logo aryam

استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت

استفاده از لیزر

لیزر در جراحی ایمپلنت

استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت

امروزه لیزر در همه ابعاد زندگی کاربرد دارد و استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت یکی از مهمترین کاربردهای استفاده از لیزر می باشد. همانطور که می دانیم لیزر در دندانپزشکی انقلابی ایجاد کرد. در دندانپزشکی مدرن، موارد تجویز متعددی برای جراحی لیزر وجود دارد.
انتخاب دقیق سیستم لیزر و طول موج مناسب توسط بهترین متخصص ایمپلنت برای انجام عملیات بسیار مهم می باشد، که این انتخاب با توجه به ارزیابی های علمی و میزان تغییراتی که در دمای الیاف و بافت های اطراف در هنگام استفاده از لیزر رخ می دهد صورت می پذیرد.
استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت به دلیل بالا رفتن دقت در جراحی سبب می‌شود که محل جراحی با حداقل آسیب به بافت نرم و سخت، آماده شود. ما قادر خواهیم بود فقط بافت‌هایی را که نیاز داریم، برداریم و به بافت‌های سالم اطراف، آسیبی وارد نمی‌آوریم، و همچنین خونریزی به آن شیوه جراحی با تیغ نخواهیم داشت.
مزیت بزرگ دیگر جراحی ایمپلنت لیزر این است که پروسه‌ی بهبود زخم را سرعت می‌بخشد. ما فقط بافت هدف را از بقیه‌ی بافت‌ها جدا می‌کنیم و به بافت‌های مجاور، آسیب غیرضروری نمی‌زنیم. این مزیت، فرایند التیام زخم را بهبود می‌بخشد. جراحی لیزر به‌طور بسیار موثری، واکنش التهابی بافت را کاهش می‌دهد یا از آن جلوگیری می‌کند.
همچنین ترشح آنزیم‌های بازدارنده، فرایند التهابی را تقویت می‌کند. لیزر خواص ضدمیکروبی هم دارد که مشکلات عفونت را برطرف می‌نماید. در آخر، لیزر سبب تحریک التیام بافت سخت و نرم می‌گردد. نتیجه نهایی این نوع جراحی، باعث کاهش زمان درد و خونریزی می‌شود. بهبود و التیام  بهتر زخم نسبت به روش‌های قدیمی جراحی است. روش‌های قدیمی جراحی ایمپلنت این مزیت‌ها را ندارند.

استفاده از لیزر

استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت

عملکرد لیزر ها از طریق انتشار تحریک شده می باشد. نور به بافت های بیولوژیکی می رسد و در بافت‌های اطراف آن نیز منعکس می گردد.
لیزرهای جامد Nd: YAG، Nd: YAP، Er: YAG، Er، Cr: YSGG، لیزرهای دیود نیمه هادی و لیزرهای گاز اولین لیزر دندانی ( نانومتر Nd: YAG 1،064 ) است که تخریب بافت نرم، هموستازی و کنترل باکتری ها را انجام می دهد.
حالت انتشار پالس آزاد موجب افزایش حداکثر ولتاژ در هر پالس می شود و همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از این لیزر برای جراحی ایمپلنت، می توان به این نتیجه رسید که اثرات نفوذ و پیک بالا انرژی گرما در طی بافت نرم و پروتز ایمپلنت باعث ایجاد آسیب به سطح ایمپلنت و استخوان اطراف آن می شود. این امر باعث شد استفاده لیزر در ارتباط باایمپلنت‌ها مقداری تخفیف حاصل شد که برای چندین سال باقی مانده بود.
لیزر دی اکسید کربن (CO2) در گذشته برای برداشتن و تبخیر تومورهای مختلف بافت نرم و هیپرپلازی پری ایمپلنت استفاده شده است. حالت اعمال ممکن است پیوسته یا سوپرپالس باشد، که اجازه برداشت نسبتا سریع، انعقاد مناسب و راحتی بیمار را می دهد. به طور خاص، خواص فیزیکی لیزر CO2 و اثرات جراحی طول موج آن به حذف بافت نرم در مناطق اطراف ایمپلنت و همچنین تخریب سطوح ایمپلنت اجازه می دهد. به نظر می رسد که لیزر CO2 به شکل مداوم موجب اثرات نامطلوب بر روی شیمی در سطح نمی شود، اما به نظر می رسد که حالت سوپرپالس تاثیر قابل توجهی روی شیمی در سطح دارد که برای ایمپلنت های شکست خورده مناسب نمی باشد.

مراحل استفاده از لیزر در روش کاشت ایمپلنت

استفاده از لیزر در قبل از جراحی

استفاده از لیزر در این مرحله می تواند شامل ضدعفونی کردن محل جراحی و یا ضد عفونی کردن محل کشیدن دندان باشد.
باتوجه به اینکه لیزر خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث استریلیزه کردن محل کاشت ایمپلنت می شود. لیزر erbium و diode باعث تصفیه می شود و بافت گرانوله و تخریب شده را از محل کشیدن دندان حذف خواهد کرد.

استفاده از لیزر در حین جراحی

لیزرهای Co2، لیزرهای غیرتماسی هستند بنابراین می تواند سایز نقطه ای را افزایش دهند، لیزرهای دی اکسید کربن در از بین بردن تگ های بافت نرم و همچنین تصفیه سطح بافت استخوانی موثرتر می باشند.

برش فلپ :

لیزرهای دندانی مزایای تخریب بافت نرم، هموستاز و همچنین استفاده از آن برای برش های نرم بافت نرم است. در مقایسه با تیغ جراحی هموستاز بزرگتری را ایجاد می کند. لیزرهای مختلفی که می توانند برای این منظور استفاده شوند عبارتند از لیزر دیود، CO2 Lasers و Erbium تفاوت در طول موج و عمق نفوذ آنها می باشد.

استئوتومی:

لیزر اربیوم را می توان به طور موثر در تخریب استخوان مورد استفاده قرار داد، بنابراین در تولید osteotomies اثر می گذارد. استفاده از مته باعث ایجاد اضطراب و ناراحتی برای بیماران می شود، بنابراین لیزرها می توانند از مزایای بهتری استفاده کنند و باعث آرامش بیشتر بیمار می شود.
مزیت عمده استفاده از لیزرهای Erbium در آماده سازی سوراخ راهنمای اولیه است، زیرا حفره ممکن است مته بر روی سطوح استخوانی نامنظم لغزش کند. و استفاده از لیزر اربیوم برای کسانی پوکی استخوان دارند مناسب است.

بهترین متخصص ایمپلنت

استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت

استفاده از لیزر پس از جراحی

پس از جراحی ایمپلنت از لیزر می توان برای برداشتن بافت آلوده اطراف ایمپلنت که ملتهب شده است استفاده کرد.
انرژی لیزر خواص ضد میکروبی  دارد که باکتری‌های آسیب‌رسان را از بین می‌برد. پس از برداشتن بافت آلوده‌ی اطراف ایمپلنت و تمیز کردن ناحیه‌ی موردنظر، می‌توانیم التیام و بهبود بافت‌های سخت و نرم را با لیزر تسریع کنیم.

استفاده از لیزر در هنگام پروتز

پس از عمل جراحی ایمپلنت در مرحله قرار دادن پروتز، ممکن است بافت نرم نیاز به تغییراتی باشد که می توان در این مرحله نیز از لیزر کمک گرفت.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شش =