logo aryam

چگونه استحکام دندان را بالا ببریم

چگونه استحکام دندان را بالا ببریم

روش های بالابردن استحکام دندان

همه افراد خواهان دندان های سالم و زیبا می باشند. بنابراین باید در حفظ دندان ها و رعایت بهداشت دندان ها همواره توجه و مراقبت های لازم را نیز به عمل بیاوریم. بهترین روش مراقبت از دندان ها تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد. در این مقاله میخواهیم به توضیح اینکه چگونه استحکام دندان را بالا ببریم نیز بپردازیم.

برخی از عادات بهداشتی دهان و دندان و برخی از عادت های غذایی و شرایط پزشکی می توانند مینای دندان شما و استحکام دندان شما را پایین بیاورند. اما با انجام دادن چند روش ساده و  چندین عادات روزانه و روتین میتوانید استحکام دندان هایتان را افزایش داده و مقاومت مینای دندان های خود را بالا ببرید.

بررسی اینکه چگونه استحکام دندان را بالا ببریم؟

اول از همه باید دلایل فرسایش مینای دندان را فرا بگیریم.

علت های متفاوتی برای فرسایش مینای دندان وجود دارد از جمله، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از غذاهایی که باعث پوسیدگی دندان میشود و بعضی از علت های پزشکی می‌توانند استحکام دندان شما را کاهش بدهند که در ادامه به این دلایل خواهیم پرداخت.

  • نوشیدنی هایی که حاوی مواد اسیدی می باشند می توانند باعث فرسایش مینای دندان نیز بشوند. از جمله این نوشیدنی ها می توان به آب بعضی از مرکبات و نوشابه و انواع دلستر و…، اشاره کرد.
  • همچنین استفاده از مصرف زیاد مواد غذایی حاوی نشاسته و قند ها می توانند موجب پوسیدگی دندان و کاهش استحکام دندان نیز بشوند.
  • بعضی از بیماری های پزشکی مثل ریفلاکس معده که دارای اسید فراوان می باشد و یا شرایط ژنتیکی ارثی و یا کمبود بزاق دهان و مشکلات گوارشی می توانند باعث فرسایش دندان شوند.
  • مصرف زیاد بعضی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و آسپرین ها همچنین می توانند در طولانی مدت باعث فرسایش مینای دندان نیز بشوند.
  • انجام دادن بعضی از ورزش های فیزیکی مانند بوکس، جودو، کنگ فو و غیره نیز می‌توانند باعث ضربه به دندان ها شده و استحکام دندان ها را کاهش بدهند و در آخر باعث افتادن دندان نیز می شوند.
  • مسواک زدن بیش از حد و یا محکم مسواک زدن به صورتی که مسواک را محکم به دندان های خود بکشید می‌توانند باعث کاهش استحکام دندان شود.
  • و همچنین مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند باعث کاهش استحکام دندان و فرسایش مینای دندان بشود.
  • استفاده از پسته و فندق و یا هر خوراکی سفت و سخت به وسیله دندان نیز کار درستی نمی باشد و باعث لب پر شدن دندان ها و همچنین باعث افزایش روند تخریب مینای دندان و گسترش پوسیدگی آن می شود.

تاثیر فلوراید در استحکام دندان‌ها

یکی از پاسخ های چگونه استحکام دندان را بالا ببریم ، استفاده از فلوراید باعث میشود که دندان ها در برابر مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی اسید نیز مقاومت کرده و حتی پوسیدگی های سطحی و زود رس را از بین ببرد. مسواک زدن به همراه خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید می باشند باعث می شود که مینای دندان استحکام بالاتری پیدا کرده و همچنین دندان های شما را سفید کرده و مانع از پوسیدگی دندان می شود.

با دهانشویه چگونه استحکام دندان را بالا ببریم

شما می توانید با تهیه دهانشویه های حاوی مواد فلوراید در اکثر داروخانه ها و برخی از فروشگاه ها به این صورت که با دهانشویه فلوراید دهان خود را غرغره کنید و اگر در روز دو بار این کار را انجام دهید این دهانشویه می تواند باعث ترمیم مینای دندان و همچنین استحکام دندان نیز بشود.

با رعایت عادات غذایی برای مراقبت از دندان

یکی دیگر از راه های بالابردن استحکام دندان ها اجتناب از مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی و شکلات می باشد. طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده مصرف زیاد مواد غذایی حاوی سرشار از قند یکی از مهمترین عوامل پوسیدگی دندان و همچنین کاهش استحکام مینای دندان ها می باشد.

همچنین استفاده از چربی های سالم از جمله کره و روغن نارگیل می تواند به علت ساختار موجود در خود باعث تقویت مینای دندان و بالا بردن استحکام دندان شود و همچنین مصرف قرص های مکمل های ویتامین دی و کلسیم باعث بازیابی و تقویت مینای دندان خواهند شد.

بالابردن استحکام دندان با خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی مواد سدیم کلراید، فسفات، یون فلوراید و کلسیم محلول باشد از تحلیل رفتن مینای دندان جلوگیری می کند. همه این مواد گفته شده مواد معدنی محسوب می شوند و از مواد معدنی تشکیل شده اند. استفاده از خمیردندان های حاوی مواد معدنی استحکام دندان ها را بالا می برد.

پاسخ این سوال که چگونه استحکام دندان را بالا ببریم می تواند ارتباط زیادی هم با مشکلات گوارشی داشته باشد. به این صورت که اگر شما یا فردی احساس سوزش در معده یا سر دل کنید و یا دچار بیماری ریفلاکس معده و یا مری باشید، حتماً باید تحت نظر پزشک قرار گرفته و مشکل خود را درمان کنید زیرا عملکرد های گوارشی با سلامت دهان و دندان تاثیر مستقیمی نیز دارند.

افزایش استحکام دندان با درمان پزشکی

اگر شما در دندان‌های خود متوجه نشانه هایی از فرورفتگی، چاله، سوراخ و یا شیارهای عمیق بر روی دندان های خود شده اید و همچنین اگر به صورت غیر ارادی دندان های شما به همدیگر سابیده می‌شود و شما دچار دندان قروچه نیز باشید باید به دندانپزشک مراجعه کرده و تحت درمان نیز قرار بگیرید و حتما روند درمانی خود را کامل بفرمایید.

علائم پوسیدگی مینای دندان

بعد از اطلاع از پاسخ چگونه استحکام دندان را بالا ببریم لازم است تا به بررسی علائم پوسیدگی مینای دندان بپردازیمو که عبارتند از:

  1. زرد شدن دندان ها یکی از علائم پوسیدگی دندان می باشد.
  2. تیر کشیدن و احساس سوزش در لثه های خود به هنگام خوردن نوشیدنی های سرد یا گرم و بعضی از غذاهای شیرین یا تند می تواند علائم حساسیت بیش از حد شما و همچنین ناشی از فرسایش مینای دندان باشد.
  3. یکی دیگر از این علائم ایجاد ترک بر روی دندان ها می باشد.
  4. به وجود آمدن فرورفتگی ها و یا سوراخ شدن سطح دندان ها
  5. لکه دار شدن روی سطح دندان ها

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله سعی کردیم تا علائم و نشانه های فرسودگی دندان و همچنین شیوه های نامناسب از مسواک زدن و یا عادات غذایی و نوشیدنی و دیگر مطالب گفته شده در بالا را برای شما شرح دهیم تا به پرسش چگونه استحکام دندان را بالا ببریم پاسخ داده باشیم. شما همراهان گرامی با استفاده از شیوه‌های درمانی گفته شده مانع از پوسیدگی دندان و باعث مستحکم شدن دندان های خود نیز بشوید.

سوالات متداول چگونه استحکام دندان را بالا ببریم

  1. چگونه مواد غذایی باعث فرسایش دندان می شوند؟
    استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی قند و نشاسته و شکر زیاد و همچنین مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی باعث کاهش استحکام دندان و فرسایش مینای دندان نیز می شود.
  1. علائم پوسیدگی مینای دندان چه می باشد؟
    برخی از علائم پوسیدگی مینای دندان شامل مشاهده ترک بر روی دندان ها، سوراخ و یا فرو رفتگی در دندان ها، تشکیل لکه هایی بر سطح دندان ها،  حساسیت بیش از حد به دما و بعضی از مواد غذایی و دلایل گفته شده دیگر در این مقاله نیز می باشد.
  1. با فلوراید چگونه استحکام دندان را بالا ببریم؟
    استفاده از فلوراید باعث می شود که دندان ها در برابر مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی اسید مقاومت کرده و حتی پوسیدگی های سطحی و زود رس را از بین ببرد. مسواک زدن به همراه خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید می باشند باعث میشود که مینای دندان استحکام بالاتری پیدا کرده و همچنین دندان های شما را سفید کرده و مانع از پوسیدگی دندان نیز می شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + یازده =