logo aryam

همه چیز در مورد جرم گیری دندان

فوق تخصص ایمپلنت

همه چیز در مورد جرم گیری دندان

راهنمای دندانپزشک برای جرم گیری

تمیز کردن حرفه ای دندان ها یا جرم گیری توسط یک فوق تخصص ایمپلنت یا دندان پزشک با هدف حذف پلاک، تارتر و لکه هایی که روی دندان ها انباشته شده است یا به نوعی جرمی که دندان ها گرفته اند، انجام می گردد. حتی با وجود مسواک زدن مداوم دندان ها و لثه ها، تارتر می تواند رشد کند. جرم گیری دندان ها بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان است و به صورت دوره ای برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها مورد نیاز است. اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند دندان هایتان را هر 6 تا 12 ماه جرم گیری کنید تا احتمال پیشرفت بیماری پریودنتال کاهش یابد. در ادامه همه چیز در مورد جرم گیری دندان را خواهیم گفت.

همه چیز در مورد جرم گیری دندان

به دلیل حساسیت دندان ها بهتر است همه چیز در مورد جرم گیری دندان را بدانیم. بیماری لثه ناشی از چسبندگی باکتری هایی به نام پلاک است. پلاک همیشه بر رو یا پشت دندان های شما شکل می گیرد، تجمع پلاک ها و باکتری ها روی دندان به مرور زمان ممکن است باعث التهاب لثه ها شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، لثه های شما از دندان هایتان بیرون می آیند و فضاهایی به نام جیب را تشکیل می دهند. پلاک پس از آن در این جیب به دام افتاده است و نمی تواند با استفاده از مسواک زدن منظم برداشته و از بین برود و اگر درمان نشود، به بیماری لثه منجر شده و ممکن است باعث از دست رفتن استخوان و دندان شود. در مراحل ابتدایی، با جرم گیری عادی این پلاک ها برطرف می شوند ولی در صورتی که جیب بین لثه ها و دندان ها خیلی عمیق باشد، ممکن است پس از یک جرم گیری عمیق نیاز به مقیاس بندی ریشه باشد تا پلاک ها را به طور کامل از بین بروند.

روند جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

روند کار جرم گیری

با دانستن همه چیز در مورد جرم گیری دندان، متوجه خواهید شد که مراحل انجام کار جرم گیری دندان دارای دو بخش است. در بخش اول برای از بین بردن پلاک و جیب ایجاد شده یک جرم گیری عمیق در فک بالا و پایین توسط دندان پزشک متخصص انجام می شود. پس از آن باید برنامه ریزی برای مقیاس ریشه دندان جهت هموار کردن ریشه دندان ها انجام شود. تکمیل این کار ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد و نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد. پس از انجام جرم گیری دندان نیز ممکن است یک یا دو روز احساس درد و یا تا یک هفته حساسیت دندان داشته باشید. امکان تورم، احساس ملتهب و خونریزی لثه نیز وجود دارد. به توصیه دندان پزشکان بهتر است روزانه دو الی سه مرتبه پس از صرف هر وعده غذایی به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و پس از آن از نخ دندان استفاده کنید. هر سه الی چهار ماه نیز مسواک خود را تغییر دهید. برای جلوگیری از ایجاد پلاک و جیب در دندان ها، تمیز کردن لکه های روی دندان، حفظ لثه ها و دندان ها و صاف کردن سطح دندان ها هر شش ماه الی یک سال باید جرم گیری کنید. در صورتی که پلاک و جیب در میان لثه و دندان شکل بگیرد، احتمال بیماری پریودنتال وجود دارد که در موارد پیشرفته نیاز به مقیاس لثه خواهد بود.

مراقبت پس از جرم گیری دندان

برای جلوگیری از عفونت، کنترل درد و کمک به بهبودی سریعتر، دندانپزشک شما ممکن است قرص یا دهان شویه دهد. به دلیل حساس بودن دندان ها و اهمیت عمل جرم گیری بهتر است نزد بهترین متخصص ایمپلنت و یا بهترین دندانپزشک رفته تا از تجربه و مهارت وی خیالتان آسوده باشد. همچنین ممکن است دارو (دوزهای داکسی سایکلین زیر دوز ضد میکروبی) را مستقیما وارد جیب کنند که تمیز شود. پس از گذشت یک هفته الی ده روز از انجام جرم گیری، دندان ها نیاز به چک آپ توسط پزشک دارند تا عمق جیب ها بررسی گردد و اگر میزان آنها همچنان زیاد بود و از بین نرفته بود، ممکن است نیاز به درمان بیشتر نظیر جراحی لثه باشد.

مراقبت و نگهداری پریودنتال

راهنمای دندانپزشک برای جرم گیری

مراقبت و نگهداری پریودنتال

هنگامی که بخواهید درمان پريودنتال را انجام دهید، پزشک همه چیز در مورد جرم گیری دندان را به شما خواهد گفت. پس از درمان، چه جراحي و چه غير جراحي، می بایست در بازه های دو الی چهار ماهه به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت دندان ها و پريودنتال را بازبینی نماید. این بازبینی ها شامل تمیز کردن معمولی، بررسی دقیق بافت لثه، اندازه گیری های عمق جیب و اندازه گیری میزان ریزش مجدد می باشد. روش مراقبت خانگی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه، حفظ سلامت دهان و دندان می تواند با رعایت موارد زیر باشد:

  • حداقل دو بار در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید.
  • برای مسواک خود از سرپوش استفاده نمایید تا استرلیززه باشد.
  • کشیدن نخ دندان دندان روزانه برای تمیز کردن بین دندان ها و کار پل، تاج و یا ایمپلنت.
  • سیگار نکشید یا اگر سیگاری هستید، سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید.

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان ها برای حذف پلاک ها و رسوبات تارتر که در طول زمان در دندان ها ساخته شده اند طراحی شده اند. با دانستن همه چیز در مورد جرم گیری دندان می توانید درک کنید پلاک چسبنده و نرم است که حاوی میلیون ها باکتری است که باعث بروز بیماری های صمغی و پوسیدگی دندان می شود، که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برطرف نمی شود. تارتر دندانی، یک رسوب کلسیفیدی سخت است که بر روی دندان ها شکل می گیرد و می تواند باعث نابودی آنها شود. دندانپزشکان از ابزارهای تخصصی برای پاک کردن این رسوبات بدون آسیب رساندن به دندان استفاده می کنند. آینه دندان می تواند به دندانپزشک کمک کند دندان ها و لثه ها را برای علائم تحریک، تورم، پوسیدگی، تارتر یا خونریزی مشاهده کند. اولین وسیله ای است که به طور کلی برای تمیز کردن دندان استفاده می شود، ابزار اولتراسونیک است. این وسیله با استفاده از ارتعاشات خفیف برای از بین بردن قطعات بزرگ تارتر استفاده می شود. فلوراید را به عنوان گام نهایی در تمیز کردن روی دندان قرار می دهد. زیر برای تقویت دندان ها و محافظت از آنها در برابر پلاک دندان و تاتر استفاده می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 5 =