logo aryam

جراحی پیوند استخوان

جراحی-پیوند-استخوان

جراحی-پیوند-استخوان

برای بازسازی استخوان های از دست رفته یا تخریب شده ، پزشکان جراح نیاز مند جایگزین نمودن بافت های مفقود هستند . برای این کار از جراحی پیوند استخوان کمک گرفته و بافت های استخوانی را از سایر بخش های بدن می گیرند . در مواردی برای بازسازی استخوان از دست رفته فک برای اصلاح دندان از نواحی دیگر بدن گرافت استخوانی تهیه شده و در نقطه فاقد بافت کافی پیوند می خورد . به این ترتیب بافت پیوند خورده پس از اتصال عملکرد هایی را انتظار می رود را انجام داده و نتایج مورد نظر را ایجاد می نماید .

ویژگی های جراحی پیوند استخوان

جراحی پیوند استخوان تکنیکی است موفق ، کارآمد و اصولی که در بیشتر مواقع این روش جایگزینی مناسب برای دندان های از بین رفته می باشد و می تواند تغییر شکل های ناش از آسیب دندان ، کبود ها و تحلیل رفتگی بافت های حیاتی را جبران کرده و اسکلت فک را ارتقا ببخشد . چرا که گاه استخوان فک با ریشه دندان تحریک شده و هنگامی که دندان از بین می رود ، استخوان فک نیز تحلیل رفته و نمی توان ایمپلنت را انجام داد . هنگامی که به چنین شرایطی برسیم ، لازم است از جراحی پیوند استخوان استفاده کرده و سلامت و ماندگاری اجزای ایمپلنت را تضمین کنیم . پیوند استخوان دو ویژگی مثبت برای پابرجایی دندان ها دارد :

  • پایداری فک
    با این روش استخوان فک به ساختار لازم رسیده و پس از تثبیت وضعیت آن ، می توان عمل ایمپلنت و ترمیم دندان را انجام داد . به کمک جراحی پیوند استخوان مشکلات بدفرمی استخوان فک اصلاح شده و ساختار آن وضعیت متعادلی به خود می گیرد .
  • حفاظت
    جراحی پیوند استخوان موجب پیشگیری از خراب شدن اسکلت فک در پی کشیدن دندان خواهد شد و از بیماری های پریودنتال جلوگیری می کند .

جراحی پیوند استخوان قبل از ایمپلنت

به کمک این تکنیک می توان در اشخاصی که با کمبود استخوان فک مواجه هستند و فکشان به درمان ایمپلنت پاسخ نمی دهد ، بستر مناسبی برای جایگذاری اجزای ایمپلنت فراهم کرده و درمان را به نحو اثربخش و پایداری پیش برد . علاوه بر این بیماران درگیر با بیماری پریودنتال با سلامت دندان و دهان همراه شده و می توانند سال های سال از مزایای این تکنیک کمک بگیرند و کارآیی و ظاهر دندان های خود را بهبود یافته بینند . با کمک جراحی پیوند استخوان ، توان و دوام دندان ها در سال های متمادی بالا رفته و وضعیت ایده آلی به عملکرد دهان بخشیده خواهد شد .

انواع روش جراحی پیوند استخوان

  • اتوژن
    در پیوند استخوان به روش اتوژن از بافت استخوانی خود بیمار کمک گرفته شده و به این اقدام اتوگرافت نیز می گویند . استخوان مورد نیاز برای بازسازی فک از چانه ، ساق پا ، جمجمه یا بخش های دیگر فک گرفته شده و فایده این کار در زنده بودن بافت های الحاقی است به این ترتیب پیوند مورد نظر میان گرافت و بخش های زیرین برقرار شده و مقاوت کافی ملحوظ خواهد شد . اما لازم است بدانید مدت زمان جراحی در این روش بیشتر می شود چرا که جراحی دو مرحله ای شده و لازم است در فرآیند اولیه ، استخوان از بخش پیوند دهنده استخراج شود و نهایت دقت و ظرافت در این مرحله مورد نیاز است تا کوچک ترین عارضه ای بخش پیوند دهنده را آسیب نزند . در مرحله دوم ، گرافت یا استخوان برداشتی در فک قرار گرفته و به همین دلیل جراحی زمان بر است .
  • آلوژن
    در پیوند استخوان به روش آلوزن ، گرافت یا بافت استخوانی از بدن خود بیمار برداشت نمی شود بلکه حجم مورد نظر بافت ، از جسد گرفته شده و با انجام درای آپ و فریز قابل استفاده در ناحیه فک می باشد . در این پیوند استخوان الحاقی نمی تواند سلول های جدیدی تولید کند بلکه تنها به عنوان داربست یا نگهدارنده برای ساپورت استخوان های کناری مورد استفاده قرار گرفتعه و فقدان های استخوانی را برطرف می نماید .
  • زنوژن
    در جراحی پیوند استخوان با روش زنوژن ، از استخوان جانوارن دیگری همچون گاو ، برای ادامه درمان کمک گرفته و برای پیشگیری از عفونت استخوان های جدید ، آنها را با حرارت زیاد استریل می نمایند تا آماده جایگذاری در فک شود . پیوند های آلوژن و زنوژن این ویژگی مثبت را دارند که برای تامینشان نیازی به طولانی شدن مدت جراحی نبوده و از دن فرد استخوان خارج نخواهد شد . اما بافت های زنوژنی همانند اتوگرافت نبوده و نمی توانند اتصال لازم ره برقرار نموده یا تکثیر سلولی شوند .

نحوه جراحی پیوند استخوان

در شروع درمان دندانپزشک بخش های آسیب دیده معاینه به عمل آورده و شرایط دندان و لثه را از حیث تعادل و وضع عمومی بررسی می کند . چنانچه بیماری پریودنتال موجود بود ، شرایط دندان ها غیر معمول بود یا آسیب های فاحش مشاهده شدند ، لازم است پیوند استخوانی انجام گیرد . برای بررسی های دقیق رادیوگرافی پانورکس بسیار مهم بوده و می توان نمای دقیقی و واضحی از استخوان دندانی و فکی در اختیار جراح قرار دهد . پس از تعیین ابعاد و اندازه استخوان های مورد نیاز نوبت به بررسی و امکان سنجی جراحی می شود . برای معاینات تکمیلی نیز می توان از سی تی اسکن برای ارزیابی دقیق تر اسکلت فک استفاده نمود . برای جراحی در بیشتر مواقع از بی هوشی کمک گرفته و پس از تامین بافت استخوانی مورد نیاز ، پیوند های اصلی به ابعاد مختلف و جایگاه های قرارگیری مختلف ادامه می یابند . پس از پیوند استخوان ، لایه های غشایی موجود در سر جای خود فیکس شده و در آخر از بخیه برای بستن پوست کمک گرفته می شود .

مراقبت های بعد از جراحی پیوند استخوان

بعد از اتمام جراحی لازم است بیمار مسکن مصرف کند . رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و کمک کننده بوده و برای ادامه درمان اهمیت خیلی زیادی دارد . در بخشی که مورد جراحی قرار نگرفته لازم است از نخ دندان و مسواک استفاده کرده و چنانچه بانداژ یا پانسمانی بر روی ناحیه مورد جراحی نبود ، می توان از مسواک نرم برای تمیز کردن ناحیه و پیشگیری از پیدایش پلاک کمک گرفت .

برخی از خدمات دکتر آریام متخصص ایمپلنت دندان

  1. ایمپلنت دندان
  2. لمینت دندان
  3. جراحی پیوند استخوان
  4. بلیچینگ  

سوالات متداول جراحی پیوند استخوان


زمانی که یکی از استخوان های فک آسیب می بیند یا تخریب می شود، دکتر جراح اقدام به جایگزین کردن یا ترمیم نمودن آن استخوان می نماید. او در این جراحی بافت استخوانی را از دیگر قسمت های بدن گرفته و برای ترمیم استخوان آسیب دیده فک به کار می برد. به این عملیات در اصطلاح جراحی پیوند استخوان می گویند.

باید بدانید که بعد از این جراحی استفاده از مسکن به شدت لازم است. زیرا این جراحی یکی از جراحی های دردناک بوده و تا مدتی باید برای احساس نکردن درد ناشی از آن مسکن مصرف کرد. همچنین سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را در دوران نقاهت حفظ کرده و از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.


از مزایای این جراحی می توان به جبران شدن آسیب های ناشی از از بین رفتن استخوان فک، مستحکم شدن فک، سلامت و ماندگاری ایمپلنت پس از این جراحی و اصلاح مشکل بد فرم بودن استخوان فک اشاره کرد.

Rate this post

3 دیدگاه ها

  1. عماد گفت:

    سلام
    چگونه مغز استخوان فرد دهنده و بیمار در پیوند آلوژن و سینژیک سازگار می شوند ؟

  2. خدایار نصیری گفت:

    با سلام دکتر من فقط 4 دندان جلو در بالا و 6 دندان در پایین دارم میخواهم ایمپلنت کنم بحث تحلیل استخوان و جراحی پیوند استخوان توسط متخصص فک و صورت مطرح میباشد خواستم بدانم ایا نممیشود 2 ایمپلنت در هر طرف بالا و پایین بگذارم و پیوند استخوان انجام ندهم تشکر

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      متاسفانه حتما باید فک هایتان از نظر میزان استخوان بررسی شوند و نمی توان به این صورت پاسخ سوالتان را داد. چنانچه مشکلی با میزان استخوان فک نداشته باشید، می توانید بدون انجام پیوند هر تعداد ایمپلنت دندان که می خواهید بکارید. جهت دریافت وقت قبلی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =