logo aryam

ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

همان طور که می دانیم، یکی از اصلی ترین خدماتی که هر کلینیک و مطب دندانپزشکی ارائه می دهد، کاشت دندان به روش ایمپلنت می باشد. کاشت دندان به منظور پر کردن فضای خالی میان دندان ها که در اثر شکستگی و یا مادرزادی ایجاد می شود، به کار برده می شود. وجود فضای خالی روی لثه بین دندان ها می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد که از جمله آن ها می توان به کاهش زیبایی دهان و لبخند، مشکلات تکلم، احتمال عفونت لثه در اثر باقی ماندن مواد غذایی در آن ناحیه و … اشاره کرد.

از این رو فضای خالی میان دندان ها را حتما باید به روش های مختلف کاشت دندان، پر کرد. ایمپلنت، یکی از رایج ترین انواع کاشت دندان می باشد که بسته به شرایط فک و دندان های بیمار، به روش های مختلفی انجام می شود. جدیدترین و پیشرفته ترین روش انجام این کار، ایمپلنت دندان دیجیتال می باشد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

ایمپلنت دندان به روش دیجیتال

در سال های اخیر، پیشرفت تکنولوژی تا حد زیادی به صنعت پزشکی و درمانی کمک کرده است و با روی کار آمدن تجهیزات پزشکی مدرن، خدمات درمانی با کیفیت بالاتری ارائه داده می شود. یکی از نمونه های بارز مدرنیزه شدن صنعت پزشکی، مدل سازی های سه بعدی می باشد که امروزه در بسیاری از جراحی های زیبایی و همچنین خدمات دندانپزشکی به کار برده می شود. ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟ یکی از خدماتی می باشد که با بهره گیری از مدل سازی سه بعدی در کامپیوتر انجام می شود.

در ایمپلنت دندان به روش سنتی، قسمتی از لثه که محل قرارگیری ریشه دندان است، برش داده شده و ریشه مصنوعی جهت قرار گیری پروتز دندانی کاشته می شود. این روش که نوعی جراحی به شمار می رود، به دلیل استفاده از بی حسی موضعی حین عمل درد چندانی ندارد ولی پس از کمرنگ شدن اثر بی حسی و هنگام خوردن غذا، درد آن حس می شود. در ایمپلنت دندان دیجیتال، حداقل شکاف برای کاشت ریشه مصنوعی ایجاد می شود و در نتیجه این عمل با دقت بالاتری انجام شده و درد کمتری خواهد داشت.

کاشت ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دندان به روش دیجیتال

کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال چگونه انجام می شود؟

در ایمپلنت دندان به روش دیجیتال، یک مدل سازی سه بعدی کامپیوتری از محل قرارگیری استخوان های فک و رشته های عصبی ساخته می شود. این مدل سازی در واقع یک راهنمای تصویری برای پزشک هنگام انجام کاشت دندان تولید می کند که منجر به برش لثه به کمترین میزان ممکن می شود. بدین ترتیب که دندانپزشک هنگام انجام کار، به طور همزمان تصویری از محل دقیق قرارگیری دندان ها روی مانیتور را مشاهده می کند و از روی آن، اقدام به ایجاد شکاف های خیلی کوچک و در نهایت قرار دادن پروتز دندانی می کند. از این رو، در ایمپلنت دندان دیجیتال، دیگر نیازی به بخیه نخواهد بود و دردهای زمان ریکاوری پس از کمرنگ شدن اثر بی حسی، به حداقل می رسد.

برای کاشت ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

مزایای ایمپلنت دندان دیجیتال

با توجه به توضیحاتی که در بالا آورده شد، این روش مدرن در کاشت دندان مزایای بسیاری دارد که در این جا به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • این روش ایمپلنت، دقت بسیار بالایی دارد. در نتیجه احتمال موفقیت آن بسیار بالا و درصد خطای نزدیک به صفر دارد.
  • در ایمپلنت دندان دیجیتال، به دلیل کاهش میزان برش لثه و عدم نیاز به بخیه، دردهای بعد از عمل به حداقل می رسد.
  • از اصلی ترین مزیت های این روش، امکان کاشت چند پایه ایمپلنت طی یک جلسه می باشد که در مقایسه با روش سنتی، سرعت اثربخشی بسیار بالاتری دارد.
  • در این روش با توجه به این که پزشک تصویر دقیقی از آناتومی فک و مسیرهای عروقی دارد، فرآیند کاشت دندان را در مدت زمان بسیار کوتاه تری به انجام می رساند. به طور معمول، کاشت دندان دیجیتال حدود 15 دقیقه زمان خواهد برد.
  • به دلیل کوچک بودن برش ها و شکاف های لثه در این نوع ایمپلنت، بیمار بلافاصله پس از اتمام آن می تواند غذاهای طبیعی بخورد و نیاز به مراقبت های بعد از عمل سختگیرانه ای ندارد.
مزایای ایمپلنت دیجیتال

مزایای کاشت ایمپلنت به روش دیجیتالی

کاربردهای ایمپلنت دیجیتال

 

ایمپلنت دندان به روش سنتی، با توجه به این که مستقیما لثه و استخوان های فک را تحت تاثیر قرار می دهد و نوعی جراحی به شمار می رود، برای همه افراد مناسب نمی باشد. در واقع، کسانی که به هر دلیلی از استخوان بندی و یا شرایط مناسب فک و دندان برخوردار نباشند، نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند. چرا که این کار می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان فک در بلند مدت شود.

در این موارد، استفاده از روش های کاشت دندان بدون جراحی پیشنهاد می شود که از میان آن ها می توان به بریج دندان و یا ایمپلنت دندان دیجیتال اشاره کرد. البته روش کاشت دندان مناسب هر فرد را فقط پزشک متخصص پس از بررسی دقیق عکس ها و معاینه حضوری فرد تعیین می کند.

کاربردهای ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال

کاشت دندان به هر روشی که انجام شود، نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارد و نمی توانید با آن مثل یک دندان طبیعی برخورد کنید. البته پزشک شما هنگام مراجعه معمولا مواردی که باید رعایت کنید را به شما گوشزد خواهد کرد. مواردی از قبیل عادات غذایی، نظافت و بهداشت دهان و دندان و … اصلی ترین نکاتی هستند که پس از ایمپلنت دندان، در زندگی روزمره شما تغییر خواهند کرد. در صورت عدم رعایت این موارد، ایمپلنت برای شما کارآمد نخواهد بود و شکست می خورد.

در ایمپلنت دندان دیجیتال، چند ماه زمان لازم است تا ریشه مصنوعی به استخوان پیوند بخورد. در صورتی که بهداشت دندان ها رعایت نشود، این پیوند انجام نخواهد شد. تمیز کردن پروتزهای دندانی، معمولا با مسواک و آب سرد انجام می شود. حتی الامکان از بکارگیری مسواک های زبر و خمیر دندان خودداری کنید. چرا که ممکن است روی سطح پروتز دندانی، ایجاد خط و خش کنند. برای این کار می توانید از شوینده های مخصوص دندان مصنوعی نیز استفاده کنید. استفاده ا خوراکی های سفت مانند ته دیگ برشته، آجیل و … نیز موجب فشار وارد شدن به فک و از بین رفتن ایمپلنت می شود. در نتیجه از مصرف این گونه مواد غذایی نیز خودداری کنید.

سوالات متداول ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

1
ایمپلنت دندان به روش دیجیتال، با تصویر سازی سه بعدی از موقعیت دقیق فک و دندان ها انجام می شود و کمترین درصد خطا را دارد.
2آیا کاشت دندان به روش دیجیتال درد دارد؟
در این روش با توجه به این که شکاف های بسیار کوچک روی لثه بدون نیاز به بخیه زده می شود، میزان درد ایمپلنت به حداقل می رسد.
3قیمت ایمپلنت دندان به روش دیجیتال چقدر است؟
ایمپلنت دندان دیجیتال به دلیل استفاده از دستگاه های پیشرفته ی اسکن، پروتزهایی با متریال با کیفیت تر و همچنین سرعت تحویل بیشتر، قیمتی بالاتر از ایمپلنت های سنتی خواهد داشت.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 16 =