logo aryam

پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

اجزای ایمپلنت

ایمپلنت و پروتز دندان

پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

همه ما ممکن است به دلایل مختلف مانند کهولت سن، پوسیدگی، تصادف یا اتفاق های گوناگون دندانی را از داده باشیم یا شکسته باشد. و اما پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ این سوال برای بسیاری از مراجعه کننده ها پیش می آید که کدامیک بهتر هستند؟ در این مقاله قصد داریم از زوایای مختلف به بررسی این سوال بپردازیم تا بتوانید درست ترین تصمیم برای دندان تان را بگیرید. زمانی که شما یک دندان خود را از دست می دهید و به دندانپزشک مراجعه می کنید به عنوان اولین پیشنهاد به شما می گوید کدامیک از روش های بالا را انتخاب می کنید؟ که انتخاب آن بر عهده خود شماست.

 مقایسه جامع پروتز دندان و ایمپلنت

برای اینکه بفهمید پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت برای تان مناسب تر است باید ویژگی ها و تفاوت های هرکدام را بررسی کنید. در این قسمت با ما همراه باشید تا ویژگی های آن ها را باهم بررسی کنیم.

تاثیر پروتز دندان بر زیبایی دندان ها و لبخند

زیباتر شدن لبخند با پروتز دندان

  • مقاومت و طول عمر

    یکی از مزیت و ویژگی های ایمپلنت استواری و مقاومت آن است. ایمپلنت دارای یک پیچ است که درون لثه قرار میگیرد و دقیقا کار ریشه دندان را انجام می دهد. جنس این پیچ از تیتانیوم است و محل قرار گیری آن استخوان فک انسان است.
    همین عملکرد باعث می شود خیالمان از طول عمر آن راحت باشد. این امر کمک میکند که بدانیم به این راحتی از جایش در نمی آید و لق نمی زند. اما در مقابل در صورت استفاده از پروتز دندان شما این ویژگی را حس نمیکنید. همچنین بیشتر می فهمید که جسم خارجی درون دهانتان قرار دارد که هر لحظه امکان لق شدن آن وجود دارد.

    تصویر شماتیک ایمپلنت

    ایمپلنت دندان

  • نمای ظاهری

    اما در مقایسه ظاهری اینکه پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ باید بدانید که در صورت استفاده از پروتز شما دارای یک دندان طبیعی از لحاظ ظاهری هستید و کسی متوجه این موضوع نمیشود که آن لمینت است. برای لمینت از یک روکش براق استفاده می شود.
    در نهایت شما از یک دندان نو و شیک بهره می برید. یک نکته مهم دیگر در مورد ایمپلنت این است که در صورت استفاده از آن تراز و نظم لثه ها بهم نمیریزد. ولی ویژگی ذکر شده در مورد ظاهر در پروتز صدق نمی کند.
    از لحاظ ظاهری کم و بیش افراد متوجه آن می شوند مخصوصا زمان هایی که شما می خندید و یا لبخند می زنید. ضمن اینکه از لحاظ ظاهری مات است و ممکن است هم تراز با الباقی دندان ها در نیاید.

    رعایت بهداشت دندان با مسواک

    رعایت بهداشت دندان

  • بهداشت و سلامت

    در این قسمت می خواهیم از بعد بهداشت و سلامت بفهمیم که پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ نکته ای که حائز اهمیت است این است که شما دارای پروتز دندان هستید و میخواهید مسواک بزنید یا از نخ دندان استفاده کنید. ابتدا باید پروتز رد از دهان خارج کرده و بعد به تمیز کردن جای آن و خود آن بپردازید. این مورد ممکن است برای بعضی افراد اذیت کننده باشد.
    مخصوصا در شرایطی که در منزل خود نباشید.
    در مقابل ایمپلنت دارای این مشکلات نیست و در زمان نظافت و مسواک زدن یا نخ کشیدن دغدغه ها پروتز را ندارید و خیلی شیک و طبیعی امور نظافتی را اجرایی می کنید. یک نکته مهم در مورد نظافت ایمپلنت این است که برای مسواک زدن از مسواک استفاده کنید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است در مورد روش درست مسواک زدن با دندان پزشک مشورت کنید.

  • بررسی هزینه و قیمت

    یکی از موردهایی که در آن پروتز ممکن است شما را راضی به استفاده از آن کنید بحث پول و هزینه است. زیرا ایمپلنت را می توان در دسته گرانترین خدمات دندان پزشکی قرار دارد. در صورتی که پروتز را می توانید با هزینه ای به مراتب کمتر استفاده کنید. هزینه و قیمت ایمپلنت با توجه اجزای تشکیل دهنده و کشور سازنده آن مشخص می شود. برای کسب اطلاعات کامل در مورد هزینه ایمپلنت دندان نیز می‌توانید بر روی لینک کلیک نمایید.
    افرادی که استخوان فک ضعیف و تحلیل رفته ای دارند. گزینه مناسبی برای استفاده از ایمپلنت نیستند. اما اگر بخواهند از جایگزین استخوان در آن قسمت استفاده کننده با هزینه گزافی پرداخت کنند.

    پروتز یکی از گران ترین خدمات دندان پزشکی

    قیمت ایمپلنت و پروتز دندان

  • طول درمان

    بطور کلی پروسه درمانی ایمپلنت طولانی مدت است و نیازمند صبر و شکیبایی است. معمولا بعد قرار گیری پیچ در لثه باید مدتی طی شود تا لثه شما به آن عادت کند و خوب بیافتد. معمولا حدود چند ماه فرصت نیاز است تا دهان و لثه شما به آن تغییر عادت کنند.
    بعد از آن مجدد باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا ادامه درمان انجام پذیرد. گفتنی است که یکی از دلایلی که موجب شده هزینه ایمپلنت زیاد شود همین پروسه چند مرحله ای آن است. در مقابل پروتز در 2 جلسه می تواند انجام شود و همچنین قیمت پایین تری نیز دارد.

آیا از ایمپلنت فوری یا یک روزه استفاده کنیم؟

در ادامه موضوع پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ میخواهیم در مورد ایمپلنت یک روزه یا فوری صحبت کنیم. برخی از افراد ممکن است طاقت بی دندانی و طولانی شدن پروسه ایمپلنت عادی را نداشته باشند. این افراد در صورت صلاحدید و تشخیص پزشک می توانند از ایمپلنت فوری استفاده کنند.

در این روش دیگر نیاز نیست چندین ماه معطل تمام شدن پروسه درمان باشید. در این روش ابتدا از یک پروتز موقت استفاده می شود تا جای خالی دندان مشخص نباشد. بعد از گذشت مدتی ادامه پروسه ایمپلنت انجام می شود. از این روش بیشتر برای دندان های جلویی مراجعه کننده استفاده می شود تا زیبایی فرد نیز حفظ شود. برای دندان های عقبی زمانی دکتر این کار را انجام میدهد که برای گروهی از دندان ها این کار انجام شود.

معایب ایمپلنت یک روزه یا فوری

در ادامه بررسی اینکه پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ میخواهیم به بررسی مشکلات و معایب ایمپلنت فوری بپردازیم. ایمپلنت فوری کیفیت ایمپلنت معمولی را ندارد. و توصیه می شود حتی المقدور افراد از روش عادی ایمپلنت استفاده کنند. ایمپلنت فوری همچنین هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت عادی دارند. دلیل آن نیز استفاده از یک پروتز موقت است.

سخن آخر

در این مقاله بطور جامعه در مورد موضوع مقایسه جامع در مورد اینکه پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان صحبت کردیم. همچنین در مورد معایب و مزایای هرکدام بطور مفصل حرف زدیم. اینکه شما کدام روش را انتخاب میکنید بستگی به خودتان و صحبت های دکترتان دارد. همچنین باید به شرایط دندان و بدنی و مالی تان نیز توجه کنید. بعد از آن یک از آن یکی را نهایتا انتخاب کنید.

سوالات متداول پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

  1. ایمپلنت فوری چیست؟
    یک روش ایمپلنت است که در آن از پروتز موقت استفاده می شود و بعد از مدتی پروسه ایمپلنت نهایی می شود
  2. هزینه ایمپلنت چقدر است؟
    هزینه ایمپلنت متفاوت است و به اجزای تشکیل دهنده و کشور سازنده آن بستگی دارد
  3. انواع پروتز دندان کدامند؟
    بصورت کلی پروتز در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد. برای نمونه تاج و روکش دندان ثابت هستند

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =