logo aryam

درمان دیسک فک

درمان دیسک فک

چگونگی درمان دیسک فک

در واقع مفصل فک همان مفصل گیجگاهی می باشد که فک پایین را به جمجمه متصل می کند. این فک دقیقا کنار گوش، در ناحیه گیجگاهی قرار دارد که حرکت فک هنگام غذا خوردن یا حرف زدن را کنترل می کند. درمان دیسک فک با مصرف دارو و در صورت لزوم جراحی انجام می شود.

اختلالاتی که در مفصل فک ایجاد می شوند با درد همراه بوده و عمل باز و بسته شدن فک را مختل می کنند. این ناهنجاری با عنوان دیسک فک شناخته می شود که برطرف کردن آن دشواری چندانی ندارد.

روش های درمان دیسک فک

درمان دیسک فک از راه های متعددی صورت می گیرد، یکی از این روش ها جراحی می باشد که آخرین انتخاب است و در صورتی انجام می شود که بیمار در حادترین شرایط باشد. طی درمان دیسک فک موارد زیر لحاظ می شوند.

  • از آنجا که این ناهنجاری با درد همراه است، به احتمال زیاد دندانپزشک داورهای مسکن و ضد التهابی برای شما تجویز می کند.
  • اگر عارضه در مراحل اولیه بوده و امکان ترمیم مفصل وجود داشته باشد می توان با شناخت و برطرف کردن عوامل ایجاد دیسک فک، علائم آن را از بین برد. برای مثال اگر ساییدگی مفصل ناشی از دندان قروچه است، روان درمانی و مصرف داروهای ضد استرس می تواند در درمان این ناهنجاری تاثیر گذار باشد.
  • در طول درمان برای جلوگیری از وارد شدن فشار به مفصل می توان از محافظ دندان نیز استفاده کرد.
  • همانطور که اشاره کردیم اختلال مفصل فک نتیجه خارج شدن آب سلول های دیسک می باشد. در نتیجه یکی دیگر از راه های درمان دیسک فک تزریق مایع است که حرکت فک را تسهیل می نماید.
  • جراحی آرتروسکوپی که یکی از روش های درمان بیماری های مزمن آرتریت است برای درمان دیسک فک در شرایط حاد نیز راه حل خوبی می باشد.
 درمان دیسک فک

آشنایی با روش های درمان دیسک فک

آرتروز مفصل فک چیست؟

آرتروز یا دیسک مفصل فک به ساییدگی و مردگی بافت غضروفی میان فک و جمجمه گفته می شود که با دلایل متعدد بروز می دهد. عموما فشار وارد بر مفصل موجب این عارضه می شود. به این گونه که فشار، باعث می شود آب درون سلول های بافت خارج شوند و بافت دیسک می میرد. در این شرایط سطح دیسک دندانه دندانه بوده و هنگام جویدن صدای خش خش می شنوید.

در صورتی که این عارضه تشدید یابد دیسک مفصل فک پاره شده و در صورت حاد بودن شرایط ممکن است با خمیازه یا هر حرکت ناگهانی فک دچار دررفتگی شود.

علت بروز اختلال در مفصل فک

با راه های درمان دیسک فک به طور کامل آشنا شدید. دلایل متعددی برای بروز این ناهنجاری وجود دارند اما در راستای درمان دیسک فک گاهی علت اصلی آن مشخص نمی شود.  برخی از این موارد ایجاب کننده پارگی دیسک فک عبارتند از:

  • ناهنجاری های مادرزادی در ناحیه فک
  • ساییدگی مفصل فک
  • آرتریت یا بیماری های آرتروزی که مفاصل را درگیر می کنند.
  • دندان قروچه و فشار آوردن به فک
  • اختلالات بایت (اوربایت، آندربایت و … که نوعی ناهماهنگی و عدم جفت بودن فک ها می باشند.)
  • ابتلا به بیماری هایی که در آنها بافت های همبند آسیب می بینند.
  • خوابیدن روی فک که در طولانی مدت فشار زیادی به فک و مفصل آن وارد می کند.
  • ارتودنسی نادرست
  • پر کردن غیر استاندارد دندان ها
  • ضربه به فک پایین
دلایل بروز اختلال در مفصل فک

بررسی علت بروز اختلال در مفصل فک

درمان دیسک فک بر اساس علت پارگی مفصل

تشخیص علت پارگی یا ساییدگی دیسک فک کمی دشوار می باشد اما دانستن آن در تعیین شیوه درمان تاثیر به سزایی دارد. برای مثال اگر ساییدگی ناشی از دندان قروچه باشد، داروهای ضد استرس و ضد افسردگی تا حدی از پیشرفت عارضه جلوگیری می کنند.

همچنین اگر پرشدگی نامناسب دندان ها موجب وارد شدن فشار به فک شوند در طولانی مدت دیسک آسیب می بیند. در این شرایط ترمیم مجدد و صحیح دندان می تواند از پیشرفت این ناهنجاری جلوگیری کند.

درمان دیسک فک بر اساس علت پارگی مفصل

درمان دیسک فک بر اساس علت پارگی مفصل

نتیجه گیری

یکی از ناهنجاری های دندان دیسک فک می باشد که ناشی از ساییدگی و پارگی دیسک مفصل گیجگاهی است. این مفصل دقیقا در ناحیه گیجگاهی قرار داده و فک پایین را به جمجمه متصل می کند. در صورت آسیب دیدگی هنگام حرف زدن یا جویدن از آن قسمت صدا به گوش می رسد. چرا که دیسک در اثر فشار وارده سلول های خود را از دست داده و دیگر مسطح نمی باشد. دندانه های سطح این بافت همبندی نیز تولید کننده صدای خش خش فک هستند.

سوالات متداول درمان دیسک فک

  1. درمان دیسک فک با روش هایی غیر از جراحی قطعی می باشد؟
    این مسئله بستگی به شدت ناهنجاری دارد، اما در صورتی که عارضه به مرحله پارگی بافت نیز رسیده باشد جراحی الزامی است.
  2. چگونه این اختلال تشخیص داده می شود؟
    رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی از روش های تشخیص اختلالات مفصلی فک می باشند.
  3. چگونه بدون جراحی به ترمیم و بازیابی مفصل بپردازیم؟
    فیزیوتراپی از بهترین روش های تسکین درد فک و درمان دیسک آن می باشد که شامل حرکات کششی ساده نیز می شود.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − پنج =