logo aryam

درمان خانگی کیست دندان

کیست دندان

درمان خانگی کیست دندان

بررسی و نحوه درمان کیست دندان به صورت خانگی

سال های پیش که هنوز داروهای شیمیایی وجود نداشت راهکارهای درمان خانگی و گیاهی را برای بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. امروزه هم از این راهکارها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند که ما در این مطلب به نحوه درمان خانگی کیست دندان به طور امل پرداخته ایم.

در صورتی که کیست دندان ایجاد شد حتما باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهند که کیست دندان از چه نوعی است، اما گاهی ممکن است به دندان پزشک دسترسی نداشته باشید، بنابراین می توانید از درمان خانگی کیست دندان استفاده کنید. کسیت دندان یکی از بیماری های لثه نیز به حساب می‌آید که در ادامه برخی از روش های درمان خانگی کیست دندان را برای شما شرح داده ایم.

کیست دندان و لثه

بررسی روش های درمان کیست دندان

درمان خانگی کسیت دندان با زردچوبه

بسیاری از ادویه ها خاصیت های ضد التهابی و د باکتری دارند که برای درمان کیست دندان بسیار موثر است. برای این کار شما مقداری شیر را با یک قاشق چایی خوری زردچوبه مخلوط می کنید که برای کم کردن تورم و درد بسیار موثر است. برای اینکه از بزرگ شدن کیست های دندان پیشگیری و جلوگیری کنید بهتر است از آب زردچوبه استفاده کنید.

روغن درخت چایی

استفاده از روغن درخت چایی، در درمان خانگی کیست دندان بسیار موثر است. این روغن به دلیل خواص ضد باکتریای که دارد، برای از بین بردن عفونت نقش بسزایی دارد. برای درمان می توانید مقداری از این روغن را با آب رقیق کنید و مقداری پنبه را آغشته به این محلول کنید و آن را روی کیست دندان خود قرار دهید.

متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران

متخصص ایمپلنت دندان در صادقیه

سرکه سیب برای درمان کیست دندان

برای از بین بردن کیست دندان می توانید از ترکیب سرکه سیب با آب استفاده کنید، سرکه سیب هم خاصیت ضد باکتریای دارد و می تواند در درمان خانگی کیست دندان بسیار موثر باشد. در طول روز چندین بار از این ترکیب استفاده کنید.

چای شنبلیله

از آن جایی که گیاه شنبلیه دارای خاصیت ضد باکتریایی است و و از آن به عنوان داروی خانگی برا رفع کیست دندان، کم کردن التهاب و بهبود زخم ها استفاده می شود. برای این کار همانند چایی سیاه آن را دم کنید و اجازه دهید خنک شود، پنبه را آغشته به چای شنبله کنید و آن را روی قسمت کیست دندان خود بمالید. این کار را می تواند در روز سه بار تکرار کنید.

روغن میخک

روغن میخک از قدیم تا الان برای درمان کیست دندان به صورت خانگی استفاده می شود و طرفداران زیادی دارند. برای این کار می توانید روغن میخک را با استفاده از پنبه بر روی کیست دندان بگذارید.

درمان کیست دندان با آب نمک

بهترین درمان خانگی کیست دندان، استفاده از آب نمک است و در بیشتر مواقع به عنوان معجزه گر برای رفع مشکلات دهان و دندان استفاده می شود. از آب نمک به عنوان دهان شویی که شیمیایی نیست استفاده می کنند و برای درمان سریع زخم های لثه، کیست های دندان قابل استفاده است. از این محلول باید در روز سه بار استفاده کنید.

درمان کیست دندان

کیست دندان

کمپرس آب گرم

برای کم کردن تورم می توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد. کمپرس آب گرم را می توانید روی پوست و یا لثه خود قرار دهید، بعد از این کار مایع داخلی در بدن به سرعت جذب می شود. اگر تورم ناشی از کیست دندان از بین نرفت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی کیست دندان با جوش شیرین

یکی از گزینه هایی که هزینه آنچنانی ندارد و برای درمان خانگی کیست دندان می توان از آن استفاده کرد جوش شیرین است، جوش شیرین دارای خاصیت ضد باکتریای دارد که برای از بین بردن کیست دندان و دهان بیار مناسب است. برای این کار شما باید در یک دوم لیوان آب دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و مقداری نمک مخلوط کنید و این محلول را به مدت 5 دقیقه در دهان خود غرغره کنید. از این محلول در روز دوبار استفاده کنید.

سیر برای درمان کیست دندان

سیر یکی از قدیمی ترین داروهای طبیعی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان کیست دندان قابل استفاده است. برای این کار بهتر است سیر را رنده کنید و از آن خمیری درست کنید، خمیر را روی قسمتی که کیست وجود دارد بمالید. از این خمیر می توانید در طول روز چندین بار استفاده کنید.

اسانس اورگانو

روغن اورگانو خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری دارد، از این روغن می توانید برای درمان خانگی کیست دندان استفاده کنید. برای این کار اسانس اورگانو را با مقداری روغن پایه مخلوط کنید و آن را به وسیله گوش پاک کن به مدت سه دقیقه روی ناحیه ای که آلوده است نگه دارید، زمانی که گوش پاک کن را برداشتید به مدت 10 دقیقه صبر کنید و بعد دهان خود را بشویید.

خطرات و عوارض کیست دندان

طبق معمول کیست های دندان بدون درد بوده و کم کم بزرگ می شوند و باعث تخریب استخوان های فک می شود و حفره هایی را در فک به وجود می آورد، ممکن است این کیست ها تبدیل به کیست های بد خیم شوند.

درمان خانگی کیست دندان

خطرات کیست دندان

انواع کیست دندان

همانطور که گفتیم کیست دندان یک نوع آسیب دندانی است که به صورت یک حفره یا ساختار مملو از مایعات در داخل بافت‌ های دندان شکل می‌ گیرد. این کیست‌ ها ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند. در زیر، تعدادی از انواع کیست دندان را ذکر می‌ کنیم:

کیست دندان‌ های لبه‌ ای (Dentigerous Cyst)

این نوع کیست به دنبال انبوه شدن مایعات دور دندان‌های شایع در دهان است. این کیست معمولاً به دنبال عدم انجام درست رشد دندان‌ های کودکانه و یا علائم دیگر مشکلات دندانی به وجود می‌ آید.

کیست رادیکولر (Radicular Cyst)

این نوع کیست بیشتر به دنبال عفونت در داخل دندان و جذب مایعات در محیط پیرامونی آن به وجود می‌ آید. این عفونت معمولاً به دلیل تجمع باکتری‌ ها در ریشه دندان ناشی می‌ شود.

کیست دندان‌ های جزئی (Periodontal Cyst)

این کیست در نواحی پریودنتال (پیرامون دندان) شکل می‌ گیرد و ممکن است به عنوان یک نوع توده متداول در دهان شناخته شود.

کیست کربونکل (Keratocyst)

این نوع کیست برخی ویژگی‌ های خاص دارد و ممکن است به دلیل نوع خاصی از سلول‌ های کراتینی (سلول‌ های موجود در لایه خارجی پوست) شکل گیرد.

تشخیص و درمان کیست‌ های دندانی نیاز به ارزیابی توسط یک دندان‌ پزشک دارد. اگر فرد هرگونه علائمی از وجود کیست دندانی مشاهده کند، بهتر است به دندان‌ پزشک مراجعه کند تا تشخیص دقیق و درمان مناسب انجام شود.

چه عواملی باعث ایجاد کیست دندان می شود؟

کیست‌ های دندانی به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌ شوند. در زیر، تعدادی از عوامل مهمی که ممکن است به ایجاد کیست دندان منجر شوند، آمده است:

  1. عفونت دندانی
    اگر یک دندان به عنوان نتیجه‌ای از ترک خوردن، ترمیم ضعیف، یا تصادف آسیب ببیند، باکتری‌ ها به راحتی می‌ توانند وارد داخل دندان شده و عفونت را ایجاد کنند. این عفونت ممکن است سپس به شکل یک کیست دندانی تبدیل شود.
  2. تشکیل کیست لبه‌ ای
    اگر دندان‌ های شایع در دهان به‌ دلیل عدم رشد صحیح یا دیگر مشکلات دندانی جایگاه مناسبی نگیرند، مایعات می‌ توانند در اطراف آنها جمع شده و کیست دندانی ایجاد کنند.
  3. عوارض عمل جراحی دندان
    بعضی اوقات، پس از عمل جراحی دندانی ممکن است در محل عمل، عفونت یا تجمع مایعات ایجاد شده و کیست دندانی پدید آید.
  4. ترک‌ های دندانی
    ترک‌ های وجود دار در دندان می‌ توانند باعث نفوذ باکتری‌ ها و مایعات شوند که در نهایت منجر به ایجاد کیست دندانی می‌ شود.
  5. ژنتیک
    برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی نیز ممکن است به سهولت‌ تر به کیست دندانی مبتلا شوند.

مهم است که اگر هرگونه علائمی از وجود کیست دندانی تشخیص دهید، به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق صورت گیرد و درمان مناسب اعمال شود.

کیست دندانی

کیست های دندان

آیا می توان گفت که کیست ها نوعی عفونت هستند؟

خیر، نمی توان کیست ها را نوعی عفونت دانست ولی ممکن است بعد از مدتی تبدیل به عفونت شوند. کیست ها بدون درد به وجود می آیند وای اگر کیست های دندان عفونی شوند، بسیار دردناک است.

خلاصه مطلب

در این مقاله در مورد درمان خانگی کیست دندان و عوارض و خطراتی که ممکن است در اثر کیست ها به وجود بیاید صحبت کردیم.

سوالات متداول درمان خانگی کیست دندان

  • خطرات و عوارض کیست دندان چیست؟
    طبق معمول کیست های دندان بدون درد بوده و کم کم بزرگ می شوند و باعث تخریب استخوان های فک می شود و حفره هایی را در فک به وجود می آورد، ممکن است این کیست ها تبدیل به کیست های بد خیم شوند.
  • آیا به وسیله اسانس اورگانو می توان کیست دندان را درمان کرد؟
    روغن اورگانو خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری دارد، از این روغن می توانید برای درمان کیست دندان به صورت خانگی استفاده کنید. برای این کار اسانس اورگانو را با مقداری روغن پایه مخلوط کنید و آن را به وسیله گوش پاک کن به مدت سه دقیقه روی ناحیه ای که آلوده است نگه دارید، زمانی که گوش پاک کن را برداشتید به مدت 10 دقیقه صبر کنید و بعد دهان خود را بشویید.
  • روغن درخت چایی چه تاثیری در درمان کیست دندان دارد؟
    استفاده از روغن درخت چایی، در درمان کیست دندان به صورت خانگی بسیار موثر است. این روغن به دلیل خواص ضد باکتریای که دارد، برای از بین بردن عفونت نقش بسزایی دارد. برای درمان می توانید مقداری از این روغن را با آب رقیق کنید و مقداری پنبه را آغشته به این محلول کنید و آن را روی کیست دندان خود قرار دهید.
Rate this post

1 دیدگاه

  1. معصومه غفاری گفت:

    سلام بنده ۲۰سال پیش تصادف کردم وفک صورتم اسیب دید دکترمسگرزاده با ۳۰ پیچ وپلاک عمل کرد بعد ۲۰سال دندان اسیا سمت چپ که پرپیچ وپلاک کیست روش گرفته تشخیص به دراوردن پیچ وپلاکه که هیچ کس دراصفهان انجام نمی ده میگت دکترخودت انجام بده دکترم ۹۵سالشه نیستش من چه کنم به دادم برسیدتشیخص اسکن Radicular cyst
    Myxoma
    Ameloblastic variant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نه =