logo aryam

بیماری های لثه و درمان آن

بیماری لثه

بیماری های لثه و درمان

بیماری لثه چیست

بیماری لثه به عنوان تورم، درد و عفونت بافت های اطراف دندان توصیف می شود. دو نوع اصلی از بیماری لثه وجود دارد: ژنژویت (gingivitis) و بیماری پریودنتال (periodontal disease).

ژنژویت چیست

به التهاب لثه ها ژنژویت گفته می شود. هنگامی این اتفاق می افتد که لثه های اطراف دندان قرمز و متورم می شوند. گاهی لثه های متورم هنگام مسواک زدن و شستشو دچار خونریزی می شوند.

بیماری پریودنتال چیست

ژنژویت هایی که دوام می آورند و باقی می مانند به بیماری پریودنتال تبدیل می شوند. انواع مختلفی از بیماری های پریودنتال وجود دارند که هرکدام به نحوی بر بافت های اطراف دندان تاثیر می گذارند. اگر این بیماری بدتر شود باعث از دست رفتن استخوان حامی دندان که در فک است می شود  و اگر درمان نشود نهایتا منجر به از دست دادن دندان می شود.

بیماری پریودنتال

بیماری های لثه

احساس درد به دلیل بیماری لثه

برخی افراد از برخی انواع بیماری های لثه رنج می برند، و همین دلیل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. در برخی افراد نیز سرعت رشد و توسعه این بیماری بسیار پایین است، در حدی پایین که دندان می تواند در بیشتر طول عمر فرد باقی بماند.

دلیل ایجاد بیماری های لثه

تمامی بیماری های لثه به دلیل پلاک ها ایجاد می شوند. پلاک لایه ای از باکتری ها است که بر سطوح دندن ها به طور روزانه تشکیل می شوند. تعداد زیادی از این باکتری ها کاملا بی ضرر هستند اما عده ای هم هستند که مشخص شده باعث بیماری های لثه می شوند. جهت جلوگیری و درمان بیماری لثه، باید اطمینان یابید که تمامی پلاکها را روزانه از دندان های خود پاک کنید. این کار به راحتی توسط مسواک و برخی مسواک های بین دندانی یا نخ دندان برای دستیابی به نواحی دور از دسترس، انجام می شود.

تاثیر استعمال دخانیات بر دندان و لثه

سیگار کشیدن می تواند بیماری لثه را بدتر کند. کسانی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که پلاک های باکتریایی که منجر به بیماری لثه می شود تولید کنند. لثه ها به این دلیل تاثیر می پذیرند که سیگار کشیدن سبب کاهش اکسیژن در جریان خون می شود، پس لثه عفونی شده نمی تواند بهبود یابد. در افرادی که سیگاری هستند نسبت به آن هایی که نیستند پلاک های بیشتری تولید می شوند و سرعت شدید شدنشان نیز بیشتر است. استعمال دخانیات خود یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان است.

استعمال دخانیات

تاثیر استعمال دخانیات بر لثه ها

عدم درمان بیماری لثه

متاسفانه بیماری لثه اغلب دردی ایجاد نمیکند، پس شما متوجه ایجادش و وخیم شدنش نمی شوید. گاهی باکتری ها فعالیت بیشتری دارند و همین مواقع موجب ایجاد درد در لثه ها می شوند به همین ترتیب موجب ایجاد آبسه ها و تراوش چرک از بین دندان ها می شوند. پس از چند سال این اتفاق سبب از دست رفتن استخوان حامی دندان می شود و اگر به صورت درمان نشده رها شود، در آینده درمان و ترمیمش سخت تر می شود.

درصورت ابتلا به بیماری لثه

به محض اینکه احساس کردید شما هم دارای بیماری های لثه هستید، به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید، او دندان ها و لثه ها را چک و ارزیابی می کند و با استفاده از X-rays  فک را برای ارزیابی میزان تحلیل رفتن استخوان بررسی می کند. این ارزیابی ها جهت انتخاب بهترین گزینه درمانی متناسب با شرایط بیمار لازم و ضروری است.

درمان های احتمالی

دندانپزشک متخصص تمامی پلاک ها را از دندان ها خارج می کند. پس از آن به شما طریقه صحیح تمیز کردن دندان ها و خارج کردن پلاک ها را آموزش خواهد داد. احتمالش است که به چند جلسه مراجعه به دندان پزشکی احتیاج دشته باشید. توجه کنید برای پیشگیری از بدتر شدن بیماری لثه، مراقبت های روزانه بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ضروری است.

ممکن است برای درمان احتیاج به بررسی لثه ها هم باشد تا اطمینان حاصل شود تمامی مشکلاتی که پلاک ها ایجاد کرده اند برطرف شده اند. این پزوسه root planing نامیده می شود که ممکن است برای انجام شدن به بی حسی نیاز داشته باشید. گاهی بیماری های لثه آنقدر شدید می شوند که به ریشه دندان آسب وارد می کنند، در آن صورت بیمار به جراحی لثه نیاز پیدا می کند.

درمان بیماری لثه ها

بیماری لثه و ردمان

علائم بیماری لثه

اولین علامت، مشاهده خون بر روی مسواک و یا در خمیر دندانی که هنگام شستشوی دندان از دهانتان بیرون می ریزید، است. لثه ها حتی هنگام غذا خوردن نیز ممکن است خونریزی کنند و به همین خاطر طعم بدی را در دهانتان به جای می گذارند. همچنین ممکن است تنفستان ناخوشایند شود.

احتمال عود بیماری لثه

برای بیماری لثه درمانی وجود ندارد، اما تا هنگامی که در منزل از دندان ها مراقبت به عمل بیاید قابل کنترل است. از دست رفتن استخوان فک بسیار آهسته اتفاق می افتد و می تواند هر لحظه متوقف شود. حذف روزانه پلاک ها از دندان هایتان و مراجعات منظم به دندان پزشکی را جدی بگیرید.

ارتباط بیماری های لثه با دیگر شرایط سلامتی

طی سال های اخیر بیماری های لثه ای را با دیگر شرایط سلامتی مانند دیابت، سکته، بیماری قلبی عروقی و حتی زوال عقل مرتبط دانسته اند. تحقیقات بیشتری جهت فهمیدن این ارتباطات مورد نیاز است اما شواهد زیادی موجود هستند که داشتن دهان و لثه ای سالم می تواند به سلامت کلی کمک کند و هزینه های درمان های پزشکی را کاهش دهد. دکتر آریام، متخصص ایمپلنت و جراحی های لثه دارای تجارب فراوانی در این زمینه است، در صورتی که احساس کردید برای چک آپ و یا بیماری لثه و درمان به دندانپزشکی متخصص برای مراجعه احتیاج دارید، کافیست با ما ارتباط برقرار کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =