logo aryam

تفاوت کامپوزیت با آمالگام

پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت

شباهت ها و تفاوت های بین آمالگام و کامپوزیت

تفاوت کامپوزیت با آمالگام

بسیاری مواقع پیش میاید که بر اثر اتفاقات گوناگون دندان ها دچار آسیب هایی مانند شکستگی می شوند و یا لبه آنها می شکند، که به اصطلاح به آن لب پر هم می‌گویند. در دندان هایی که زمانی شکستگی را تجربه کرده اند ممکن است ترک هایی بوجود آمده باشد که بعدها شکستگی را بیشتر از قبل کند.

این ترک ها درون دندان هستند و با چشم غیرمسلح نمی توان آنها را دید بنابراین پیشنهاد کلینیک دکتر آریام این است که این دندان ها را با کامپوزیت های دندانی مقاوم سازی کنید، کامپوزیت یکی از روش هایی است که زیر شاخه لمینت دندان می باشد.

این ماده از رزین کامپوزیت ساخته می شود، مواد ساخته شده باید توسط متخصص دندان بر روی دندان کارگذاری شود تا بهترین شکل ممکن به دندان قبلی را به خود بگیرد. تفاوت کامپوزیت با آمالگام در نحوه کارگذاری این دو ماده بر روی دندان است و همینطور هم رنگ بندی آن ها؛ در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد این دو ماده پرکاربرد در دندانپزشکی توضیحات کاربردی ارائه دهیم. 

بررسی زیبایی کامپوزیت در برابر آمالگام

مقایسه کامپوزیت و آمالگام

اگر شما هم بر روی دندان های خود از این مواد استفاده کرده اید، بهتر است این نکات را رعایت فرمایید.

آمالگام و کاربرد آن بر روی دندان

هنگامی که دندان های شخص بر اثر بی ملاحظگی و یا رعایت نکردن بهداشت دندانی، دچار پوسیدگی می شوند باید برای جلوگیری از گسترش این پوسیدگی آن را تراشید و از روی دندان برداشت. اگر پوسیدگی بر روی دندان های عقبی باشد، می توان از ماده آمالگام استفاده نمود.

این پروسه به این صورت انجام می شود که دندانپزشک با استفاده از ابزار های خاص مخصوص دندانپزشکی مانند سمباده ها که انواع سخت و نرم دارند داخل دندان ها و نواحی پوسیده را تراش می دهد سپس برای این که مواد غذایی درون محل های تراش خورده گیر نکند و پوسیدگی را تشدید نکند همچنین برای این که دندان ها نازک نشده باشند و عصب دندان درگیر نشود باید سطح دندان را با مواد خاصی پر کند این مواد می توانند از جنس آمالگام باشد، آمالگام بیشتر در قدیم استفاده میشده است.

نمایی از امالگام درون دهان

پر کردن دندان با آمالگام

ماده ای نقره ای رنگ است که از مخلوط جیوه ( 50 درصد ماده را تشکیل میدهد) نقره، قلع، مس و نوعی ماده پودر ساخته شده است. این ماده هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد، به این دلیل که مقاومت بالایی دارد و عمر آن بیشتر است. اما به دلایل خاصی مانند زیبایی دهان و همچنین مقدار جیوه ای که در آن به کار رفته است، خیلی ها ترجیح می دهند از راه دیگری استفاده نمایند که در ادامه در مورد این راه ها صحبت خواهیم کرد.

آیا جیوه آمالگام برای بدن خطرناک است؟

طبق بررسی های انجام شده مقدار جیوه استفاده شده در آمالگام بسیار اندک بوده است و برای کودکانی که بالای 6 سال سن دارند هیچ ضرری ندارد حتی مادرانی که شیرده هستند می توانند از این ماده استفاده نمایند، اما برای کسانی که بیشتر از 3 تا 6  دندان برای پر کردن دارند توصیه می شود تا از کامپوزیت استفاده نمایند. تفاوت کامپوزیت با آمالگام بخاطر همین جزئیات است. شما با مطالعه این موارد می توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام یکی را برای دندان های خود استفاده نمایید.

جیوه درون امالگام

خطر جیوه در دهان

 پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

به صورت تخصصی اگر به این موضوع بپردازم، نظر بیشتر دندان پزشکان بر این است که از آمالگام به دلیل استحکام بالایی که دارد، برای پر کردن دندان های آسیاب استفاده شود؛ اما خب از آنجایی که نظر بیمار از اهمیت بیشتری برخوردار است و معمولا هم بیماران زیبایی را انتخاب می کنند، کامپوزیت گزینه بهتری برای ترمیم دندان ها است. با ورود کامپوزیت های جدید با کیفیتی بالا میتوان اطمینان داشت که عمری طولانی دارند.

تفاوت آمالگام با کامپوزیت از نظر کاربرد

اگر به طور کلی این دو ماده را کنار هم بگذارید هدف هر دوی این ها ترمیم دندان است و در این مورد هیچ شکی نیست تنها تفاوت هایی که این دو ماده را از هم جدا میکند مزایا و معایبی است که کامپوزیت و آمالگام دارند.

امالگام و کامپوزیت بر روی دندان

مقایسه کاربرد کامپوزیت و آمالگام

مزایای آمالگام

  • استحکام بالا
  • مقاومت بیشتر نسبت به کامپوزیت
  • ثبات رنگ
  • جایگیری بهتر

معایب آمالگام

  • رنگ نقره ای کاهش زیبایی دندان
  • به دلیل داشتن آلیاژ فلز رسانای گرمایی و سرمایی است.
    (بعد از گذشت چند ماه دیگر حس نمیشود)
  • تراش دندان برای کار گذاری آمالگام
  • ماده کارگذاری شده قابلیت ترمیم ندارد

مزایای استفاده از کامپوزیت

  • به سادگی بر روی دندان قرار میگیرد ونیازی به تراش دندان نیست
  • طول عمر بالایی دارد
  • روکش ها در سریعترین زمان ممکن ساخته می شوند
  • ظاهری طبیعی دارند و مشابه دندان های اصلی هستند

معایب استفاده از کامپوزیت

  • نمونه های ارزان قیمت بعد از گذشت مدتی رنگ اصلی خود را از دست می دهند.
  • استقامت و طول عمر پایین تری نسبت به آمالگام دارند
  • اگر به دستی بر روی دندان کار گذاشته نشوند کنده شده و یا به لثه آسیب وارد می کند.
جمع بندی

تفاوت کامپوزیت با آمالگام در انتخاب شما و پیشنهاد دکتر است با استفاده از مواردی که بالا برای شما توضیح دادیم می توانید انتخاب کنید که کدام یک را برای دندان های خود استفاده نمایید، معمولا برای کسانی که از مشکلات دندان قروچه رنج می برند استفاده از آمالگام بسیار توصیه می شود. به طور کل استفاده از این دو ماده بهتر است به نظر پزشک متخصص باشد.

1
تفاوت کامپوزیت با آمالگام دندان همانطور که در مطلب گفته شده است بسیار اندک است و این که از کدام ماده استفاده شود بسته به نظر پزشک متخصص و نظر بیمار دارد.
3
آمالگام ماده ای نقره ای رنگ است که از جیوه، نقره،قلع، مس و نوعی پودر ترکیب شده است این ماده برای ترمیم دندان استفاده می شود و استقامت بالایی دارد.
2
از ماده آمالگام بیشتر برای پر کردن دندان های آسیاب استفاده می شود که کمتر در دید هستند.
Rate this post

1 دیدگاه

  1. حسام گفت:

    سلام برای پوسیدگی های گسترده بر روی دندان حتما باید از آمالگام استفاده کنم یا می تونم از کامپوزیت هم استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 2 =