logo aryam

چرا دندان بی حس نمی شود؟

بی حس کردن دندان

دلایل بی حس نشدن دندان با آمپول بی حسی

علل بی حس نشدن دندان چیست؟

شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که چرا دندان بی حس نمی شود؟ بهتر است بدانید که از بیشترین ترس افراد از بی حسی در دندان پزشکی، ترس از کنترل نکردن درد در صورت و بی حس نشدن دندان ها می باشد. اغلب به بیماران اطلاع می دهند که در حین درمان هرزمان درد شدیدی را احساس کردند با نشانه های مختلف مثل: بالا بردن دست یا تغییر در حرکت چشمان خود به دندانپزشک اطلاع دهند.

بی حسى در دندانپزشکى در صورت کلی تقریبا برای تمامی درمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بی حسى به این صورت می باشد که عمل تزریق مواد بی حسی در ناحیه مورد نظر در لثه انجام می گیرد و در عرض چند دقیقه بیمار باید کاملا احساس بى حسى کند.

با این وجود، برخی اوقات هم وجود دارد که فرد با وجود تزریق بهترین مواد بى حسى باز هم به راحتی درد را احساس می کند و بی حس نمی شود. که ما در این مقاله سعی داریم برخی از علل اینکه چرا دندان بی حس نمی شود؟ را برای شما همراهان گرامی توضیح دهیم.

چرا دندان بی حس نمی شود؟

همه چیز در مورد بی حسی دندان

دندانپزشکان بی تجربه

یکی از علل اینکه چرا دندان بی حس نمی شود؟ ، در اصل این موضوع می باشد که تمامی دندانپزشکان در انجام عمل بی حسى دندانپزشکی دارای تبحر نیستند. و در صورت مشاهده این موضوع، توصیه می شود که نزد یک دندانپزشک دیگر و با تجربه نیز بروید.

عمل تزریق بی حسى دندانپزشکى احتیاج به یک شیوه مخصوص به خود را دارد. همچنین انواع مخصوصی از بی حسى دندانى موجود می باشند که احتیاج به یک پروسه تزریق بسیار آهسته و ثابت دارند و اگر که بی حسی سریعا تزریق شود، ممکن است کارایى خود را نداشته باشد.

همچنین یکی دیگر از ععل اینکه چرا دندان بی حس نمی شود؟ به این موضوع بر می گردد که دندانپزشک احتمال دارد در برخی مواقع به راحتی ناحیه دقیق که احتیاج به تزریق بی حسى دارد را گم کند.

و این موضوع در صورت کلی هنگامی پیش می آید که دندانپزشک سعی دارد قسمت دندان های عقب پایین را بى حس کند. در این صورت حتی لب هاى شما هم بی حس مى شود. این اتفاق زمانی می افتد که دندانپزشک سعی دارد تا عصبى را بى حس کند که حس دندان های مربوطه را تامین می کند.

اضطراب و استرس

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا دندان بی حس نمی شود؟ نیز وجود استرس و اضطراب در فرد است که این امر می تواند موجب بی حس نشدن دندان شود. مشاوره پیش از شروع درمان در ارتباط با نحوه و زمان بی حسی کمک بسیاری به بیمار در هنگام داشتن استرس می کند.

البته با آمدن شیوه های جدید استفاده از مواد بی حسی جدید مخصوصا در جهت بی حسی دندان های مولر فک پائین پیشرفت های ویژه ای نیز حاصل شده است.

اعتیاد و بی حس نشدن دندان

از دیگر عللی که چرا دندان بی حس نمی شود؟ هم این می باشد که شیوع بی حس نشدن دندان در اشخاصی که معتاد به مواد مخدر و الکل می باشند نیز بیشتر است.

همینطور کوکائین با اثربخشی بر روی دستگاه (CNS) یا دستگاه عصبی مرکزی موجب تغییر در حس درد می شود. بنابراین در این اشخاص احتیاج به ماده بی حسی بیشتر و کامل تر با شیوه های متعدد و استفاده از دارو درمانی پیش و بعد از بی حسی دندانپزشکی می باشد.

روش های بی حسی کامل دندان

عملکردهایی جهت رفع مشکل بی حس نشدن دندان ها وجود دارد که در ادامه مشاهده می کنید:

  1. روز قبل درمان، استراحت کافی ای داشته باشید.
  2. وقت درمان دندانپزشکی خود را در زمان های پراسترس تنظیم نکنید.
  3. هر نگرانی و استرسی که دارید پیش از شروع درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهید و انرژی های منفی را از خود برهانید.
  4. توصیه می کنیم یک ساعت پیش از شروع درمان یک مسکن ساده مانند ایبوپروفن 400 میلی گرم نیز استفاده کنید.
روش های بی حسی کامل دندان

راه های بی حسی کامل دندان

بی حسى های متفاوت موضعى در دندانپزشکی

در صورت کلی، دندانپزشکان از محلول هاى بى حسى حاوی مواد لیدوکائین به همراه آدرنالین یا لیگنوکائین به همراه آدرنالین نیز استفاده مى کنند.

این ترکیبات از بیشترین احتمال موفقیت در بی حسی نیز برخوردار می باشند. با این وجود، در صورتی که این محلول ها برای شما به خوبی اثر نکند ، دندانپزشک باید نوع دیگری از بی حسى دندان را مانند آرتیکائین نیز انتخاب کند.

همچنین اشخاصی که به برخی از بیماری های خاص مبتلا هستند، در صورت معمول احتیاج به داروهای بى حسى دارند که در ساختار آن ها آدرنالین وجود نداشته باشد.

ماده لیدوکائین بدون آدرنالین اثر بی حسى مطلوبی را ندارد، به همین جهت دندانپزشک باید یک ترکیب دیگرى را که اثرات خفیف و پایدارى زیادی را دارد نیز انتخاب کند

دیگر علل بی حس نشدن دندان

رفع این موضوع در برخی افراد اینکه چرا دندان بی حس نمی شود؟ و یا با تأخیر زیاد و به سختی صورت می گیرد این می باشد که در این موارد مراجعه به بهترین افرادی که دانش مورد نیاز برای کسب بی حسی دندانها را گرفته اند مثل: متخصصین درمان ریشه یا همان اندرونتیستها نیز کارساز می باشد.

این افراد دانش و مهارت های مورد نیاز برای به کارگیری از شیوه های آلترناتیو جهت کسب بی حسی دندانپزشکی را دارند. زیرا آن ها آموزش های لازم و خاصی را جهت درمان این موارد پیچیده طی کرده اند و تجربه بیشتری را هم دارند.

در علم دندانپزشکى بی حسى دندان جهت انجام سریع درمان به وجود آمده است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که استرس دندانى در بعضی از بیماران در حقیقت می تواند تاخیر ویژه ای در عملیات بى حسى ایجاد کند.

حتی این عامل روانشناختی نیز می تواند یکی از علل اساسی بی حسی ناقص دندان نیز باشد. به همین علت می باشد که هنگامی که نزد دندانپزشک خود هستید و خود را جهت بى حسى آماده می کنید بایستی استرس نداشته و آرامش خود را حفظ کنید.

برخی اوقات هم جهت مدیریت استرس خود احتیاج به مراجعه پیش یک درمانگر و یا حتی استفاده از دارو می باشد. موضوع استرس و بی حس نشدن دو عامل مستقیم و اثر گذار بر روی هم می باشند.

نحوه بی حس کردن دندان

دلایل اصلی سر نشدن دندان بیماری

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله به بررسی برخی از شرایط و عوامل اثر گذار در ارتباط با اینکه چرا دندان بی حس نمی شود؟ نیز برای شما عزیزان پرداختیم و امیدواریم که با خواندن این مقاله شما از مشکل بی حس نشدن دندان هایتان مطلع و جهت رفع آن نیز اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متدوال مقاله چرا دندان بی حس نمی شود؟

  1. ارتباط مصرف کوکائین با بی حس نشدن دندان چیست؟
    همینطور کوکائین با اثربخشی بر روی دستگاه (CNS) یا دستگاه عصبی مرکزی موجب تغییر در حس درد می شود. بنابراین در این اشخاص احتیاج به ماده بی حسی بیشتر و کامل تر است.
  2. اغلب دندانپزشکان از چه موادی جهت بی حسی دندان استفاده می کنند؟
    در صورت کلی، دندانپزشکان از محلول هاى بى حسى حاوی مواد لیدوکائین به همراه آدرنالین یا لیگنوکائین به همراه آدرنالین نیز استفاده مى کنند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دو =