جراحی و نتیجه درمان می باشد.

روش های جراحی لثه

1. جراحی فلاپ لثه
یکی از روش های کاستن از پاکت های پریودنتال در لثه جراحی فلاپ لثه می باشد. در این حالت پاکت ها در خط لثه به بالای 5 میلی متر می رسد. برای این جراحی لثه ای که دچار آسیب شده را برش داده و با استفاده از ابزارهای مخصوص و استریل شده جرم ها و پلاک ها را در زیر پاکت ها از بین می برند.
2. برداشتن لثه
دربرخی موارد بافت های اضافی در لثه وجود دارد که مانع از رشد دندان ها می شود و در زیبایی فرد تاثیر می گذارد. برای این جراحی ، جراح موضع مورد نظر را بی حس کرده و طی برشی بافت اضافی را از لثه خارج می کند.
3. جراحی ترمیم پلاستیک لثه
افرادی که دارای عقب رفتگی لثه می باشند نیاز برای اصلاح آن نیاز به جراحی ترمیم پلاستیک لثه دارند. این جراحی همچنین زیبایی ظاهر دندان و طرح لبخند را بهبود می بخشد. در مواردی لازم است در این جراحی از بافت های سایر نقاط دهان از جمله سقف دهان برای پیوند به ناحیه مورد نظر استفاده کرد .

عوامل موثر در بیماری لثه

  1. سیگار
    سیگار کشیدن مهم ترین عامل در از بین بردن و آسیب زدن به دندان و لثه می باشد. برای شروع درمان به وسیله جراحی لثه باید سیگار به مدت یک هفته ترک شود زیرا نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار داده و درمان را موفقیت آمیز نمی کند.
  2. تغییرات در هورمون
    یکی از عواملی که نیاز به جراحی لثه را ایجاد می کند بیماری ژنژیویت می باشد. یکی از علل این بیماری تغییرات هورمونی در دخترها و پسرها می باشد.
  3. بیماری دیابت
    دیابت یکی از عوامل ایجاد عفونت در دندان و لثه می باشد که برای درمان آن از جراحی لثه استفاده می شود.
  4. ژنتیک
    برخی از افراد از بدو تولد به بیماری لثه مبتلا می باشند که با جراحی لثه قابل درمان است

نحوه جلوگیری از ایجاد بیماری های لثه

برای جلوگیری از بروز آسیب دائمی به لثه ها و از بین رفتن دندان ها باید هر روز دندانتان را تمیز کنید تا روکش باکتری ( پلاک) که به صورت طبیعی بر روی دندان تشکیل می شود پاک شود و یک مسواک معمولی نمی تواند به فاصله بین دندان ها دسترسی داشته باشد . بسته به اندازه این فاصله برا تمیز کردن این فاصله نیز لازم است از خلال دندان با یک مسواک بین دندانی استفاده کنید.بیماری های لثه به شرح ذیل می باشد:

بیماری-های-لثه

بیماری-های-لثه

ژنژیویت

اگر هر روز دندانتان را تمیز نکنید، پلاک موجود در حاشیه لثه سبب تورم لثه ها می شود که به
این شرایط ژنژیویت می گویند. لثه قرمز رنگ و متورم می شود و هنگامی که دندانتامن را مسواک می زنید به راحتی دچار خونریزی خواهد شد. این خونریزی ممکن است

نشانه ژنژیویت

باشد . اگر پلاک برای مدت چند روز پخش نشود ف ماده ای سخت بر روی دندان به جای می گذارد که به آن تارتار ( جرم ) گفته می شود. این سطح سخت تارتار سبب جذب میزان بیشتری باکتری می شود و سبب می شود مقدار بیشتری جرم ایجاد شود. رنگ جرم دندان در ابتدا سفید است اما به زودی و با مصرف قهوه ، چای خردل ، شراب قرمز تیره تر و لکه مانند می شود.

درمان ژنژیویت

اگر پلاک و تارتار مرتب پاک شوند ، ژنژیویت از بین می رود. و لثه تان دوباره سالم خواهد بود. در بالای خط لثه می توانید خودتان پلاک ها را پاک کنید در حالی که تاتار و پلاکی که در زیر خط لثه هستند باید توسط دندانپزشک متخصص برداشته شود. بعضی از افراد بیشتر در معرض افزایش مقدار تارتار هستند و ممکن است لازم باشد بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنند.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال با ژنژویت شروع می شود. تورم اولیه لثه به پاییند و سمت ریشه دندان گسترش پیدا می کند. قسمت متصل شده دندان را شل می کند و در طول استخوان فک ادامه پیدا می کند. به این شکل فاصله کیسه مانند بین لثه و دندان به تدریج عمیق تر می شود.و امام خودتان متوجه این حالت نمی شوید . اگر احساس کردید دندانتان لق شده ممکن است است علامت بیماری پریودنتال گسترش یافته باشد . این به معنی آنست که پلاک و تاتار به عمق بسیار زیادی نزدیک به ریشه دندان رسیده اند و خودتان نمی دانید آنها را پاک کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =