logo aryam

کامپوزیت روی دندان روکش شده

کامپوزیت و روکش دندان

کامپوزیت روی دندان روکش شده

کامپوزیت روی دندان روکش شده

پیشرفت های دندانپزشکی در سال های اخیر روش های گوناگونی را برای ترمیم و اصلاح دندان در اختیار مراجعه کننده قرار داده، مراجعه کننده در زمان مراجعه ممکن است برای انتخاب بهترین روش دچار مشکل و سردرگمی شود که با مشورت دکتر می تواند بهترین روش را انتخاب کند؛در این مطلب قصد داریم تا در مورد کامپوزیت روی دندان روکش شده به طور کامل بپردازیم و مزایا و معایب آن را نیز برای شما شرح بدهیم.

کامپوزیت، لمینت، ارتودنسی و روکش گزینه هایی هستند که معمولا پیش روی بیمار وجود دارد تا بتواند با انتخاب آنها مشکل دندان و فک خود را حل کند؛ اگر قصد انجام یکی از موارد گفته شده را دارید بهتر است در مورد هرکدام اطلاعات کافی داشته باشید و از مزایا و معایب هرکدام سر در بیاورید.

در برخی موارد کسانی که دندان ها یا یک دندان خود را روکش کرده اند قصد دارند باقی دندان های خود را بوسیله کامپوزیت ترمیم و زیبا کنند، اما در این راه دچار تردید می شوند که آیا کامپوزیت روی دندان روکش شده مناسب است یا خیر؟ اگه به دنبال جواب این سوال هستید بهتر است ابتدا تفاوت بین کامپوزیت و روکش دندان را بدانید.

برای انجام کامپوزیت از یک مدل رزین استفاده می شود که مستقیما روی دندان مراجعه کننده قرار می گیرد و متناسب با فرم و شکل دندان هایش فرم دهی می شود، بعد از آن بهترین رنگ برای بیمار انتخاب می شود و روی دندان هایش قرار میگیرد.

سپس از نور لیزر برای سفت کردن کامپوزیت دندان استفاده می شود و در نهایت با ارتباط گیری کامپوزیت با مینای دندان پروسه کامپوزیت رو به جلو می رود و بعد از آن از پولیش استفاده میشود تا دندان ها زیبا تر و براق تر شوند.

مقایسه کامپوزیت و روکش دندان ها

مقایسه کامپوزیت و روکش دندان برای فهمیدن اینکه آیا کامپوزیت روی دندان روکش شده مناسب است یا خیر بسیار مفید است. در بخش مقایسه کامپوزیت و روکش دندان به مقایسه مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت که به شما می تواند کمک بسیاری کند.

مزایا کامپوزیت دندان در مقابل روکش دندان

از مزایای مهم کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کمتر کامپوزیت نسبت به روکش دندان
  • آسیب نرسیدن به خود دندان به علت اینکه در کامپوزیت احتیاجی به تراشیدن مینای دندان نیست
  • کامپوزیت دوره نقاهت و طول درمان خاصی ندارد و بیمار دردی حس نمی کند.
  • دوره انجام پروسه کامپوزیت کوتاه مدت است و تقریبا در یک جلسه به پایان می رسد.

معایب کامپوزیت در برابر روکش دندان

مهم ترین معایب کامپوزیت در مقایسه با روکش دندان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • استحکام و طول عمر کامپوزیت کمتر از روکش است. همچنین امکان دارد در صورت جویدن اجسام سف ترک بخورد یا بشکند.
  • از کامپوزیت فقط برای زیبایی ظاهری استفاده می شود در حالی که روکش برای مقاوم سازی دندان های پوسیده بسیار کارآمد است.
  • کامپوزیت یک درمان همیشگی نیست و بعد از گذشت 4 5 سال نیاز به ترمیم و معاینه دارد و همچنین امکان لب پر شدن آن نیز وجود دارد. در مقابل روکش نیازی به مراجعه هر 4 یا 5 سال ندارد و میتواند برای یک مدت زمان طولانی حدود 15 سال با استحکام روی دندان بیمار باقی بماند.
  • بیمه هزینه های کامپوزیت بیمار را به دلیل اینکه یک عمل زیبایی محسوب می شود پرداخت نمی کند. گرچه هزینه کامپوزیت خیلی بالا نیست.

    کامپوزیت دندان روکش دار

    کامپوزیت روی دندان روکش شده

طول عمر روکش دندان در مقایسه با کامپوزیت چقدر است؟

در ادامه مقاله کامپوزیت روی دندان روکش شده قصد داریم با روکش دندان بیشتر آشنا شویم، معمولا از روکش دندان برای ترمیم شکل ظاهر و عملکرد دندان های پوسیده استفاده می شود. روکش به جای تاج دندان و بعد از تراشیده شدن بین مینا دندان و روی پایه قرار می گیرد.

روکش دندان در جنس های متفاوتی از جمله طلا، سرامیک و فولاد وجود دارد، معمولا پروسه نصب روکش دو جلسه از بیمار زمان میگیرد؛ مرحله نخست صرف قالب گیری از دندان و در جلسه دوم روکش روی دندان قرار داده می‌شود.

روکش دندان بسیار مستحکم است و دارای طول عمر بسیار زیادی است، در مقایسه با کامپوزیت روکش دندان یه روش درمان و ترمیم طولانی مدت است که حدود 15 سال بدون نیاز به اصلاح می تواند عمر مفید داشته باشد.

آیا امکان استفاده از کامپوزیت روی دندان روکش شده وجود دارد؟

اگر شما قصد دارید روی دندان های روکش شده خود از کامپوزیت استفاده کنید یا برای ترمیم دندان های روکش نشده از کامپوزیت ونیر استفاده نمایید، اولین نگرانی تان این است که تفاوت رنگ به چشم دیگران نیاید و یا اینکه آیا استفاده از روکش و کامپوزیت می تواند زیبای لبخند شما را برهم زند یا خیر!

از دیگر سوالات مراجعه کنندگان در این زمینه این است که ایا میتوان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد تا هماهنگی و یکدستی دندان های کامپوزیت شده و روکش شده بر هم نریزد؟ در پاسخ به این وسال باید گفت که امکان استفاده از کامپوزیت روی دندان روکش شده وجود ندارد؛ علت این امر عدم چسبندگی کامپوزیت روی روکش دندان است.

روکش دندان به علت جنسی که دارد امکان چسبندگی کامپوزیت روی خودش را سلب کرده، همچنین چسبی وجود ندارد که بتوان بوسیله آن کامپوزیت را روی روکش دندان بچسباند؛ در صورت استفاده از کامپوزیت روی دندان روکش شده نیز، این عمل احتمالا 2 هفته عمر کند و بعد گذشته 14 روز به احتمال قوی کاپوزیت از روی دندان روکش شده جدا می شود.

 کامپوزیت و دندان روکش دار

روکش و کامپوزیت دندان

چگونه دندان روکش شده را کامپوزیت کنیم؟

از آنجایی که کامپوزیت فقط روی سطوح دندان را می پوشاند و امکان قرارگیری روی روکش دندان را ندارد، شما دو راه برای کامپوزیت روی دندان روکش شده در حین کامپوزیت بقیه دندان ها پیش رو دارید.

  1. راه اول این است که رنگی را برای کامپوزیت خود انتخاب کنید که فاصله بسیار زیادی با روکش دندان نداشته باشد، این روش باعث می شود تا از کامپوزیت دندان های روکش شده بی نیاز شوید و بدین طریق دندان های روکش شده و کامپوزیت شده دارای وحدت رنگ هستند و تفاوت آنها به چشم نمی آید.
  2. روش دومی که پیش روی شماست این است که همزمان با کامپوزیت دندان هایتان روکش دندان ها را نیز تعویض کنید تا دارای شفافیت یکسانی شوند، برای بهتر انجام شدن پروسه کامپوزیت یا استفاده از کامپوزیت برای پر کردن فواصل دندان بهتر است روکش دندان جدید سفارش دهید. روش نگهداری و مراقبت دندان های روکش شده و کامپوزیت شده فرق چندانی ندارد و باید اصول اصلی بهداشت دندان را رعایت کرد و از مسواک و نخ دندان و دهان شویه استفاده کرد. همچنین بهتر است از جویدن خوراکی و غذاهای نیز دوری کنید.
    "<yoastmark

کلام پایانی

همه ما در زندگی در حوادث گوناگون دچار آسیب دیدگی دندان می شویم، بهتر است بدانید که از کامپوزیت برای پوشش آسیب های جزئی مانند لب پریدگی و ترک با سفید کردن دندان استفاده می شود؛ همچنین طول درمان و هزینه کمی دارد اما از روکش دندان برای آسیب دیدگی های جدی و عمیق استفاده می شود. به طور کلی امکان استفاده از کامپوزیت بر روی دندان روکش شده وجود ندارد و میتوانید از دو راه دیگری که در مقاله گفته شد استفاده نمایید

سوالات متداول کامپوزیت روی دندان روکش شده

  • کامپوزیت چیست؟
    یک نوع رزین است که برای پوشش ترک و لب پریدگی و همچنین خوش رنگ کردن دندان مستقیما روی دندان قرار می گیرد.
  • مزایای کامپوزیت نیست به روکش دندان چیست؟
    کامپوزیت دارای طول درمان کمتری است و همچنین هزینه کمتری روی دست بیمار می گذارد.
  • آیا دندان روکش شده را میتوان ارتودنسی کرد؟
    بله، انجام ارتودنسی روی دندان روکش شده امکان پذیر است. استفاده همزمان از این دو بطور همزمان روش طبیعی است.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =