logo aryam

تفاوت متخصص دندان و دندان پزشک عمومی

کار هایی که متخصص دندان می تواند انجام دهد

تفاوت دندان پزشک با متخصص دندان

تفاوت متخصص دندان و دندان پزشک عمومی

در دنیای پزشکی، دو نوع پزشک وجود دارد پزشکانی که عمومی هستند و پزشکانی که تخصص دارند. در مورد دندان پزشکان هم به همین صورت است و شاید ما خیلی با تخصص های دندانپزشکی آشنا نباشیم، برای همین در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت متخصص دندان و دندانپزشک عمومی صحبت کنیم تا ببینیم برای مشکلات دهانی و دندانی ما کدام یک مناسب تر می باشند.

ابتدا قبل از همه این ها باید چیزهایی را در مورد رشته دندانپزشکی بدانید. دندان پزشکی رشته از زیر شاخه های پزشکی میباشد که دارای دوران تحصیلی کمتری نسبت به رشته های پزشکی دیگر دارد، اما کنکوری که برای این پزشکی در نظر گرفته می شود کمی سخت تر است و رتبه ای که باید بیاورند باید پایین باشد تا بتوانند در این رشته تحصیل کنند.

در کشور های دیگر دندان پزشکی زیاد رشته دهان پر کنی نیست و به این دلیل که بهداشت در کشور های دیگر به صورت جدی پیگیری می شود؛ دندان پزشکان نمی توانند پول زیادی بابت ترمیم دندان بگیرند هرچند که به نسبت درآمد خوبی دارند. اما در ایران موضوع کمی فرق می کند یک دندان پزشک می تواند هم اندازه یک متخصص قلب و یا جراح مغز هم درآمد داشته باشد که خب این در کشور های اروپایی و آمریکایی به ندرت دیده میشود.

دندان پزشکان عمومی که ما بیشتر با آنها سروکار داریم، خط اول تشخیص بیماری و درمان بیماری هستند. همچنین می توانند بسیاری کار ها مانند جراحی های جزئی و عصب کشی و … را انجام دهند اما برای این که کار های تخصصی تری را بر روی دهان بیماران انجام دهند مانند کاشت ایمپلنت و … باید تخصص داشته باشند. نه این که نتوانند این کار را انجام دهند، متخصص ایمپلنت این کار را می تواند با ظرافت و دقت بیشتری انجام دهد. برای این که ببینیم برای کاشت ایمپلنت کدام یک بهتر هستند، همراه ما باشید.

تفاوت متخصص دندان و دندانپزشک عمومی در چیست؟

تفاوت متخصص دندان و دندان پزشک عمومی در این است که متخصصین دندان که شامل متخصص ایمپلنت و متخصص ارتودنسی و… می شوند کمی بیشتر از دندانپزشکان عمومی درس خوانده اند و دوره هایی بیشتر به نسبت دندانپزشکان گذرانده اند.

معاینه بیمار توسط دندان پزش عمومی

دندانپزشک عمومی

برای این که شخصی بخواهد تخصص دندانپزشکی خود را بگیرد باید ابتدا در رشته دندان پزشکی تحصیل کرده باشد و مدرک دندان پزشکی عمومی خود را گرفته باشد؛ سپس می تواند برای تخصص دندان پزشکی خود اقدام کند و در یکی یا چند تا از تخصص های موجود زیر شاخه دندانپزشکی تحصیل کند. 

خب به طبع یکی از تفاوت های متخصص دندان و دندانپزشک عمومی این است که متخصصین دندان به این دلیل که دوره هایی را گذرانده اند، می توانند کار را تمیز تر در بیاورند و اگر مشکلاتی در حین کار پیش آمد به راحتی آن ها را حل و فصل کنند. اما خب دندان پزشکان عمومی هم کار هایی را می توانند انجام دهند که در ادامه بیشتر با انها اشنا می شویم.

کار هایی که یک دندان پزشک عمومی می تواند انجام دهد

تفاوت متخصص دندان و دندانپزشک عمومی در این است که در یک سری کار هایی که بر روی دندان انجام می شود، متخصصین دندان بهتر عمل می کنند و می توانند آنها را انجام دهند.

توانایی های دندان پزشک عمومی

کار هایی که یک دندان پزشک عمومی می تواند انجام دهد

اما ابتدا برای این که هر کاری بر روی دهان بیمار انجام شود باید به دندانپزشک مراجعه کند و اول از همه دندان پزشک است که تشخیص می دهد بیماری چیست؟ راه درمان چیست؟ و آیا نیاز است که بیمار به متخصص دندان مراجعه کند یا نه؟ در واقع اولین خط دفاعی و درمان بیماری های دهانی دندانپزشکان عمومی هستند دندانپزشکان عمومی می تواند کار هایی مانند:

  • انجام معاینات اولیه برای تشخیص بیماری هایی مانند سرطان، موارد اورژانسی، چکاپ های ماهانه و …
  • تجویز گرفتن عکس بوسیله اشعه ایکس برای فک و دندان
  • در نظر گرفتن پلن درمانی و ترسیم نمودار درمانی برای بیمار و ارجاع ان به متخصصین دیگر
  • پرکردن دندان و باندینگ دندان ها
  • عصب کشی و کشیدن دندان های پوسیده
  • نصب پل دندانپزشکی
  • نصب روکش برای دندان های خراب
  • سفید کردن دندان ها با ابزار های مخصوص
  • ترمیم دندان های شکسته
  • ترمیمی و بیلداپ دندان
  • کمک به درمان دندان قروچه

و خیلی کار های اولیه دیگر مربوط به دهان و دندان را انجام دهند.

کار هایی که متخصص دندانپزشکی باید انجام دهد

همانطور که قبل تر هم اشاره ای داشتیم تفاوت میان متخصص دندان و دندانپزشک عمومی این است که متخصص دندان بیشتر از دندان پزشک درس خوانده است و می تواند بسیاری از کار ها را با کیفیتی بیشتر انجام دهد، پس در واقع دندانپزشکان متخصص هم می توانند تمامی کارهایی که یک دندانپزشک عمومی می تواند انجام دهد را انجام دهند به علاوه آن می تواند کار هایی مانند کاشت ایمپلنت را به بهترین شکل انجام دهند.

چه کار هایی که متخصص دندانپزشکی باید انجام دهد

کار هایی که متخصص دندانپزشکی باید انجام دهد

اگر شخصی بخواهد برای دندان های خود از ایمپلنت استفاده کند و خواهان بهترین کیفیت کار باشد بهتر است که به متخصص ایمپلنت مراجعه کند تا چیزی را که می خواهد بدست آورد.

همچنین دندان پزشکان عمومی میتوانند جراحی هایی جزئی را انجام دهند اما اگر جراحی حساس باشد و دندان به عصب نزدیک باشد حتما به متخصص مراجعه کنید مخصوصا برای دندان های عقل که اگر در فک قرار گرفته باشند می توانند بسیار خطرناک باشند.

جمع بندی

تفاوت متخصص دندان و دندان پزشک عمومی به طور کل زیاد نیست اما در انجام کار این تفاوت ها به وضوح احساس می شوند مانند دیگر رشته های پزشکی. بنابراین برای کار های تخصصی دندان خود به پزشک متخصص دندان مراجعه کنید و چکاپ های ماهانه و کار هایی اولیه دندان خود را به دندان پزشکان عمومی بسپارید.

سوالات متداول تفاوت متخصص دندان و دندان پزشک عمومی

  • تفاوت متخصص دندان و دندان پزشک عمومی در چیست؟
    تفاوت متخصص دندان و دندانپزشک عمومی در این است که دندان پزشکان عموم کار های اولیه دندان را به خوبی انجام می دهند مانند عصب کشی، روکش گذاری و…. اما متخصصین دندان کار های تخصصی مانند ایمپلنت گذاری و ارتودنسی را برای بیماران انجام می دهند.

  • دندان پزشکان عمومی می توانند ایمپلنت گذاری را انجام دهند؟
    بله دندان پزشک عمومی هم می تواند ایمپلنت گذاری را انجام دهد اما برای این که بهترین کار و با کیفیت ترین کار بر روی دندان شما انجام شود بهتر است به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید زیرا وی دوره های مخصوص این کار را گذرانده است.

  • کدام متخصص دندان از همه بهتر است؟
    به طور کلی تمامی متخصصان ایمپلنت گذاری از معلومات کافی برخوردار هستند. اما کلینیک دکتر آریام می تواند با بهره گیری از بروز ترین تجهیزات و مجرب ترین کادر بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.
Rate this post

5 دیدگاه ها

  1. 6محمدعلی مرادیان فرزندمحمدحصن گفت:

    دلت خیلی خوشه *برای جرمگیری مراجعه کردم بدون مشورت 4عددروکش فوقانی طرفین عوض کردباعث ساییدگی 6عدد دندان 3و4و5 تحتانی طرفقن گردید شکایت کردم گفتندبیمارمعاینه شددزمان انجام شدقصوری احرازنگردید(پزشک عمومی بود)

  2. ایرانی گفت:

    یک سوال دارم

    چگونه منشی دندانپزشکی که دیپلم ندارد دندانپزشک شده و ترمیم و عصب کشی انجام می دهد؟ ممنون میشوم اگر کسی اطلاع داشته باشد جواب دهد.

    • mobina afrasyabi گفت:

      سلام دوست عزیز
      منشی دندون پزشکی اجازه دخالت در امور دندانی بیمارو نداره و معمولا دستیار های وارد به بعضی از امور به دندان پزشک کمک می‌کنند.

  3. امین گفت:

    دلیل اینکه در سایر کشورها دندانپزشک عمومی رونق متخصص پزشکی رونداره وجود افرادی بنام بهداشت داران دهان و دندان هستش که خودش یه شغله و در واقع بازار کار برای اونا هم هست نه تفاوت سطح بهداشت که اتفاقا ایران جزو بهترین هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 6 =