logo aryam

بیماری های خطرناک دهان

بیماری های خطرناک دهان

بیماری دهان و دندان

آشنایی با بیماری های خطرناک دهان و دندان

دهان انسان یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه گوارش است و در واقع درگاه و ورودی به حساب می آید، خوراک و انرژی بدنی شما به این بستگی دارد که دهان شما و دندان های شما در سلامت کامل باشند. به احتمال زیاد برای شما هم اتفاق افتاده است که با زخمی در دهان مواجه شوید، که حتی مزه خوردن خوشمزه ترین مواد غذایی را از بین برده باشد، مسلما خوردن غذا همراه با درد بسیار ناگوار و ناخوشایند است. بنابراین بهتر است تا بیماری های خطرناک دهان را هرچه سریعتر شناسایی کنید و اقدام به از بین بردن آنها نمایید، یا در خصوص بیماری های پیشرفته روند درمانی مناسبی را پیش بگیرید.

غده بوجود امده درون دهان

بیماری های دهانی

بهتر است تا نشانه هایی که در این مطلب می خوانید را ابتدا با پزشک معالج در میان بگذارید و از وی مشورت بخواهید تا بهتر راهنماییتان کند. صرفا این مطالب برای راهنمایی بهتر شما می باشد و این که بتوانید قبل از این که زمان را از دست بدهید، اقدام به درمان نمایید. اگر مشتاق هستید تا از علائم بیماری های دندانی خود اطلاع بیابید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چطور می توان از بروز بیماری های دهان و دندان جلوگیری کرد؟

دهان انسان یکی از مناطقی است که بیشترین باکتری را در خود جای داده است، و در صورتی که میزان باکتری های دهان کنترل نشود دهان و دندان ها دچار بیماری هایی می شوند:

  • پوسیدگی دندان
  • عفونت های لثه ای
  • زخم بر روی زبان یا لثه
  • آبسه
  • افت
  • بوی بد دهان
  • حساس شدن دندان ها

از عواملی هستند که در صورتی که بهداشت دهانی را رعایت نفرمایید دچار آنها خواهید شد، علاوه بر آن از بین رفتن مینای دندان و تغییر رنگ دندان ها هم اضافه می شود.

برای جلوگیری از این اتفاقات می بایست به طور مرتب  از مسواک و خمیر دندان استفاده نمایید، اگر در کنار آن از شوینده های دهان و اب نمک هم استفاده کنید تاثیر بهتری بر روی بهداشت دهان شما دارد.

علاوه بر آن برای جلوگیری از بیماری های خطرناک دهان مانند سرطان، توصیه پزشکان این است که از خوردن نوشیدنی یا مواد غذایی بیش از حد داغ و یا کشیدن سیگار و قلیان خودداری نمایید تا سلول های زبان و بافت های دهان بیش از حد تحریک نشوند. تحریک بیش از حد بافت دهان باعث واکنش هایی شده و سلول های سرطانی را فعال می نمایند. این سلول ها با، تکثیر بیش از حد خود ابتدا بافت های اطراف و سپس اندام را نابود کرده و در آخر بیمار را از پای در می آورند.

نشانه های علائم سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان دارای نشانه هایی می باشد که بهتر است قبل از این که پیشرفته تر شود مورد بررسی قرار بگیرند. شما این علائم را به خاطر بسپارید:

  • تورم یا ضخامت زبان و بروز توده هایی مانند لک
  • تورم بر روی لثه
  • ایجاد زخم هایی بر روی صورت گردن و یا دهان که خون ریزی را به همراه دارند و با گذشت زمان هم ترمیم نمی شوند.
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد شدید و بی مورد در محدوده ای
  • حساسیت بیش از اندازه در ناحیه صورت و یا گردن
  • حرکات فک و زبان با مشکل مواجه شده، به همراه صحبت کردن به سختی
  • گلو درد مزمن
  • سختی در خوردن غذا (جویدن و یا بلع غذا)

با مشاهده هر کدام از این موارد می بایست به دندان پزشک خود مراجعه فرمایید تا شما را معاینه کند، همچنین برای جلوگیری از خطرات احتمالی می توانید از وی مشورت بگیرید.

بیماری سرطان بدخیم

سرطان دهان

نشانه های پوسیدگی دندان ها

یکی دیگر از بیماری های خطرناک دهان پوسیدگی است که خیلی ها از ان رنج میبرند، پوسیدگی های دهانی به این دلیل رایج می باشند که بیشتر در اثر رعایت نکردن بهداشت دندان ایجاد شده و باکتری ها با تولید مواد خوردنه دندان را از بین می برند. پوسیدگی دندان ابتدا به مانند جرم یک لیوان چای ظاهر می شود و بعد از آن با بی توجهی گسترده تر شده به عمق دندان راه می یابد و به ریشه می رسد، سپس باعث از بین رفتن ریشه می شود.

هنگامی که ریشه در حال از بین رفتن است، آبسه را بر روی لثه مشاهده خواهید کرد. اگر میزان تخریب ریشه دندان بسیار زیاد باشد ابتدا باید دندان را عصب کشی کرده و سپس از روکش استفاده نمایید. معمولا هنگامی که دندانی اپسه می کند دیگر قابل برگشت نیست و دندان از بین رفته است.

دقت داشته باشید که بیشتر بیماری های مربوط به دندان از پوسیدگی نشات می گیرد.

بیماری های لثه ای (ژنژیویت/ پریودنتیت)

پلاکت دندانی عاملی است که باید بلافاصله پس از رویت اقدام به نابودی آن کنید. زیرا می تواند به سادگی پیشرفت کرده و دندان و لثه شما را مورد هدف قرار دهد. مرحله اولی که پلاکت دندان لثه را درگیر می کند، ژنژیویت نام دارد و سپس مرحله پیشرفته تر پریودنتیت نام دارد.

زخم لثه به دلیل پلاکت دندان

بیماری لثه

جلوگیری و درمان بیماری: ابتدا برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری و درمان آن بهتر است تا مرتب مسواک زده و از محلول آب و نمک و شوینده های دندانی استفاده نمایید. اگر بیماری پیشرفت زیادی داشته و به بافت دندان و لثه آسیب زده باشد به احتمال زیاد پزشک پیوند لثه را پیشنهاد می کند.

جمع بندی

بیشتر بیماری های خطرناک دهان با رعایت نمودن بهداشت دهانی از بین می رود و امکان بوجود آمدن انها بسیار کم می شود، اگر از خوردن غذای داغ و یا چای داغ خودداری نمایید بسیاری از بیماری هایی مانند حساس شدن دندان ها به سرما گرما و ترک خوردگی آنان یا حتی سرطان دهان از شما دور می شوند. برای داشتن یک زندگی سالم مراقب دهان و دندان های خود باشید.

سوالات متداول بیماری های خطرناک دهان

  •  بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان چیست؟
    بهترین راه برای این که از بیماری های دهان و دندان به دور بمانید بهتر است تا بهداشت دندانی خود را رعایت فرمایید.
  • علائم بروز سرطان در دهان چیست؟
    علائمی که قبل از پیشرفته شدن سرطان در دهان باید به آنها به شدت توجه شود از جمله وجود کل های خشن یا تورم در دهان، تغییر رنگ بر روی زبان، درد بی مورد، بروز زخم های متعدد و بی دلیل، ضخامت زبان و حساس شدن آن و …
  • بهترین راه برای از بین بردن پلاکت دندانی چیست؟
    پلاکت های دندانی با مسواک زدن و شستشوی مداوم از بین می روند ولی اگر با مسواک زدن از بین نرفت می بایست به پزشک برای جرم گیری دندان مراجعه فرمایید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =